Gå til innhold

Hjelp til bykjøring

GoldenHymn90

Anbefalte innlegg

Jeg er noen uker fra oppkjøring, og jeg føler meg enda veldig usikker på bykjøring. Derfor hadde det vært fint om noen kunne svare meg på en del spørsmål.

hthththt.jpg

Spørsmål 1: Er #1 eller #2 riktig?

Spørsmål 2: Er #1 eller #2 riktig?

Spørsmål 3: Bil A får vikeplikt ved feltskiftet før utkjøringen. Hva menes med det? Vikeplikt for hvem?

Spørsmål 4: Det er trefeltsvei, og jeg vet jeg må enten benytte meg av venstre eller midtre felt for å komme meg hjem uten å bytte felt. Høyre felt fører til en annen plass om ca 1 km. Men skiltene har enda ikke kommet, det er bare noe jeg vet på forhånd. Men jeg vet også at høyre felt må brukes i følge lovene. Hva skal jeg da gjøre? Ligge i høyre felt helt til skiltene kommer fram, eller ligge i midtre felt helt fra starten av?

Endret av apegutt_90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 - 2

2 - 1

3- For B

4 - Høyre felt til det nærmer seg.

Takker for svar. Men jeg tror du misforstår spørsmål 3. I teoriboka så står det at bil A har vikeplikt før feltskiftet i rundkjøringen, dvs mens den er i rundkjøringen og skal begå feltskiftet før utkjøringen. Men for hvem har man da vikeplikt for?

Endret av apegutt_90
Lenke til kommentar
Jeg er noen uker fra oppkjøring, og jeg føler meg enda veldig usikker på bykjøring. Derfor hadde det vært fint om noen kunne svare meg på en del spørsmål.

hthththt.jpg

Spørsmål 1: Er #1 eller #2 riktig?

Spørsmål 2: Er #1 eller #2 riktig?

Spørsmål 3: Bil A får vikeplikt ved feltskiftet før utkjøringen. Hva menes med det? Vikeplikt for hvem?

Spørsmål 4: Det er trefeltsvei, og jeg vet jeg må enten benytte meg av venstre eller midtre felt for å komme meg hjem uten å bytte felt. Høyre felt fører til en annen plass om ca 1 km. Men skiltene har enda ikke kommet, det er bare noe jeg vet på forhånd. Men jeg vet også at høyre felt må brukes i følge lovene. Hva skal jeg da gjøre? Ligge i høyre felt helt til skiltene kommer fram, eller ligge i midtre felt helt fra starten av?

1 og 2) Det er avhengig av hvor du skal videre, altså hvor disse to feltene leder.

3) "Ved feltskiftet før utkjøringen" menes at når du skal kjøre ut av rundkjøringen, må du krysse det ytre feltet, ettersom du ligger inn mot midten. Du har da vikeplikt for dem som måtte befinne seg i det ytre feltet. Dette forutsetter selvsagt at vi snakker om en rundkjøring med to eller flere felt (plass til to biler eller mer i bredden).

4) Du skal som hovedregel alltid nytte høyre felt, med mindre skilting tilsier noe annet.

Lenke til kommentar

I 1 og 2 er begge alternativer lovlig. Eneste men'et for 2' er om skilting på stedet pålegger et annet kjøremønster. Vi har en håndfull rundkjøringer her i byen som kan virke litt avvikende, og jeg kjører feil der støtt og stadig selv :roll:

3 og 4 er som Jurist sier.

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...