Gå til innhold

Evolusjon - Hvorfor det er sant


Anbefalte innlegg

*snip*

 

Hvorfor bringer du teorien om universets og livets skapelse inn i dette? Selv om du så hadde bevist at disse teoriene var feil ville ikke det hatt en dritt å si for evolusjonsteorien.

 

Viss evolusjonteorien skal fungere må også dette stemme.

 

 

Dette bevisre for meg hvor f**ked up synet ditt om evolusjon er. Du kan ikke engang svare på HVA som er evolusjon og som dekkes av teorien og HVA som ikke har noe med evolusjon å gjøre :no: (Jeg hadde IKKE 5 i biologi på skolen, men jeg forstår såpass at du har en oppfattning om dette som i beste fall er ren missoppfattning av det hele, hvis det ikke er en forvridd løgn.

 

Det du ikke skjønner er at det er samme F for oss andre hva som STARTET det hele, for det endrer ikke evolusjon! Hvordan livet startet vet vi ikke i dag, men i motsettning til deg så er vi ærlige og sier at vi ikke vet dette mens du putter gud inn og evner ikke å se, som vi andre ser dette, nemlig at vi kan putte hva som helst inn isteden for gud og svaret blir akkurat det samme, og det er derfor vi andre velger å si at vi ikke vet hva som startet det hele!

 

Så gjenta etter meg:

Evolusjon tar for seg artenes utvikling fra da det hele startet og til DD og sier ikke et eneste ord om hvordan det startet! En gang til for å være sikker

 

 

På samme måte sier big bang teorien noe om hva som mest sannsynlig (satt sammen av data om ting vi i dag vet, dette kan sikkert endre seg...) har skjedd i universet siden big bang og til DD (Dags Dato). Heller ikke denne teorien sier et kvekk om hvordan det hele startet.

 

 

For du skjønner det Oleoh, at de som påroper seg å vite hva som skjedde før og under big bang er løgnere. Dette er det ingen som vet. At du TROR at påstandene i bibelen er riktige gjør faktisk ikke påstandene riktige, noe vi andre er ærlige nok til å innrømme og derfor har gått vekk fra den forklarings modellen da den ikke forklarer en dritt, men faktisk vanskeliggjør det hele med enda flere spørsmål. (Hvem skapte gud og hvem skapte de som skapte gud osv osv osv....) Ingenting kan bli til av ingenting er ofte en påstand vi får fra religiøse men de evner ikke å forklare hvor gud kommer fra....?

 

Evolusjon tar for seg artenes utvikling. Skjønner du det nå? Hva som har foregått FØR er det ingen som har noe svar på enda, en ærlighet du også skulle trene litt på og ikke bare falle til autosvaret gud hver gang noen spør.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt dette har vi vært igjennom før, og det er bare de samme pseudo-argumentene som popper frem fra tid til annen. Om disse som stiller seg motstridende til evolusjonsteorien ikke kan argumentere, og heller ikke vet hva evolusjonsteorien er eller forteller, så er det ingen nytte i å diskutere hva nå enn som ikke er diskusjonsemnet.

 

Siden jeg sitter på en liten utdannelse, tross for min unge alder, så skal jeg prøve å besvare alle spørsmål som blir direkte henvendt til meg. Dette med noen få kriterier:

 

1. Dere stiller ett spørsmål av gangen, kun ett. Deretter skal vi kunne i fellesskap diskutere dette ene spørsmålet fullt ut, eller påstanden alt ettersom. Vi skal kunne ene oss om en konklusjon, og det er ikke lov å trekke inn nye spørsmål eller påstander før den tid.

 

2. Debatten må være strukturert og enhver kontroversiell påstand må være basert på et klart utdrag fra en god kilde.

 

3. Vi skal diskutere evolusjonsteori. Selv har jeg studert både kosmologi, antopologi, religionsmytologi og mange andre kunnskapsfelt(gresk: logo - logi) - selv begrepsartenes utvikling og dannelse - men det er ikke dette som skal diskuteres her. Evolusjonsteorien er en fullt dekkende teori innenfor sitt felt, og kan diskuteres ene og alene, og begrunnes sådan. Evolusjonsteorien er som et argument, og det kan enten plukkes fra hverandre, eller ikke såfremt det er hold i "argumentet".

 

Stop feeding the trolls.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Siden jeg sitter på en liten utdannelse, tross for min unge alder, så skal jeg prøve å besvare alle spørsmål som blir direkte henvendt til meg. Dette med noen få kriterier:

Du vil neppe få noen til å diskutere med deg om det stilles slike krav. Kreasjonistenes argumentasjon går jo på tvers av alt du her nevner. :o)

Lenke til kommentar

Tråden ER jo om evolusjon, så den saken skulle være grei.. :)

 

Tvert i mot føler jeg at vi her på forumet har vært flinke til å dra tråden inn igjen når den har sklidd OT.... Syntes også at vi har holdt person angrepene på et minimum, det er ingen som har gått til person angrep, for det er ikke person angrep å henstille til folk å lese seg opp litt når nivået for en diskusjon er for lavt.

 

Men er enig med Quadro her, la de som vil stille et spørsmål stille det også konsontrerer vi oss om det uten å skli ut og uten å falle for fristelsen når det, nesten helt sikkert, kommer nye spørsmål. (Som ofte kommer som "svar" når argumentasjonen glipper....)

 

 

Så hvem vil stille et spørsmål ang. evolusjon? Er det noen som lurer på noe ang. evolusjon, som vedkommende ikke skjønner kanskje? Førstemann til mølla... :D

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Slik jeg skjønner det så må de ha blitt lært opp til å tro at evolusjon er løgn FØR de fikk tak i hva evolujon var for noe. Og kristendommen, sammen med en del andre religioner, ber ikke akkurat medlemmene om å lære seg kunnskap, tvert i mot ser de vel på seg selv, ihvertfall kristendommen, som dårenes tro og de er til overmål stolte av det.... :no:

 

De er lurt rett og slett og klarer/evner ikke å tenke selvstendig nok til å se at de er lurt. De har fått det for seg at evolusjon er noe du må tro blindt på for å "tro" på det og skjønne ikke selv at det er akkurat omvendt, det er de som tror blindt på noe... eller noe slikt. Så lenge de ikke tar til seg læring er det fint lite vi kan gjøre med det er jeg redd.... :)

Lenke til kommentar
Slik jeg skjønner det så må de ha blitt lært opp til å tro at evolusjon er løgn FØR de fikk tak i hva evolujon var for noe. Og kristendommen, sammen med en del andre religioner, ber ikke akkurat medlemmene om å lære seg kunnskap, tvert i mot ser de vel på seg selv, ihvertfall kristendommen, som dårenes tro og de er til overmål stolte av det.... :no:

 

De er lurt rett og slett og klarer/evner ikke å tenke selvstendig nok til å se at de er lurt. De har fått det for seg at evolusjon er noe du må tro blindt på for å "tro" på det og skjønne ikke selv at det er akkurat omvendt, det er de som tror blindt på noe... eller noe slikt. Så lenge de ikke tar til seg læring er det fint lite vi kan gjøre med det er jeg redd.... :)

Du er helt klart inne på noe.

 

Som eks-kreasjonist selv, vet jeg godt hvordan det er å være på den siden.

De ønsker ikke å forstå, ettersom de tror evolusjonsteorien er framsatt av folk som har laget den i et desperat forsøk å unngå å tro på Gud. Dette, sammen med det at de tror de må forkaste sin tro om de aksepterer den, gjør at det nærmest er umulig å få dem til å se objektive på bevisene. De har allerede bestemt seg for at den er feil, og gjør hva som helst for å kunne forkaste den.

 

Ja, jeg vet det er idiotisk, men slik er det.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det allmenn akseptert at evolusjonsteorien utelukker religion? Kan ikke gud ha satt evolusjonen i gang etter skapelsen liksom?

Kristne er forskjellige, og noen tar alt i Bibelen bokstavelig. Når det da står i 1.Mos.1 at Gud skapte alt på 6 dager, ja da var det slik. Om man ikke kan ta det bokstavelig, hva ellers kan man da ikke ta bokstavelig?

De er redde for at det vil være første steg mot å forkaste store deler av sin tro, og derfor har de så stor motstand mot evolusjonsteorien, selv om de ikke vet noenting om den. De "vet" at den truer deres tro, og det er alt de trenger å vite.

 

Så, da er vel spørsmålet, hvorfor er det så mange kreasjonister som tror evolusjonsteorien omhandler så mye mer en den gjør? Balty feks, som nekter å godta at den ikke har med universets og livets opprinnelse....

Dette er for å lettere kunne forkaste den, hverken mer eller mindre. De leter febrilsk etter hull å dytte guden deres inn i, og da er alt lov.

Lenke til kommentar
Selv om gud skapte alt på 6 dager så utelukker jo ikke det at han satte i gang evolusjon samtidig?

 

Er det listet opp en liste over dyr gud lagde?

Står i 1.Mos. 2.19-20 at han lagde alle og brakte dem til Adam.

"Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen, og han førte dem til mannen for å se hva han ville kalle dem. Det navnet mannen gav hver levende skapning, det skulle den ha. Så satte mannen navn på alt feet, alle fuglene under himmelen og alle ville dyr i marken. "

Lenke til kommentar
Men det betyr jo ikke at det ikke kom flere dyr etterpå, det betyr bare at gud framskynte evolusjonen med noen millioner år.

Du prøver deg her med logikk, noe du dessverre ikke kommer langt med i denne sammenhengen.

Da det ikke står at Gud har skapt noe etterpå, og vi har ættelinjene fra Jesus til Adam, så har det ikke gått millioner av år. Slik tenker de, at for litt over 6000 år siden fantes ikke jorden, solen eller månen. Du kan prøve deg med å appellere til fornuftstenkning alt du vil, det hjelper svært sjelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...