Zeph Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Med piggfrie vinterdekk hadde det vore greit å ha ei nødløysing liggande i bilen. Har aldri prøvd noko sånt før, så eg tar imot anbefalingar. Bør kunne spinne litt utan at det går heilt i oppløysing og. Står ein fast er sjansen stor for at ein kan spinne litt for å kome seg ut. Det er ikkje snakk om ei matte eller liknande kun for å kome seg laus, men noko ein kan montere eller påføre for å kome seg fram. Kjem meg stort sett fram over alt, men når det er våt klink is eller godt hardpakka og tynt lag med snø så kan enkelte bakkar bli tunge. Kan være greit å ha om eg kjem over andre som treng hjelp og. Om nokon har erfaringar eller tips til både utstyr og kvar det kan kjøpast så er det supert! Så langt har eg kome på hurtigkjetting, snøsko og klister. Meiner å ha lese at kjetting er lite effektivt på tynt lag med snø eller is. Det er kanskje det største bruksområdet, så den er kanskje utelukka? Korleis er det med holdbarhet og slitasje på snøsko? Endret 14. november 2009 av Zeph Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Har prøvd klister, men det slites av veldig fort. De siste 10 årene har jeg hatt et sett hurtigkjettinger liggende i bilen, og under ekstreme forhold har de vært til nytte et par ganger. Ikke noe å kjøre langt eller fort med, men gir godt feste og god fremkommelighet. Sjekk at du har riktig kjetting til dekkdimensjonen (noe jeg ikke har etter bilbytte i sommer), og øv på å legge de på under gode forhold (noe ikke jeg gjorde, brukte litt tid første gang (det var mørkt og tett snødrev, og jeg hadde penklær)). Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Jeg går for kombiløsningen: Forsøk 1: Dekkrens. Niks gris og fort gjort. Forsøk 2: Dekk-klister. Litt mer gris, men fort gjort. Forsøk 3: Hurtigkjetting. Virker alltid, plundrete å sette på og ikke gøy å kjøre med. Ole Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Sverger til hurtigkjettinger og har hatt gode erfaringer med dette på flere biler siden jeg kjørte opp i 1994. Men husk og legge dem på før man sitter fast, da er di mye enklere å få på. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Det er klart ein forskjell på å setje seg fast og å ikkje kome seg fram. Om eg kjem uti mykje snø er det klart kjetting vil være det beste, men eg vil gjerne ha noko som fungerer godt på anna føre og. Har hatt behov for ekstrautstyr to-tre gonger, samtlige var det snakk om å kome seg opp eller ned ein bratt bakke som var belagt med is eller eit tynt lag med hardpakka snø som var like glatt som is. Er kjetting like effektivt der? Vil snøsko hjelpe eller blir det ikkje store forskjellen frå gode piggfrie vinterdekk? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Forutsetningen for at kjetting skal fungere er at det er noe der de kan bite i. Med kun millimetertykt islag med asfalt under fungerer det heller dårlig. Men det er også den enestet tilfellet der kjettinger ikke biter. De funkerer godt på alt fra mye snø til speilblank is. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Jeg ville sagt kjetting om du bare vil velge én. Når man har behov for noe ekstra for å få veigrep er ofte kjetting bra, og i mange situasjoner det eneste som funker. Men det er jo bare til å ha en boks med spray i tillegg. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Kjetting på boks mister sin effekt etter noen minutter/sekunder. Om du skal opp en bratt lang bakke, og sprayer på når du er på bunnen kommer du knapt halvveis før effekten er borte.. Kjettinger er absolutt best om man har behov for å komme seg f.eks opp en bakke. Det beste er jo skikkelige dekk, men om du er like heldig som meg, og bor i en by der trafikksikkerhet blir straffet med avgifter er kjetting greiest. Har alltid kjettinger og klisterspray i bilen på vinteren. Også er det jo en del teknikk det å kjøre på glatten også.. Om du skal opp en bakke med fwd, er det jo stor mulighet for at du kommer deg opp ved å rygge. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 I går kveld var det glatt igjen. Klink is med eit tynt lag nysnø på toppen, 5 minusgrader. Å rygge gjekk eit stykke, men til slutt var det full stopp. Finnes det ikkje dekkpose eller kjetting med piggar på, som tar tak i isen? Det er 2 kilometer med stigning på 150 meter ca. Ser for meg at klisteret er spunnet vekk lenge før eg er oppe. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Ta med planker. Det er plankekjøring. En gang måtte jeg ty til planker med en forhjulsdreven bil fra Frankrike. I visse tilfeller kommer du ingen vei uten. Endret 11. februar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Kjetting er det absolutt sikreste valget hvis du må fram. Men har god erfaring med dekklister, belegget slites ikke så fort vekk om sprayboksen holder OK temperatur (bør ikke ligge i bagasjerommet) og hvis man venter noen minutter etter påføring før man kjører. Lurt å kjøre veldig forsiktig å unngå å spinne, da slites selvfølgelig belegget raskere av. Klisteret må få tid til å tørke litt, derfor står det på flere merker at man bør vente 4-5min før kjøring. Kjører man med en gang klisteret er påført slites det av på noen få meter. Har ikke fått prøvd disse "autosokkene/snøsokkene" som var så populære for få år siden, men har hørt fra folk som har prøvd at det er viktig at de sitter stramt og jevnt rundt dekket. Slakke sokker slites i stykker på kort tid. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Ser for meg at ein kjetting kan være dårlegare enn ingenting på klink is. Kjettingen må jo ha noko å ta tak i, det får den ikkje på sånt føre. Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Det beste er jo å ikke kjøpe plastikkdekk da Er STOR forskjell på gummi i dekkene, men som nødsutstyr så kommer man fram overalt med kjetting. *edit* kjettingen må ikke ha noe å "bite" i. Den kommer nok fram på millimeter is på asfalt også. Endret 12. februar 2010 av Koworot Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Sånne sokker til bilen funker fryktelig bra Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) kjettingen må ikke ha noe å "bite" i. Den kommer nok fram på millimeter is på asfalt også. 2cm med is og? Fant ut at det finnes to typar kjettingar. Hurtigkjettingar og piggkjettingar. Trur eg må satse på sistnevnte. Endret 12. februar 2010 av Zeph Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 var nok piggkjettinger jeg tenkte på ja Med de kommer du fram vertikalt om du vil! Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Klister og kjetting/piggkjetting. Plankar eller manuell vinsj i tilfelle det gar galt. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 kjettingen må ikke ha noe å "bite" i. Den kommer nok fram på millimeter is på asfalt også. 2cm med is og? Fant ut at det finnes to typar kjettingar. Hurtigkjettingar og piggkjettingar. Trur eg må satse på sistnevnte. Jo tykkere is, jo bedre. Helt tynn ishinne av underkjølt regn på bar vei er nok det aller verste å få feste på. Når det gjelder pigg kontra lett/hurtigkjetting: Tester gjort på traktor viste at Tellefsdal Nortractor (et hurtigkjetting-lignende mønster) ga bedre trekkraft på is enn både piggdekk og piggkjetting. På sideveis grep og ved bremsing var derimot piggkjettingen bedre. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2010 Hmm, mein ein traktor er jo og tyngre og har meir drivkraft ein ein bil. Hurtigkjetting er jo billigast, så eg kan kanskje prøve det først. Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Hehe, bare av ren nyskjerrighet spør jeg; Planlegger du å havne i trøbbel? For meg så ser det lettest ut å unngå å sette seg fast i det første ergo unngå å kjøre de bakkene du ikke vet du kommer opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå