HoodooOperator Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Heisann folkens! Holder for tida på å oppgradere diverse komponenter i oppsettet mitt og lurer i den forbindelse om min nåværende strømforsyning kommer til å være tilstrekkelig. Jeg har denne PSU-en nå: CHIEFTEC PSU 560W (http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1103681) Resten av delene kommer til å bli som dette -- Kabinett - Antec Nine Hundred -- Hovedkort - ASUS P5Q Deluxe -- Prosessor - Intel Core2quad 6600 -- Skjermkort -HIS Radeon 4870 512mb, 2 stykk i crossfire -- Harddisker - Har fem interne harddisker totalt -- Minne - Tenker 6-8gb ddr2 (har ikke bestemt meg for spesifikke enda) -- Har i tilegg en dvd-brenner Kommer Chieftec-en til å takle dette? Vil gjerne prøve meg på litt overklokking etter hvert, så det må også tas i betraktning. Lenke til kommentar
Ervin Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Heisann! Jeg ville anbefalt deg å gå for en 750w strømforsyning.. Du har ganske mange harddisker pluss en dvd spiller som kan dra litt strøm. I tillegg så har du jo skjermkortet som krever litt også Min anbefaling: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=386812 Lykke til! Hilsen Ervin. Lenke til kommentar
Fikseren Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Den riggen med vifter og slikt tatt i betrakning vil ca kreve 500watt +/- og dette er tatt i betraktning av overklokkingen din. Så det vil nokk gå fint. Lenke til kommentar
Ervin Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Den riggen med vifter og slikt tatt i betrakning vil ca kreve 500watt +/- og dette er tatt i betraktning av overklokkingen din. Så det vil nokk gå fint. Hvordan kan du si noe sånt? 500w er lite om han i tillegg skal overclocke. Pcn trenger strøm =) Lenke til kommentar
Fikseren Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Den riggen med vifter og slikt tatt i betrakning vil ca kreve 500watt +/- og dette er tatt i betraktning av overklokkingen din. Så det vil nokk gå fint. Hvordan kan du si noe sånt? 500w er lite om han i tillegg skal overclocke. Pcn trenger strøm =) http://extreme.outervision.com/PSUEngine Endret 13. november 2009 av Fikseren Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Harddisker og DVD-ROM trekker ekstremt lite strøm. Denne konklusjonen baserer jeg på en artikkel jeg leste her på HW. Lenke til kommentar
Ervin Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Nå orket jeg ikke kalkulere med den testen, men det er ikke alltid man kan tro på slike tester vel? Er vel som å tro på dagens media. Lenke til kommentar
Fikseren Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Harddisker og DVD-ROM trekker ekstremt lite strøm. Denne konklusjonen baserer jeg på en artikkel jeg leste her på HW. Ja dem trekker ekstremt lite strøm. så selv om han har 5 harddisker så utgjør det ikke store delen. Det som suger strøm er CPU og 2 4870 kort i crossfire. resten er bare småting. derfor vil jeg tro at 560watt er nokk. Lenke til kommentar
Fikseren Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Nå orket jeg ikke kalkulere med den testen, men det er ikke alltid man kan tro på slike tester vel? Er vel som å tro på dagens media. Tro på slike tester? Testen driver ikke bare å gjetter seg fram til antall watt alt av komponentene bruker.. kalkulatoren går jo utifra tall som er relevante for envær komponent. En annen ting er jo om Chieftec'en virkelig produserer 560 ekte watt. Endret 13. november 2009 av Fikseren Lenke til kommentar
Ervin Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Nå orket jeg ikke kalkulere med den testen, men det er ikke alltid man kan tro på slike tester vel? Er vel som å tro på dagens media. Tro på slike tester? Testen driver ikke bare å gjetter seg fram til antall watt alt av komponentene bruker.. kalkulatoren går jo utifra tall som er relevante for envær komponent. En annen ting er jo om Chieftec'en virkelig produserer 560 ekte watt. Så du mener at kalkulatoren er 100% riktig? Jaha ok.. Lenke til kommentar
Fikseren Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Nei , den er nokk sikkert rundt 100watt +/- feil. Men kalkulatoren oppga 460watt som anbefalt. og da vil jeg tro at en 560watts vil duge fint. det er ikke værre enn at personen prøver, og funker det ikke så må han kjøpe ny. Lenke til kommentar
HoodooOperator Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Setter pris på alle svar som er kommet på banen. Jeg har for øvrig ombestemt meg i forhold til crossfire, og kommer til å klare meg med det ene 4870-kortet foreløpig.Jeg går utifra at dette letter på trykket/kravet til en kraftigere PSU ganske betraktelig? De andre komponentene er fortsatt de samme med unntak av hovedkortet som da blir mitt gamle IP 35-e. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Skjermkort trekker fort litt strøm, ja. Blir utvilsomt mindre krav til PSU med ett skjermkort mindre. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Harddisker trekker lite strøm under bruk ja, men er noen strømslukere under oppstart. Derfor har noen kommet med staggered spinup, som da vil si at du skal i teorien starte hver harddisk for seg selv, dessverre funker denne svært dårlig i praksis, da spesielt på hovedkort rettet mot vanlige forbrukere. Nå er jeg usikker på kvaliteten på Chieftecen i tilegg og under hvilke temper de har målt kapasiteten, sistnevnte er svært viktig. Corsair gjør dette under høye temps som da betyr at de ofte yter litt over det de er satt til som maks. Andre tar og oppgir tallene ved lave temperaturer og ofte med "Boosten" innkoblet, boosten lar en PSU gi ekstra strøm utenfor spesifikasjonen, men kun for en kort periode, ca 30 til 60 sekunder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå