Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISDN Hastighet(er) ?!?


Anbefalte innlegg

Hvor mye skal en ISDN (Enkel linje) ha i oppkobling?

Ved målinger ved "ITavisen", "Online.no" og "Allseeing eye" har jeg målt min hastighet og den ligger ca på 74,200-74,500kbps!? Trodde ikke ISDN kunne ha kapasitet på å overtstige 64,000kbps. Pingen min er kjempebra i spill og ligger på 20-40 i ping på Norske servere. (Counter-Strike)

 

Noen som har noen forklaringer? :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et svar jeg fikk fra Telenor Kundeservice i forbindelse med at noen andre her hadde oppnådd skyhøye hastigheter:

 

Quote:


Det er ikke mulig med de hastighetene du beskriver på ISDN enten med

dobbel eller enkel linje. Du klarer 14-16 kbps med dobbel ISDN, ikke

mer.

Det er noe som heter isdn-komprimering. Denne fungerer best på sider med

tekst, ikke med bilder. Du vil kunne oppleve en kjappere nedlasting av

sider med denne teknologien, men dette har ikke noen betydning som er

noe på vanlig nedlasting av filer/musikk og liknende.


Men, på ADSL er dette fullt mulig. På en ADSL-linje med 704/128 vil du

kunne laste ned med 70-80 kbps.



Håper dette var til hjelp for deg.


Grunnet overhead på 10-15% i teknologien som brukes sammen med ADSL

vil du ikke kunne fylle ADSL-forbindelsen helt opp med datatrafikk.


For å regne ut hvor mange bytes du kan forvente å kunne overføre blir

det enkleste å dele bithastighet for din abonnementstype på 10. En

forbindelse på 1024 kilobit per sekund vil altså kunne overføre

omtrent 102 kilobyte per sekund med data.


Hvor god utnyttelse man får av sin ADSL-forbindelse avhenger også av

typen data som overføres, og vil derfor alltid variere noe.


Hvis du ønsker å lese mer om den tekniske årsaken til at det er slik

kan du se under.



- En grundigere beskrivelse av overhead og ADSL -


For å angi hvor fort to datamaskiner klarer å kommunisere brukes

betegnelsen bit per sekund (bps). Bit står for BInary digiT, som betyr

binært tall, det vil si: en numerisk verdi som kan ha én av to verdier,

som regel 0 eller 1.


Bokstaver og tegn lagres i serier på åtte bit. 01000001 tilsvarer for

eksempel en stor A, mens 01100001 tilsvarer en liten a. Man behøver

serier på åtte bit for å kunne ha nok kombinasjoner (256) til tegnene på

et vanlig tastatur. Bit i serier på åtte er så grunnleggende viktig i

datamaskinen at det har fått et eget navn, - byte, som kommer av BinarY

digiT Eight. Det krever altså tre byte data (eller 24 bit) når du

skriver ordet HEI på tastaturet.


Når datamaskiner kommuniserer på Internett (med bit) kan ikke alt være

innhold. En del av kommunikasjonen i form av bit brukes til å addressere

datamengdene, be om tilbakemelding på om innholdet har kommet trygt frem

osv. Dette gjør at man ikke automatisk kan regne om og si at en

ISDN-forbindelse skal kunne _overføre_ 8 byte per sekund, selv om

kommunikasjonshastigheten er 64 bit per sekund.


Derfor oppgir man kommunikasjonshastighet mellom datamaskiner som bit,

og datamengde som byte.


Data over Internett sendes samlet i IP-pakker (IP står for Internet

Protocol). Disse datapakkene varierer i størrelse etter hva type data

som overføres, og kan være mellom 1 og 1500 byte store. For at det

skal være mulig å overføre store datamengder samtidig, slik som for våre

ADSL-kunder, har vi valgt å bruke en overføringsteknologi i vårt nett

som kalles ATM (Asynchronous Transfer Mode). ATM legger IP-pakkene i

celler, og sender de videre i nettverket. ATM-celler har i motsetning

til IP-pakker en fast størrelse.


En ATM celle er 53 byte stor, og har plass til 48 byte med data. De 5

bytene som ikke er databærende er det som kalles header (inneholder

informasjon om pakken, dvs. hvor den skal, hvor den kommer fra osv.).

Her ser vi at ca. 10% av kommunikasjonshastigheten går med til andre

ting enn rent innhold. Dette kalles protokolloverhead. ATM er

forresten en av de mest brukte teknologiene for

høyhastighets-overføring av data.


Dersom man for eksempel sender mange små IP-pakker av en størrelse på 50

byte (ATM-celler kan bære 48), vil annenhver ATM celle kun inneholde 2

byte med data, og dermed vil faktisk hastighet være redusert med over

50%. Dette gjør at trafikkmønsteret til brukeren er med på å avgjøre

hvor stor hastighet man oppnår.


I tillegg kommer det noe overhead av kommunikasjonsprotokollene

TCP/IP, HTTP/FTP, samt Ethernet.


Vi har altså minst 10% overhead ved bruk av ADSL, i snitt regner man

15%, og i tenkte tilfeller kan den bli over 50%.


Siden IP-pakker hele tiden varierer i størrelse vil også graden av

overhead variere.


Lenke til kommentar

Lurer enda på hvorfor jeg har mye bedre ping i spill som counterstrike, enn mine kamerater som har samme type Telenor isdn? De måler faktisk lavere hastighet ned til 60,000kbps? De er rimelig surer på meg fordi jeg ligger konstant 20-30 ping under de. De kjører samme script i CS som jeg gjør " modem settings ". Kan det da ha noe med hvor nær jeg ligger sentralen deres? ligger ca 1100m unna :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...