Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dere som har litt peiling..Trenger hjelp!

Milla1984

Anbefalte innlegg

Dette blir sikkert litt langt, for saken er komplisert, men er desperat etter noen kloke ord så les videre *blunkeBlunke* =P

Skal prøve å gjøre det så kort som mulig.

Jeg og sambo flytta inn i et hus desember 2008. Var med ekstra vedlegg til husleiekontrakten ang strøm og depositum. Stømregninga skulle komme i hans navn, og han skulle gi oss den når den kom. (vi var naboer med han) Depositum var på 2* husleie og skulle være innbetalt på depositumkonto seinest 10 mnd etter innflytning.

Vi ble enige om at vi skulle betale inn depositumet i juli, da vi kom til å få extra penger pga at ferie og skattepenger kom da. Dette var greit for utleier.

4 mnd gikk, april 09, vi fikk ikke noe strømregning. Spurte etter den, da hadde han glemt at vi skulle ha den, så han hadde betalt den selv. Vi fortalte han da for 2dre gang at vi hadde dårlig råd og måtte ringe strømleverandøren for å få regninga delt opp. Han lovte det ikke skulle gjenta seg og vi betalte han 4250 kr.

I slutten av juni 09 "beskyldte" uteleier oss for å gjøre x-kona hans syk(mentalt) fordi vi ikke hadde betalt inn depositumet enda. Sambo stilte seg svært uforstående til dette, og konstanterte at pengene ville bli innbetalt i juli måned, som tidligere avtalt. Utleier beklaget seg med at vi hadde "ødelagt" for ham, da han hadde planer om å dra til Vinstra på country-festival kommende helg, men dette lot seg da ikke lenger gjøre pga vi hadde gjort x-kona hans syk.

Sambo ble rimelig irritert, både pga dette og at leieforholdet ellers også virket altfor uprofesjonellt, at han ga en muntlig oppsigelse der og da. Fortalte at vi ville være ute av huset innen 2 mnd. Vi hadde bare 1 mnd oppsigelse, men pga sommerferie ol. + at vi bor på en veldig liten plass å det er ikke "bare bare" å finne en ny bopel til passende pris, så ga vi beskjed om at vi ville flytte innen 2 mnd. Altså innen 1 september.

En halv mnd senere venta vi på neste strømregning, ingenting å se til denne. Vi spurte utleier etter den et par ganger, men var ikke noe svar å få på om han hadde noe strømregning. Ikke det at han sa nei, men han sa heller aldri ja og vi fikk ingen strømregning.

Den 12 august 09 henta jeg posten. Der lå det noe skriblerier ang strømregninger. Sum vi skyldte han: 12000 kroner.

Jeg ble mildt sagt sjokkert og ikke minst forbanna. Prata med sambo om det, vi ble enige om at vi fikk først flytte, så ta tak i denne saken når vi hadde fått utleier på avstand. Sambo har ikke så lang lunte, så å skulle hisse seg opp over denne saken, mens vi enda bodde så nærme utleier, va ikke noe god ide.

Vi snakket ikke med utleier om denne enigheten, altså han var ikke informert. Skjønner at dette var idiotisk, men hverken jeg eller sambo var interessert i å hverken se eller snakke med denne mannen.

31 august begynte vi å flytte ut, da sambo har vært sykmeldt 1 år pga 3 prolapser i ryggen og jeg hadde møter med nav o.l + den ene som hadde meldt seg til å hjelpe oss ble syk, så rakk vi rett og slett ikke å få flytta alt den dagen uansett hvor mye vi prøvde. Siden vi ikke hadde hatt noen på visning og vi ikke hadde hørt om noen som skulle flytte inn den 1ste, tok vi oss friheten til å la resten stå til dagen etterpå, dette også uten å konferer med utleier.

Dagen etter ringte utleier min samboer, var mildt sagt forbanna for at vi hadde flytta ut. Sambo ble noe forvirra å lurte på hva som var rart med det? Utleier hadde ikke hørt noe om at vi skulle flytte, å nå mente han vi hadde svindla han å lurt han. Sambo var på dette tidpunkt ute å kjørte, så jeg dro for å prate med utleier. Han hevdet da det samme til meg, at vi ikke hadde sagt ifra at vi skulle flytte, å denne strømregninga som han hadde betalt. Den mente han at vi prøvde å svindle han for. Jeg forklarte at dette med strømregninga fikk vi prate om senere, men forklarte i korte drag hvorfor den ikke var blitt betalt enda. Han lurte på om vi hadde tenkt å betale den, og jeg sa at innen slutten av oktober skulle vi klare det. Da klikka det helt for han, han hoppa opp og ned, ropte og skrek. Spytta mot meg og ba meg til helvette dra fra eiendommen hans. Jeg forklarte rolig at det var ikke noe grunn til slik oppførsel da det var "hans egen feil" at vi det hadde blitt som det ble med strømmen, men forsikret han om at vi skulle betale. Dette er bare et kort utdrag av hvordan han oppførte seg, og hva han sa, men da jeg forlot eiendommen hadde han bestemt at vi ikke fikk resten av tingene våre som ikke var blitt flytta enda.

Dagen etter tok jeg kontakt med advokat og politi, politiet kunne ikke hjelpe da ingenting kriminelt var skjedd. Advokaten sa vi bare kunne hente tingene våre.

Da vi kom dit var alle låsenen skiftet ut. Dette var 03.09. Vi viste virkelig ikke hva vi skulle gjøre. 11.09 ringte utleier å lurte på om vi skulle hente "dritten" vår snart? Vi sa at vi gjerne henta tingene våre, men det fikk vi ikke. Det var bare det han ønsket at vi skulle ta med vi fikk hente. Da sa vi at nei vi kom ikke for å hente bare det han syntes vi skulle få. Da ble han irritert å sa at om vi ikke kom med pengene vi skyldte han innen dagen var omme, så skulle han brenne tingene våre. Vi dro nok en gang til politiet, men der var fortsatt ikke noe hjelp å få, da det fortsatt ikke var noe kriminelt som hadde skjedd. Sålangt så brukte utleier tilbakeholdsrett siden vi skyldte penger. Likevell var den vakthavnede betjenten villig til å ringe utleier for å "roe ned" saken. Etter dette var gjort fortalte betjenten at uteleier lovte på telefon at han ikke skulle forringe(ødelegge) noen av våre ting. Men at han ville ha skriftlig fra en advokat at vi skulle betale gjelden vår.

Dette gjorde vi. Advokaten skrev at vi skulle betale gjelda vår(strømregning på 6678 kr) innen oktober måned OM han hadde alle tingene våre ved overlevering av pengene. Og om utleier var villig til å inngå avtale om dette, skulle han svare innen en uke. Det viste seg å være vanskelig for utleie å love dette, da han plutselig hadde flere pengekrav. Han hadde vaska huset etter oss, å dette skulle han ha 9000 kr for, han mente vi skyldte husleie for september måned da vi ikke hadde sagt opp, 10000 i strømregninger og han skulle ha 1000 kroner, fordi han hadde kasta søppla vår(det han mente var søppel). Altså, for at vi skulle få tilbake resten av eiendelene våre, så måtte vi betale han 31000 kroner.

Advokaten forsikra meg om at utleier ikke kom til å få igjennom dette kravet uansett hvem han snakka med fordi: 1 han hadde ikke krav på penger for å vaske huset, da vi ikke hadde fått mulighet til å gjøre dette selv. 2 vi hadde sagt opp, og skulle ikke betale når vi ikke bodde der lenger. 3 Han kunne ikke kaste våre ting og senere forlange at vi skal betale gebyret for å kaste det.

Jeg snakket med strømleverandørene og vi regna ut at vi skyldte han 6678 kroner, som tidligere antatt. Vi sendte et brev til utleier om dette, der det sto nederst nok engang, at han ville få pengene vi skyldte før slutten av oktober, om han hadde alle tingene våre.

Utleier var også uenig i dette. Han mente at vi ikke hadde flytta ut før langt utti september måned og at advokaten måtte forstå at vi bare løy om at vi hadde sagt opp. Han mente også at han hadde alldeles ikke nekta oss tilgang til huset så vi kunne vaske. Sist men ikke minst ga han klart uttrykk for at vi hadde SATT IGJEN tingene våre, for at han skulle få utgifter på det. Jeg vet ikke hvilke utgifter han mener vi hadde pålagt han med dette, men han var/og er forsatt fast bestemt på at vi har satt igjen tingene for at han skal ha utgifter med de. Han mener tilogmed at kjøleskapet vi oppbevarte i garasjen for faren min, og noen mopeddeler vi oppbevarte for broren min var lagt der nært oppunder flyttinga for at de skulle irritere utleier og gi han utgifter på å kvitte seg med de. Han mente også at vi på noe tidspunkt hadde gitt utrykk for(og han hadde sagt nei åpenbart) at vi ønsket å oppbevare tingene våre kostnadsfritt og på ubestemt tid i leieobjektet, etter at vi hadde sagt opp.

Han avsluttet med at han ikke ville være noe behjelpelig med disse eiendelene vi snakke om, da han mente at vi neppe kunne sette fram noe eieskap til tingene vi hadde satt igjen i andres bopel etter utflytting.

Både vi og advokten følte oss rådløse og avtalte at når oktober kom og vi skulle betale gjelda vår, så skulle vi ta kontakt med utleier og se om vi likevell kunne få tingene våre om han fikk pengene vi skyldte. Ingen av oss, allfall ikke jeg og sambo var særlig overbevist om at det ville funke, men det var jo ikke stort annet å gjøre.

Dagen kom da vi skulle betale,26 oktober, vi sendte en SMS til utleier. Vi hadde pengene hans, om han hadde tingene våre.

Vi hadde da allerede viten om at tingene våre ikke lenger var der, da vi kjører forbi der omtrent hver dag, noen nye hadde flytta inn i huset allerede og vi hadde sett at utleier flytta rundt på tingene våre på eiendommen. Vi viste også at når huset var innflyttet av andre, så hadde han ikke lenger mulighet til å oppbevare tingene våre der.

Så saken er fortsatt slik, vi får ikke tingene våre, uten å betale han 31000 kroner. Nå er vi ganske rådville, advokaten er fryktelig vag på hva vi bør gjøre. Men som han sier er forliksråd eneste løsning. Så vi må bestemme oss for om vi syns det er "verdt" å legge ut en forliksklage, eller bare la saken gå.. På enmåte.. Men det er verktøy og eiendeler til en god del penger der. Vi ønsker heller ikke at han skal få "slippe unna" men denslags oppførsel..

Men er veldig usikker på om det er "verdt" det, om det blir slik at vi taper saken.. Jeg har ærlig talt ikke peiling på hva slags rettigheter vi har i denne saken, eller om vi bare rett og slett må gi opp før vi har begynt.

Så hva tror dere? Noen som har lignende erfaring? Er det noe poeng å gå til forliksrådet, eller vil vi tape uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Advokaten er fryktelig vag? Det hørtes da merkelig ut.

Hvis du bor i Oslo eller Akershus kan du klage til Husleietvistutvalget. Dette er en instans som er likestilt med forliksrådet. Det koster 1 R (ett rettsgebyr, som er 860 kr) å klage til Husleietvistutvalget. Saksbehandlingstiden er cirka 8 uker hvis dere forlikes, eller 12 uker hvis det må avsies dom.

Før dere eventuelt går til sak må dere sette dere ned og vurdere hvilke bevis dere har. Alt som taler for deres sak kan være bevis. Det vil her være kjekt å ha en advokat, jurist (eller til nød noen som studerer jus) som kan gi noen pekepinner i forhold til hva som kan være et godt bevis.

En dom som sier at han ikke har krav på penger fra dere (eller at han har krav på en mindre sum enn 31k) vil kunne være grunnlag for anmeldelse for ulovlig bruk (straffeloven § 261). Huseier har for øvrig ikke rett til å ta "pant" i eiendelene deres til sikring av leie -- det er det depositum er til. Det følger av husleieloven paragraf 10-4 annet ledd at han bare kan ta beslag i eiendelene dersom det er nødvendig for å få dekning for de kostnadene han har hatt ved å oppbevare dem.

Det følger for øvrig også av 10-4 første ledd at han har plikt til å ta vare på tingene deres (dog for deres regning) i en rimelig utstrekning.

Strømregning tror jeg ikke dere kommer noen vei med. Dere avtalte tross alt at dere skulle betale strømregningen.

Kravet for vasking kan jeg vanskelig se at han kommer noen vei med. Han har adgang til å ta en rimelig pris for arbeidet han utfører -- 9000 kroner for en vaskejobb er mer enn det profesjonelle tar!

1000 kroner for å kaste "skrot" vil bero på hva som er kastet, omfanget, og så videre. Som nevnt ovenfor kan han ta seg rimelig betaling for arbeid han har utført "for dere" -- 1000 kroner vil jeg si omfatter halvannen (full) arbeidsdag med sjauing.

Lenke til kommentar

Regner med det er denne paragrafen du sikter til:

§ 10-4. Etterlatt løsøre

Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.

Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.

Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte.

Men vi har jo ikke etterlatt noe, det var han som nektet oss å hente det. Etterlatt løsøre må da defineres som at vi har satt det igjen? Han skifta jo lås i alle dørene, slik at vi ikke fikk tilgang til å hente resten dagen etter vi skulle vært utflytta.. Da kan det vel ikke kalles etterlatt? Vi har heller ikke fått noe tibud om å hente løsøret slik at han skulle slippe å ha utgifter med å oppbevare de.. Han bare bestemte at vi ikke fikk de.

Vi er absolutt ikke interessert i utgangspunktet å "slippe unna" strømregninga, vi har sagt fra dag 1 at vi skulle betale den, men om han har kasta og solgt vårt løsøre som har store verdier, så er vi såklart ikke interessert i å betale han noe som helst.

Forstår også at han hadde hatt krav på penger for å ha kastet vårt skrot, om vi hadde satt igjen skrot for at han skulle kaste det. Men når han låser av huset, nekter oss tingene våre, så bestemmer seg for å kaste det han syns er skrot, og tilslutt stille oss økonomisk ansvarlig for det, kan jeg ikke forstå at han har lov til? Som han sier selv, han har kastet høytalere som er verdt 1500 kr, det er alvorlig talt ikke skrot.. Vi kan umuli skylde han 1000 kr, når han har kastet ting som har større verdi? Det kan vel heller ikke defineres som "å gjøre en jobb for oss" når han ærlig talt har "stjålet" tingene våre, uten å gi oss mulighet for å få de tilbake, også bestemmer han seg for å kaste deler av det?

Må nok uansett skaffe oss en annen advokat tror jeg.

Lenke til kommentar
Men vi har jo ikke etterlatt noe, det var han som nektet oss å hente det. Etterlatt løsøre må da defineres som at vi har satt det igjen? Han skifta jo lås i alle dørene, slik at vi ikke fikk tilgang til å hente resten dagen etter vi skulle vært utflytta.. Da kan det vel ikke kalles etterlatt? Vi har heller ikke fått noe tibud om å hente løsøret slik at han skulle slippe å ha utgifter med å oppbevare de.. Han bare bestemte at vi ikke fikk de.

Du skrev selv at dere skulle flytte ut innen 1. september, og så lot dere ting stå igjen etter utflyttingsdato. Det er definisjonen av 'etterlatt'.

Vi er absolutt ikke interessert i utgangspunktet å "slippe unna" strømregninga, vi har sagt fra dag 1 at vi skulle betale den, men om han har kasta og solgt vårt løsøre som har store verdier, så er vi såklart ikke interessert i å betale han noe som helst.

Forstår også at han hadde hatt krav på penger for å ha kastet vårt skrot, om vi hadde satt igjen skrot for at han skulle kaste det. Men når han låser av huset, nekter oss tingene våre, så bestemmer seg for å kaste det han syns er skrot, og tilslutt stille oss økonomisk ansvarlig for det, kan jeg ikke forstå at han har lov til? Som han sier selv, han har kastet høytalere som er verdt 1500 kr, det er alvorlig talt ikke skrot.. Vi kan umuli skylde han 1000 kr, når han har kastet ting som har større verdi? Det kan vel heller ikke defineres som "å gjøre en jobb for oss" når han ærlig talt har "stjålet" tingene våre, uten å gi oss mulighet for å få de tilbake, også bestemmer han seg for å kaste deler av det?

Hvem som skylder hvem hva er opp til HTU / en domstol å avgjøre. I utgangspunktet hadde han rett til å ta beslag i tingene som var der inntil han fikk dekket kostnadene for å oppbevare dem. Ulovligheten lå i at han tok beslag i dem for alle de andre kravene sine også.

Lenke til kommentar

Du skrev selv at dere skulle flytte ut innen 1. september, og så lot dere ting stå igjen etter utflyttingsdato. Det er definisjonen av 'etterlatt'.

Hvem som skylder hvem hva er opp til HTU / en domstol å avgjøre. I utgangspunktet hadde han rett til å ta beslag i tingene som var der inntil han fikk dekket kostnadene for å oppbevare dem. Ulovligheten lå i at han tok beslag i dem for alle de andre kravene sine også.

Ok, trodde vi måtte etterlate det med vilje.. altså med intensjon om å ikke hente det for at det kunne bli definert som etterlatt. Men ok.

Får vel bare gå til forliksrådet og se hva de sier da.

Lenke til kommentar
Ok, trodde vi måtte etterlate det med vilje.. altså med intensjon om å ikke hente det for at det kunne bli definert som etterlatt. Men ok.

Får vel bare gå til forliksrådet og se hva de sier da.

Pass på å skrive en god stevning.

Får håpe vi finner en god advokat som får til det, for jeg er ikke spesielt egnet til det formålet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...