Gå til innhold

Spørsmål vedrørende Win7 OEM lisens

Anbefalte innlegg

OEM lisens er billig, og jeg har hørt at den låses til ditt hovedkort. Det betyr at du ikke kan flytte den til en annen maskin, slik som du kan med fullversjonen.

Men hvor firkantet er denne regelen egentlig?

Dersom jeg kjøper Win7 OEM i dag og låser den til mitt nåværende hovedkort, og jeg oppgraderer maskinen min i fremtiden med nytt hovedkort, må jeg da kaste denne versjonen av Win7 i søpla? Selv om jeg også kaster det gamle hovedkortet?

Er det noen her som vet hvordan disse reglene fungerer, og eventuelt har kilder?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I teorien så fungerer det slik ja....men folk rapporterer om at det har fungert å ringe inn til MS og likevel få aktivert lisensen sin.

Men du har ingen garantier for at det vil funke, da lisensen låses mot det hovedkortet du installerer den på første gang.

Så det er vel en 50/50 sjanse å ta, enten funker det eller ikke.

Lenke til kommentar

Det kommer nok an også på hva du bytter fra og til.

Jeg har en Vista OEM kjøpt fra 2006.

Jeg bygget om maskinen den gikk på (en AMD socket 939 basert ekstra PC)

Maskinen bla fikk et kliss nytt hovedkort fra ECS -> AsRock , men med samme CPU (socket 939)

Reinstallerte Vista OEM med samme lisens og det aktiverte uten problemer automatisk (måtte ikke ringe Microsoft).

End User Licence Agreement (EULA) forklares at en OEM lisens kan tillates reaktivert hvis man må bytte hovedkort om det er defekt til et av samme type eller tilsvarende fra en annen produsent .

Hvilket tilsier at det ikke oppgraderes fra en sokkel/cpu til en annen/bedre/raskere i mine øyne. Dette blir sett på som en "ny PC":

Lenke til kommentar
Det kommer nok an også på hva du bytter fra og til.

Jeg har en Vista OEM kjøpt fra 2006.

Jeg bygget om maskinen den gikk på (en AMD socket 939 basert ekstra PC)

Maskinen bla fikk et kliss nytt hovedkort fra ECS -> AsRock , men med samme CPU (socket 939)

Reinstallerte Vista OEM med samme lisens og det aktiverte uten problemer automatisk (måtte ikke ringe Microsoft).

End User Licence Agreement (EULA) forklares at en OEM lisens kan tillates reaktivert hvis man må bytte hovedkort om det er defekt til et av samme type eller tilsvarende fra en annen produsent .

Hvilket tilsier at det ikke oppgraderes fra en sokkel/cpu til en annen/bedre/raskere i mine øyne. Dette blir sett på som en "ny PC":

Dette var intressant! Ingen kan noe for at et hovedkort ryker; eller hvis man kaster det gamle hovedkortet (eventuelt sager det i to og sender det til Windows sin lisensavdeling), så eksisterer jo ikke det hovedkortet lenger. Dermed er ikke OEM-lisensen bundet til noe hovedkort mer. Men så spørs det da hva Microsoft mener om akkurat denne teorien. :p

Lenke til kommentar

Det Microsoft mener er:

Microsoft lar deg reaktivere en OEM med nytt hovedkort hvis det "nye" er et resultat av at det forrige døde og du måtte bytte til likt eller tilsvarende.

Noen ganger går det uten å ringe (som i mitt tilfelle) , andre ganger må du ringe 800 nummeret , tydligvis hvis hardware hash overgår en viss endring.

Da er det opp til deg å overbevise dem at hk byttet er et resultat av en reprasjon til tilsvarende produkt.

PS! De kan ikke å sitte på sin side å se om du har DualCore C2D S775 eller I5 S1156 I7 1366. De har kun en hardware hash ( på en måte samme som en avansert type sjekksum) og forholde seg til over installert hw.

Lenke til kommentar

Ser at Oppgradering lisensen koster omtrent det samme som OEM. Burde man ikke da heller kjøpe den istedet?

Det er jo blitt enklere å ta 'clean install' med Win7 enn noen tidligere oppgrderings lisens.

Komplett:

Microsoft Windows 7 Home Premium OEM kr 975

Microsoft Windows 7 Home Premium Oppgr kr 995

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...