Gå til innhold

Kjøp av server (valg av type og OS)

jols3n

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Har i det siste kikket etter en billig server å kjøpe, men er usikker på hvor mye jeg trenger å bruke på en og hva slags type jeg har behov for. Er egentlig litt uerfaren, så jeg håper på litt hjelp fra dere :)

Jeg trenger en server som er oppegående 24/7 som skal brukes til blant annet til backup av min stasjonære (Trenger opp til 2 TB diskplass atm men kan øke med tiden) og jeg vil gjerne kunne hoste counter-strike 1.6 server og ventrilo server.

Og kanskje kunne slenge opp Left4Dead srv (kun LAN though)

Budsjettet er ikke store beløpet, tenker meg maks 6000 kr ,-

Er egentlig helt blank på hva jeg skal velge : /

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6000kr er ikke så mye for en server, angående OSet må du nok bruke Linux eller Windows 7 RC versjonen som for øyeblikket er gratis.

Resten av hardware kan du jo kjøpe en vanlig PC med dårlig skjermkort/internt på hovedkortet, regner med at du kan kjøre RDP eller lignende for å styre PCen, og da trenger du ikke skjermkort annet enn til installering av OSet.

3+ 1TB discer og sette opp i raid 5, jo flere jo bedre. Pass på at hovedkortet har nok SATA kontakter til antallet discer du velger.

Kanskje en AMD Phenom CPU, de er jo ganske billige.

Lenke til kommentar
6000kr er ikke så mye for en server

Skjønner at det ikke er mye å bruke, men det er for det meste for å få litt mer kunnskap om servere og slikt nok. Har så vidt drevet med noe basic, så jeg håper på å lære mer ut av dette.

Kjekt om du kunne linket deler til/ferdibygd server, som du vil anbefale til en rookie.

Jeg går helt sikkert for linux som OS fordi jeg mener det er best til nettopp dette :)

Lenke til kommentar

Windows home server kan ta backup av pc fordeg. 1k for OS. Eller du kan prøve det på Microsoft sinde sider 120 dager gratis, før du kjøper det.

Ferdige løsningen blir for dålig om skall kjøre cs og VT server. Men så du ser fant jo hardware skall passe. 2x 1,5TB disker starten, du kan adde flere når trenger plassen, link til hardware under.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...C4-1A46C56A5397

Gidda ikke leite mye. Men litt info om CS på windows home server

http://social.microsoft.com/Forums/en-US/w...ed-df847d81aaf1

Vt server setup.

http://geekpill.co.uk/2009/01/30/installin...-server-on-whs/

http://geekpill.co.uk/2009/02/11/ventrilo-...ewall-settings/

Litt info om windows home server:

http://www.microsoft.com/norge/windows/pro...er/default.mspx

Søke på nette finne masse info om windows home server.

Her hva microsoft sier:

* Familiens digitale minner organiseres på ett sted

* Daglig back-up av alle hjemmePC-ene – Helt automatisk

* Enkel gjenoppretting av tapte filer eller til og med hele PC’er

* Fullstendig tilgang til alle tilkoblede PC-er

* En personlig tilpasset webadresse hvor du kan dele bilder og hjemmevideoer

* Enkel og rask installering

* Utvidbar lagringsplass for fremtidig bruk

* Innovative tredjeparts-applikasjoner

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Her hva microsoft sier:

Hvilket OS tilbyr *ikke* dét?

Det gjetter jeg dog at man må konfigurere, som i alle andre backupløsninger.

Sikkert bra, men det kan de fleste backupløsninger tilby.

Her kan hende MS har noen triks oppe i ermet man ikke får til med samba f.eks.

Igjen, ikkeno spesielt som ikke andre OS også tilbyr, evt. må man ta ibruk picasa el. dersom det er snakk om adresse ute på internett. Evt. Ubuntu One, Skydrive etc. etc.

Hvis ikke Home Server er pre-installert betviler jeg meget sterkt at det er noe særlig raskere og enklere å sette opp enn en passe velpolert Linux-distro.

Det er vel primært en feature v. hardware'n man bruker vil jeg nesten si ...

Woohoo ... I'm sold ...

Ville vurdert sterkt om den tusenlappen dette koster egentlig gir noe særlig mer enn hva man kan få gratis som open source. Og, om man i det heletatt lærer noe relevant av å bruke Home Server tviler jeg sterkt på. Men hvis man vil forholde seg til minst mulig «servergreier» er det kanskje et bra valg?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du skal ha en server med mer en 5 dager uptime kjører du ikke windows på den. Windows på server er en generelt dårlig idee og du vil ikke lære noe ineteresangt av det heller. Har selv en gammel P4 maskin med 2gig ram. Denne kjører ubuntu-server og har en uptime nå på 90dager. grunnen til at den ikke har mer er et strømbrudd og hadde ikke UPS på daværende tidspunkt.

Om du er interisert å lære skikkelige server bør du gå for Linux(UNIX er vell å regne som dødt for det meste), Windows er for jenter ;)

Lenke til kommentar

Nah, det er ikke noe problem å kjøre windows med noen måneders oppetid. Det eneste kjipe er at man som regel får beskjed om å ta en restart når man kjører oppdateringer, noe som gjør at jeg ikke oppdatere med en gang den begynner å mase om det. XP serveren min har "virketid" på 25 dager 11 timer osv i skrivende stund.

På den annen side har Trustix serveren min oppetid på 411 dager og noen timer :) debian og redhat serverne ligger i mellom der, hovedsaklig pga mangel på UPS.

Men, skal man kjøre skikkelig server så bør man gå for noe som har minst mulig stasj. dvs veletablert linux distro uten noe annet enn det man må ha, der alle pakker er grundig godkjent før de slipper ut. Ikke noe bleeding edge eller GUI og annet unødvendig stasj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...