Gå til innhold

Ønsker hjelp til kjøp av villmarkskniv

Crathes

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge tenkt å kjøpe en kniv jeg kan bruke skikkelig i fjellet eller i skogen. Har sett på noen av spyderco sine kniver (Link) men ble litt skeptisk da jeg så at bladet er flatt. Har hørt skryt om spyderco kniver men er som sagt skeptisk.

Derfor har jeg kommet hit, vet noen her om spyderco er et pålitelig merke, eller har dere noen andre bra tips?

Kniven skal være en solid allbrukskniv, og helst av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det aller korteste svaret er "kjøp en Fallkniven F1 eller S1".

Spyderco lager stort sett bra kniver. Jeg har ingen erfaring med Bill Moran droppointen, men tror ikke den er et dårlig valg heller.

Når det gjelder stålkvaliteten, har alle disse eggstål i samme legering (VG-10) selv om Fallkniven har laminert det mellom to stykker seigere stål. Begge produsentene pleier å levere blader som er godt herdet, slik at holder eggen ganske lenge ved vanlig bruk.

Det samme kan jeg ikke si om Brusletto. Brusletto bruker en stålkvalitet som i utgangspunktet skulle være bra (Sandvik 12C27), men det er etellerannet de gjør (eller ikke gjør) i herdeprosessen som er FAIL. De Bruslettoknivene jeg har vært borti blir sløve omtrent av å ligge i sliren...

Når det gjelder Brusletto Hunter spesielt, er den etter min mening for lang til å bruke til finpartering, for tynn og spiss til å flå med, og for skrøpelig til å hugge med. Men den er sikkert fin til å spikke grillspyd og skjære brød, i de to minuttene før den blir for sløv.

Hva tenkte du å bruke av penger på dette? Hva slags bruk, og hvor hardt kommer du til å bruke den?

Lenke til kommentar

Har sett på Fallkniven også, men det er svindyr... er student skjø :p

Men hvis noen her vet om noe sted man kan få tak i en slik for under 1000 kr er de en sterk kandidat :D

Jeg tenkte jeg skulle bestille en kniv fra amazon sammen med noen andre greier jeg trenger, men så la jeg merke til at de fleste knivene ikke fraktes ut av USA. Hadde lyst på Gerber LMF II, siden jeg har lest mye bra om den. Men den selges ikke i Norge til under 1000 kr (ikke som jeg kan finne i hvertfall). Har også sett på Gerber sine Gator modeller, men vet ikke så mye om dem.

Kniven skal brukes på fjellturer og skogsturer, trenger ikke noe som er egnet til å flå og slikt med siden jeg ikke jakter. Altså en kniv for den glade vandrer.

Lurer også på om serratert egg er lurt å ha...

EDIT: Etter å ha tenkt meg litt om har jeg enda et lite spørsmål! Er rundt 1000 kr det jeg burde forvente å måtte ut med for en god kniv?

Endret av Crathes
Lenke til kommentar

1000 kroner er et greit utgangspunkt for en bra allroundkniv i godt stål, med gjennomtenkt design og en OK slire. Når det er sagt finnes det veldig gode kjøp til langt mindre, selv om jeg hevder at svært mange av knivene til betydelig under 1000 kroner ikke er verdt pengene.

Hvis du vil ha mye kniv for pengene er ikke XXL et dårlig utgangspunkt, faktisk.

Det er veldig vanskelig å komme forbi en Bucklite Max til 150,- (lurer på om det er den lille modellen, og om det finnes en større til 250,- eller så). Helt OK stål, god utforming, grei slire, råd til å miste den. Med et trangt budsjett ville jeg kanskje hoppet på denne, kalt meg ferdig, og brukt resten av pengene på noe annet.

I 500,- klassen ville jeg sett en ekstra gang på Helle Eggen eller Besseggen.

Ikke la XXL lure deg til å kjøpe Cold Steel. De er IKKE nevneverdig bedre - nei, ekspeditøren på XXL kan ikke en dritt om stål - enn Buck og koster seks ganger så mye.

Ang. Gerber har de blitt kjøpt opp og blitt kinamerke med gjennomgående mangelfull kvalitet. Jeg ligger ihvertfall langt unna.

Ang. serratering er det svært effektivt for å skjære i kjøtt eller tau, men ganske ubrukelig til en vanlig flerbrukskniv.

Lenke til kommentar

Høres ikke dumt ut.

Har du funnet deg en grei nettbutikk? Hvis ikke er disse verdt å sjekke ut:

www.bestknives.com

www.newgraham.com

www.knifecenter.com

www.knivesshipfree.com

Sistnevnte har en del custombyggede F1 på lager som er verdt en ekstra titt eller tre - hvis du kan forsvare ekstrakostnaden.

Disse er bygget på Fallknivens løse blader og grepsplater av micarta (etter min mening verdens ubestridt beste grepsmateriale; kjennes noe ut som tre men kleber seg til hånden når det blir vått) av Bark River (semi-legenden Mike Stewarts firma) i USA og med håndlaget slire av svært høy kvalitet.

Det blir litt lamt av meg å drive og presse prisen, men liker man F1 kan jeg nesten ikke la være å nevne dette kjempekjøpet. Den vil riktignok komme deg på kanskje 1600,- inklusiv frakt og moms. Til sammenligning har Fallkniven en ganske lik versjon med samme skaftemateriale (men med metallholker og en mye enklere slire) laget i Japan, med en listepris på 3750,- svenske.

Men fornøyd blir du nok uansett hvilken F1 du velger. :)

Lenke til kommentar

Skal bestille fra new graham sida tenkte jeg. Fant en link til den i et annet forum, men takk for tipset! :p:D

Jeg holder meg nok til den vanlige utgaven nå, får heller finne noe annet etter hvert hvis jeg går lei av den.

Et spørsmål... er det noen vits i å bruke ekstra penger på svart blad? jeg skjønner at dette skal beskytte mot rust, men har det noen andre virkninger? (siden jeg ikke er kommandosoldat trenger jeg ikke matt svart blad for å snike meg nær fiender bakfra for å kutte strupen deres...)

Endret av Crathes
Lenke til kommentar

New Graham er en av de butikkene med aller best rykte på amerikanske knivfora, så det blir sikkert ikke feil. :)

Ang. svart blad lurte jeg på nøyaktig det samme selv, og endte opp med å spørre Peter hos Fallkniven, faktisk. Han bekreftet at belegget ikke hadde noen praktisk funksjon utover å hindre reflekser, så det er temmelig ubrukelig for en sivilist.

Det er en del amerikanske produsenter som lager "hard-use" kniver i karbonstål (ikke rustfritt), hvor de sparer inn penger på å ikke sette en pen overflatefinish på bladet men legger på et tykt lag med en slags plastikk-lakk i stedet - og da har belegget en funksjon.

Lenke til kommentar

Bare synd at de er utsolgt... har ventet i over en uke på at de skal få den inn igjen nå, håper de får den inn snart!

Har funnet ut t jeg kanskje kan få kniv i bursdagsgave, og at den kan koste litt. Så da vrderer jeg den større versjonen S1. Er denne like bra kvalitet? Veit den har samme stål, men er det noe jeg burde være på vakt for?

Endret av Crathes
Lenke til kommentar

S1 er i praksis samme kniven i litt større versjon, med litt annerledes sliping på oversiden av bladet ved spissen. Den er merkbart større enn F1, selv om det ikke er noen stor kniv den heller.

Jeg har den tilsvarende fra Northern Light-serien deres (identisk blad men skaft av presset lær), og synes det er en grei flerbrukskniv.

Hvilken type slire tenker du på?

Endret av kevral
Lenke til kommentar

Ah, ok. Kanskje jeg går for den da :D Trenger ikke stor kniv, synes bare at F1 ser så liten ut...

Tenkte å kjøpe zytel-slira, den ser mest solig ut, og ser ut som den er lettere å feste på sekken osv. Har tenkt å kjøpe et lite slirekit fra knifekits om en stund, så jeg kan lage noen skikkelige slirer.

Endret av Crathes
Lenke til kommentar

Skal du bruke kniven på fjellet og i skauen, er det etter min mening liten grunn til å velge bort vanlig norsk/svensk friluftskniv. F.eks. Brusletto, Helle, Mora eller samekniv (Fällkniven skal visst også være ok, tror jeg). Om du flasher en amerikansk hard-core-super-hi-tech-spy-knife, blir du fort litt uglesett. Det samme gjelder ramboknivene. :)

Et annet tips er å styre unna de dyre knivene. Kniv er en bruksgjenstand, og det er fort gjort å miste en kniv i skauen eller å skade eggen ved et uhell.

Lenke til kommentar

Cold Steel? Virkelig?

Cold Steel er overpriset, overhypet middelmådighet. Svært billig stål og dårlige slirer.

Master Hunter og SRK pleide å være helt OK, dengang de ble laget av Camillus og hadde blader i ikke-rustfritt karbonstål. Det hjelper ikke en dritt at de laminerer bladene hvis eggstålet er meh - og VG-1 er meh.

En ny Master Hunter er et OK kjøp om du finner en til kanskje 4-500 kroner. Rundt tusenlappen er landeveisrøveri.

Lenke til kommentar

Bestilte for noen dager siden en Fällkniven S1 og en Buck Pak Lite (bare for moroskyld) fra knifecenter.com. Gleder meg til de kommer!

Ang. å lage sine egne slirer er det veldig gøy, men hvis ikke du har stålkontroll kommer det til å bli DYRT. Jeg tipper jeg har lær for 3-4000 kr. liggende i boden....

Hadde forsåvidt ikke tenkt å lage slire av lær, er helt sikkert kjempemoro men da ser jeg egentlig ikke vitsen i å lage en selv. Zytel sliren fra Fällkniven er dritstygg, granted, men den har mer funksonalitet enn en lærslire, den tåler mer og er enklere å feste rundt om kring.

Jeg regner med å bestille noen plater med Kydex fra knifekits sammen med noen enkle verktøy for å lage hull til ringer og slikt. Da vil den fortsatt tåle mye, etter sigende mer, den vil kunne festes nesten over alt og kan fortsatt brukes til andre ting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kniven har endelig kommet, den er helt sinnsykt skarp og jeg regner med å klare å holde eggen med mine oppadkommende slipeferdigheter. Har ikke fått testet kniven noe mer siden besteforeldrene mine fant ut at jeg skulle få den i julegave... Så da får jeg ikke sjekke den ut mer før til jul :(:p

Fikk også stroppepastaen jeg bestilte, er veldig interessert i tips til åssen jeg skal lage en god stropp hvis noen her veit noe om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...