Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Evolusjon - Hvorfor det er sant

Anbefalte innlegg

At man har to dyr som ligner på hverandre, beviser ikke evolusjon.
Du må gjøre bedre undersøkelser enn å bare gløtte bort i skogkanten

At dyr er tilpassningsdyktige beviser ikke evolusjon.
Jo, det er ikke langt unna en en definisjon på evolusjon

Ble det en ny art av disse møllene, eller fortsatte de å være samme?
Det må den som presenterte de her kunne svare på..

Når du soler deg og blir brun... er du da en ny art ettersom du har skiftet farge?

Hva med pelsen til haren... tar dere dette også som ett bevis på evolusjon?

Nei, det er bare et bevis på at du ikke forstår hva evolusjon er eller fungerer

Evolusjonsteorien tar heller ikke opp vesentlige faktorer som universet eller hvordan man får liv ut av død materie.
Nei, og PI beskriver ikke den generelle gravitasjonskonstanen i universet. Vil det si at PI ikke eksisterer ?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet her er at evolusjon er ikke noen tro. Man kan ikke velge å tro på evolusjon eller ikke, uansett så er evolusjon et faktum som det finnes tusenvis av direkte bevis på. En Gud finnes det nada nix bevis på.

Selvfølgelig kan man velge om man vil tro på evolusjon eller ikke. Noe annet er bare fjas. Hvis jeg vil, kan jeg velge å ikke tro på tyngdekraften hvis jeg vil. Jeg kan til og med velge å tro at jeg ikke eksisterer. Dette er noe alle mennesker kan, noe annet ville være å direkte motsi store deler av psykologi som vitenskap.

Hvis jeg derimot sier noe som at "evolusjonsteorien er vitenskapelig usann", så bør jeg ha noen jævlig gode bevis for det, tatt i betraktning all forskning som har foregått innenfor mikro og makroevolusjon opp gjennom årene, ellers er den påstanden direkte usann. Hvis jeg tror på en gud som heter Tsojolf, som spredde sandkorn over jorden for 24 år siden, og helte vann over de, slik at de vokste, og der kom allt liv på jorden fra, så har jeg valgt å tro på dette, og at det strider imot praktisk talt all vitenskaplig kunnskap som er akkumulert opp igjennom årene, er bare en lei bieffekt hvorvidt det skulle bry meg. Grunnlaget for troen er ikke nødvendigvis det beste, men troen er der, og å si at man ikke kan tro på sant, strider streng tatt nesten like mye imot sunn fornuft og vitenskap som Tsojolfismen.

Lenke til kommentar
- Så har du det andre dilemmaet. Du står på en bro over en togskinne. Ved siden av deg står en fremmed kar og snakker i telefonen. På togsporet under står det 30 arbeidere og jobber og et løpskt tog kommer. Dilemmaet er, skal du kaste den uskyldige mannen utenfor og redde de 30 arbeiderne? Eller skal du la den uskyldige mannen leve, men la de 30 dø? Her er det et helt annet senter i hjernen som tar seg av tenkingen. Og man bruker langt mer tid på å ta denne beslutningen. Og det er jo fordi det er en uskyldig person det er snakk om, som ikke ville dødd uansett.

Her må du ha glemt noe. Hvorfor redder du arbeiderne ved å kaste denne mannen utfor? :p

Evolusjonsteorien tar heller ikke opp vesentlige faktorer som universet eller hvordan man får liv ut av død materie.

Selvfølgelig ikke! Det har vi helt andre teorier til.

Lenke til kommentar

Har det er sagt ja :)

Fint om du kan gi en forklaring alikevell... gjerne på enkel norsk ettersom jeg er ett enkel menneske :)

Jeg mener nemlig at denne startene er vesentlig. Uten dette punktet faller jo resten av evolusjonen automatisk bort!

Lenke til kommentar
Fint om du kan gi en forklaring alikevell... gjerne på enkel norsk ettersom jeg er ett enkel menneske :)

Jeg mener nemlig at denne startene er vesentlig. Uten dette punktet faller jo resten av evolusjonen automatisk bort!

Og hvor kommer Gud fra, da?

Uten svar på dette spørsmålet faller jo resten av kristendommen automatisk bort!

Lenke til kommentar

Uten svar på dette spørsmålet faller jo resten av kristendommen automatisk bort!

Ja, det har du rett i...

Men svaret på det står jo faktisk i Bibelen :)

Lenke til kommentar
At man har to dyr som ligner på hverandre, beviser ikke evolusjon.
Du må gjøre bedre undersøkelser enn å bare gløtte bort i skogkanten

hehe, artig du sier det, jeg foreslår at du gjør det samme om bibelen. er veeeeldig mye misforstått ved den boken.

og om hva som skal tas bokstavelig og hva som skal tas billedlig, er noe man må studere, og finne ut hva det er, og ikke minst hvorfor.

Lenke til kommentar

Beklager, men noen andre bør nok gi deg den forklaringen. Mine kunnskaper om hvordan livet og universet oppstod er ikke veldig omfattende.

Står det i Bibelen hvor Gud kommer fra? Der har jeg gått glipp av noe. Fint om du kunne henvist til hvor det står.

simster: Men hvordan vet man hva som skal tolkes bokstavlig og hva som skal tolkes billedlig? Det følger jo ikke med noen bruksanvisning.

Lenke til kommentar

Ja, det har du rett i...

Men svaret på det står jo faktisk i Bibelen :)

Nei, den detaljen er det faktisk ikke orientert om.

Da vil jeg foreslå at du slår opp Salme 90:2...

legger den inn her jeg, så slipper du arbeidet :)

"Før fjellene ble født,

før jorden og verden ble til,

ja, fra evighet til evighet er du, Gud."

Svar: Har alltid vært, kommer alltid til å være :)

Endret av Xeqt
Lenke til kommentar
Svar: Har alltid vært, kommer alltid til å være :)

Dette har vi altså en lykkeruset salmedikters ord for?

At påstanden er gjentatt av lykkerusede, smiley-brukende personer opp gjennom historien hjelper jo ikke.

Først sa du det ikke stod i Bibelen, så viser jeg det - da burde du si "Takk, det var jeg ikke klar over"!

Det er ett enkelt svar på ett enkel spørsmål. :)

At jeg er glad i smiley fjes gjør det ikke mindre rett :)

Lenke til kommentar
Først sa du det ikke stod i Bibelen, så viser jeg det - da burde du si "Takk, det var jeg ikke klar over"!

Hvor hadde denne salmedikteren denne informasjonen fra, da?

edit: Selv om det heter "Det er ingen som kan tango som'n Gunnar på Mo" i sangen, så føler jeg ikke nødvendigvis at det er bevist at det er slik.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Hvor hadde denne salmedikteren denne informasjonen fra, da?

edit: Selv om det heter "Det er ingen som kan tango som'n Gunnar på Mo" i sangen, så føler jeg ikke nødvendigvis at det er bevist at det er slik.

Nei vel, jeg viste deg hvertfall hvor du kunne finne det i Bibelen, noe som du heller ikke trodde at man kunne :)

Jeg har nå begyt å lure på om dette var en liten avledningsmanøver, for jeg har fortsatt ikke fått svar på mitt spørsmål :)

Lenke til kommentar

Hva du mener er heldigvis veldig uviktig. Evolusjon som teori og faktum forsvinner ikke selv om vi ikke hadde hatt den fjerneste ide om livets opprinnelse. Dersom du ønsker å lese om hvordan livet først oppsto kan du google "origin of live" eller "abiogenesis". Vær så snill og hold deg unna kreasjonistsider når du søker informasjon om vitenskapelige ting. Kreasjonister kan like mye om vitenskap som en grevling.

edit: du fremstår litt manisk når du bruker smileansikt i hytt og pine Xegt. Ser for meg at jeg snakker med en som står å smiler fra øre til øre og det er litt kreepy : /

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Jeg har nå begyt å lure på om dette var en liten avledningsmanøver, for jeg har fortsatt ikke fått svar på mitt spørsmål :)

Ingen vet hvor Gud kommer fra - like lite som vi vet om Gunnar på Mo er verdens beste tangodanser -, og ingen vet hvordan livet oppsto på jorden.

Teorien om artenes opprinnelse (- "Evolusjonen", som denne tråden handler om -) tar ikke for seg hvordan livet oppsto.

Lenke til kommentar
edit: du fremstår litt manisk når du bruker smileansikt i hytt og pine Xegt. Ser for meg at jeg snakker med en som står å smiler fra øre til øre og det er litt kreepy : /

Det gir en god illustrasjon av begrepet "religiøs lykkerus".

(Og forklarer vel i hvert fall delvis hvorfor noen kan "hektes av" dop og "hektes på" Jesus.)

Lenke til kommentar

dette er rett og slett ikke sant. du har ikke peiling hva du snakker om

Selvmoderering.

+1

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...