arcuz Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Hvor mye skal en ISDN (Enkel linje) ha i oppkobling? Ved målinger ved "ITavisen", "Online.no" og "Allseeing eye" har jeg målt min hastighet og den ligger ca på 74,200-74,500kbps!? Trodde ikke ISDN kunne ha kapasitet på å overtstige 64,000kbps. Pingen min er kjempebra i spill og ligger på 20-40 i ping på Norske servere. (Counter-Strike) Noen som har noen forklaringer? Lenke til kommentar
svindel Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Ikke gi beskjed til telenor ihvertfall! hehe.. Båndbredden på både modem og isdn er det umulig for telenor å låse nøyaktig til 64000. Den reelle båndbredden vil variere hele tiden. svindel Lenke til kommentar
BBC Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Her er et svar jeg fikk fra Telenor Kundeservice i forbindelse med at noen andre her hadde oppnådd skyhøye hastigheter: Quote: Det er ikke mulig med de hastighetene du beskriver på ISDN enten med dobbel eller enkel linje. Du klarer 14-16 kbps med dobbel ISDN, ikke mer. Det er noe som heter isdn-komprimering. Denne fungerer best på sider medtekst, ikke med bilder. Du vil kunne oppleve en kjappere nedlasting av sider med denne teknologien, men dette har ikke noen betydning som er noe på vanlig nedlasting av filer/musikk og liknende.Men, på ADSL er dette fullt mulig. På en ADSL-linje med 704/128 vil du kunne laste ned med 70-80 kbps.Håper dette var til hjelp for deg.Grunnet overhead på 10-15% i teknologien som brukes sammen med ADSLvil du ikke kunne fylle ADSL-forbindelsen helt opp med datatrafikk.For å regne ut hvor mange bytes du kan forvente å kunne overføre blirdet enkleste å dele bithastighet for din abonnementstype på 10. Enforbindelse på 1024 kilobit per sekund vil altså kunne overføreomtrent 102 kilobyte per sekund med data.Hvor god utnyttelse man får av sin ADSL-forbindelse avhenger også avtypen data som overføres, og vil derfor alltid variere noe.Hvis du ønsker å lese mer om den tekniske årsaken til at det er slikkan du se under. - En grundigere beskrivelse av overhead og ADSL -For å angi hvor fort to datamaskiner klarer å kommunisere brukesbetegnelsen bit per sekund (bps). Bit står for BInary digiT, som betyrbinært tall, det vil si: en numerisk verdi som kan ha én av to verdier,som regel 0 eller 1.Bokstaver og tegn lagres i serier på åtte bit. 01000001 tilsvarer foreksempel en stor A, mens 01100001 tilsvarer en liten a. Man behøverserier på åtte bit for å kunne ha nok kombinasjoner (256) til tegnene pået vanlig tastatur. Bit i serier på åtte er så grunnleggende viktig idatamaskinen at det har fått et eget navn, - byte, som kommer av BinarYdigiT Eight. Det krever altså tre byte data (eller 24 bit) når duskriver ordet HEI på tastaturet.Når datamaskiner kommuniserer på Internett (med bit) kan ikke alt væreinnhold. En del av kommunikasjonen i form av bit brukes til å addresseredatamengdene, be om tilbakemelding på om innholdet har kommet trygt fremosv. Dette gjør at man ikke automatisk kan regne om og si at enISDN-forbindelse skal kunne _overføre_ 8 byte per sekund, selv omkommunikasjonshastigheten er 64 bit per sekund.Derfor oppgir man kommunikasjonshastighet mellom datamaskiner som bit,og datamengde som byte.Data over Internett sendes samlet i IP-pakker (IP står for InternetProtocol). Disse datapakkene varierer i størrelse etter hva type datasom overføres, og kan være mellom 1 og 1500 byte store. For at detskal være mulig å overføre store datamengder samtidig, slik som for våreADSL-kunder, har vi valgt å bruke en overføringsteknologi i vårt nettsom kalles ATM (Asynchronous Transfer Mode). ATM legger IP-pakkene iceller, og sender de videre i nettverket. ATM-celler har i motsetningtil IP-pakker en fast størrelse.En ATM celle er 53 byte stor, og har plass til 48 byte med data. De 5bytene som ikke er databærende er det som kalles header (inneholderinformasjon om pakken, dvs. hvor den skal, hvor den kommer fra osv.).Her ser vi at ca. 10% av kommunikasjonshastigheten går med til andreting enn rent innhold. Dette kalles protokolloverhead. ATM erforresten en av de mest brukte teknologiene forhøyhastighets-overføring av data.Dersom man for eksempel sender mange små IP-pakker av en størrelse på 50byte (ATM-celler kan bære 48), vil annenhver ATM celle kun inneholde 2byte med data, og dermed vil faktisk hastighet være redusert med over50%. Dette gjør at trafikkmønsteret til brukeren er med på å avgjørehvor stor hastighet man oppnår.I tillegg kommer det noe overhead av kommunikasjonsprotokolleneTCP/IP, HTTP/FTP, samt Ethernet.Vi har altså minst 10% overhead ved bruk av ADSL, i snitt regner man15%, og i tenkte tilfeller kan den bli over 50%.Siden IP-pakker hele tiden varierer i størrelse vil også graden avoverhead variere. Lenke til kommentar
arcuz Skrevet 26. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2002 Lurer enda på hvorfor jeg har mye bedre ping i spill som counterstrike, enn mine kamerater som har samme type Telenor isdn? De måler faktisk lavere hastighet ned til 60,000kbps? De er rimelig surer på meg fordi jeg ligger konstant 20-30 ping under de. De kjører samme script i CS som jeg gjør " modem settings ". Kan det da ha noe med hvor nær jeg ligger sentralen deres? ligger ca 1100m unna Lenke til kommentar
jbye Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Hvordan klarer du å ha 20-40 ping med isdn i cs!?! Ligger på 70-100 jeg:( Hvilket script kjører du? Lenke til kommentar
arcuz Skrevet 26. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2002 Hei du! Send meg din e-mail adresse, så kan jeg sende deg scriptet mitt. Sitter faktisk med ca 19-25 i ping på TnX online.no serverene [email protected] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå