Mammuten Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Hei! Fant ingen mer passende underforum enn her. Noen som bruker tegnebrett i photoshop for retusjering av bilder? Syns det er noe tungvindt med mus, ser for meg at det kan bli enklere med tegnebrett? Noen anbefalninger av tegnebrett? Sett "PaperCast" fra www.papercast.no og den ligger på ca 2000 kr i butikk, OK priset inngangsbillett til denne verdenen..? Ja, erfaringer? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Anbefaler Wacom Bamboo Fun eller Intuos. Bamboo er billigserien til Wacom og gjør en anstendig jobb, men har likevel en veldig plastikkfølelse, hvorom Intuos gir en mye bedre kvalitetsfølelse i bruk og har i tillegg noen ekstra funksjoner som en nybegynner kanskje ikke trenger. Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Men blir ikke Bamboo Fun litt liten? Har null erfaring med tegnebrett, bare kunne tenkt meg å prøvd. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Vel, størrelsen er jo alltid et tilbakevendende tema, også når det gjelder tegnebrett. Har lest utallige diskusjoner angående størrelse og mange sverger til ikke noe mindre enn A4, eller aller helst større. Av personlig erfaring synes jeg det blir unødig mye armsving ved store brett, og etter flere timer blir det slitsomt. Har et Bamboo Fun A6 og hadde tidligere et Graphire A6 (Graphire serien er dessverre utgått) og har nå et Intuos A5. Både jeg og min bedre halvdel (som jobber som grafisk designer) er enige om at A6 er en fin størrelse, og at A5 er nesten for stort for den bruken vi bruker det til og at det neste nok blir et A5 igjen. Noen forklarer sine preferanser om et stort brett med at de er vant til å tegne på A4-ark og dermed vil ha et A4-brett. Selvsagt et gyldig argument, men min tidligere nevnte halvdel har tegnet på A2 og større, og malt på store lerret, men ønsker likevel ikke et svært tegnebrett for det. Lenke til kommentar
Thomasehlol Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Kan anbefale Intuos 3 A5 av mitt fulle hjerte! Har brukt det daglig i snart 4 år og du får en greie du ikke kan "leve uten". Jeg ville ikke gått for noe mindre enn A5 om jeg skulle kjøpt nytt tegnebrett, men jeg tror ikke jeg ville hatt noe som er litt større heller. Man flytter akkurat passe nok på hele armen på A5, men A4 ville blitt for stort. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Nå sto jeg i akkurat samme situvasjon som deg angående jeg syns mus funker dårlig til feks retusjering av bilder og generell pirkejobb av forskjellig karakterer. Jeg var veldig usikker på hvilket brett jeg skulle ha, eneste jeg var sikker på var wacom siden jeg viste det hadde god linuxstøtte og at jeg hadde hørt at wacom var bra saker. valget av modell sleit jeg vel en del mer med, blei vel Bamboo modellene eller Intuos4 som jeg fant i diverse butikker. Intuos4 var for dyrt i norske nettbutikker så sjekket en del på ebay. Syns fortsatt det blei ganske så dyrt så valget blei ett Bamboo fun pen & touch. Neste problem var jo størrelsen da, til slutt valgte jeg medium og størrelsen fungerer bra, men jeg ser at jeg trolig hadde klart meg med ett i str small. Men jeg angrer ikke på mitt valg Uansett ting jeg syns var knotete og irriterende å få til med mus går nå veldig enkelt med tegnebrett. Zooming, flytting etc i bilde fungerer veldig bra med touchfunksjoen, knappene på brettet har jeg ikke lært meg å bruke enda, men ser for meg enda mer effektiv bruk etterhvert. man kan du se litt på http://www.moderskeppet.se/wacom/ de har jo litt info om de forskjellig brettene. Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Kan anbefale Intuos 3 A5 av mitt fulle hjerte! Har brukt det daglig i snart 4 år og du får en greie du ikke kan "leve uten". Jeg ville ikke gått for noe mindre enn A5 om jeg skulle kjøpt nytt tegnebrett, men jeg tror ikke jeg ville hatt noe som er litt større heller. Man flytter akkurat passe nok på hele armen på A5, men A4 ville blitt for stort. Støttes. Gå for Wacom. Bruker selv Intous3 A5 Wide SE. Funker som fjell Noe av det deiligste jeg har tatt på. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Brukte mus før, kjøpte Wacom Intous 3 A5 Wide (Usikker på om FE eller SE versjon). Etter det kommer jeg aldri til å gå tilbake til å jobbe med mus! Bruker mus som ligger ved siden av på noe menystyring etc, men når jeg jobber med selve bildet så er det Wacom "for alle penga". Lenke til kommentar
Turbo Jugend Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Jeg har gått og lurt på å kjøpe tegnebrett i flere år... Kjøpte tidligere i år denne fra Wacom Link i størrelse A5. Er det mest geniale jeg noen gang har kjøpt. Ikke helt billig men funker utrolig bra. Kan aldri tenke meg å gå tilbake til å jobbe med bare mus igjen. Har prøvd et i A4, men syntest det ble for stort. Tar opp alt for mye bordplass. Gå for A5 størrelse du. Endret 23. november 2009 av Turbo Jugend Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 Kjempemange bra tilbakemeldinger! Ser ut som det blir ett Wacom da, ettersom de får så mye god omtale her. Får lete litt og kanskje sjekke litt bruktmarked i tillegg, også får jeg se hva jeg finner. Tusen takk for svar og hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå