Gå til innhold

Fantonald-bladet. Månedsutgivelsene, opplegg?

Anbefalte innlegg

For en ikke altfor lang stund siden fant jeg et Fantonald-blad fra andre halvdel av 90tallet i bunken med Donaldblader som jeg har. Kunne ikke huske å ha kjøpt det men der var det altså. Leste det, og ble ganske bergtatt. Problemet er/var at jeg ikke fant så veldig mye ut om bladet, som viste seg å være en månedsutgivelse, på nettet. Noe har jeg funnet ut om dem, men ofte er ting ikke helt klart. Så for et par uker siden var jeg i en bruktsjappe (Lucky Eddie, Oslo) hvor jeg fant en haug med Fantonaldblader. Problemet nå var at det virket som det var mange versjoner av bladet, og dermed ble jeg veldig usikker på hvilke jeg skulle kjøpe (noe jeg hadde lyst til), noen blader gikk igjen flere år senere. Har skjønt at det var et forsøk med "Reload"-utgivelsen for noen år siden, men det var tydeligvis ikke så veldig vellykket. Så hvordan er opplegget med utgivelsene, er det på noe tidspunkt det "starter opp igjen" (det var blader der fra 97 til 02 tror jeg)?

Kort sagt: Hvordan er opplegget med Fantonaldbladene som ble gitt ut i Norge i en periode på slutten av 90t og starten av 2000tallet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har antakeligvis ikke så mye å tilføye, men jeg forsøker allikevel.

Fra Wikipedia:

"Fantonald er Donald Ducks superhelt-alter ego i Disney-tegneseriene.

Han ble skapt av Guido Martina og Giovan Battista Carpi i 1969 etter at italienske unger klaget til serieforlaget bak den italienske versjonen av Donald Duck & Co om at Donald alltid var taperen i fortellingene.

Fantonald er trolig inspirert av Batman; begge figurer opptrer hovedsakelig om natta og bruker våpen i stedet for superkrefter.

Fantonald opptrer i Donald Pocket ved flere anledninger. Fra 1997 til 2006 hadde han også sitt eget blad. Historiene i dette bladet var lengre og mer kompliserte. Blant annet reiste Fantonald ofte til verdensrommet og ble involvert i utenomjordiske sivilisasjonskriger. Fantonald het opprinnelig Super Donald i Norge, men skiftet raskt navn til Fantonald."

Husker forøvrig at jeg kjøpte Fantonald i 2002. Ganske mye spenning. :) Jeg mener å huske at de gav ut et blad i måneden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...