Gå til innhold

Hvilken mp3 spiller?

Jst

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en ny mp3 spiller og lurer på hvilken jeg skal kjøpe.

Har bare en crappy sak fra før og kjører nå adskillig mer kollektivt enn tidligere. Derfor har behovet for en bedre spiller meldt seg.

Liker iPod Touch veldig bra ut fra det jeg har sett.

Har har fått høre at for min musikksmak kan lyden bli litt spinkel og at forsterkeren er litt svak til å dra et tungt lydbilde med mye bass?

Ellers synes jeg den virker veldig kul.

Hva anbefaler menigheten av spiller / høretelefoner / -plugger?

Tenkte å bruke ca 3.000 på spiller og høretelefoner/ - plugger.

Foretrekker øretelefoner fremfor plugger da jeg har inntrykk av at de gir et bredere og dypere lydbilde?

Mitt behov er:

*Hører mest på metal / heavy og trenger skikkelig "trøkk" i lydbildet.

Dette er et absolutt krav. Lydbildet må også være rent.

Hjemme foretrekker jeg å lytte på vinyl med bra LP-spiller og skikkelige høretelefoner hvis det sier noe om mine preferanser.

*Hvis den kan vise bilder / media er det en absolutt fordel.

*Enkel betjening (kan gå litt på kompromiss med dette - lyd er viktigst)

*Størrelsen på spiller / øretelefoner har minimalt å si da jeg stort sett bare sitter stille :)

*Mesteparten av filene vil bli rippet fra egen CD`er men noe vil også bli lastet ned.

Når det er sagt er jeg ikke noen "ekstrem lydbildeanalytiker" men liker et bredt og klangfullt lydbilde hvor diskanten ikke blir borte selv om det er trøkk i bassen :)

Setter pris på alle innspill.

Endret av Jst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Hvorfor liker du ipod touch? Den har wifi og applikasjoner, noe du ikke kan matche på noen annen spiller- men det finnes absolutt spilelre som er bedre egnet lydmessig.

Lenke til kommentar
Hvorfor liker du ipod touch? Den har wifi og applikasjoner, noe du ikke kan matche på noen annen spiller- men det finnes absolutt spilelre som er bedre egnet lydmessig.

Jeg liker den rett og slett fordi jeg synes den er fancy og kul.

Liker bl.a touch muligheten og at den virker som enkel å betjene.

Jeg synes også at selve designet er stilig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Det var ikke akkurat veldig objektivt...

hvis det er lydkvalitet du er ute etter, ser du på de her istedet:

http://www.vostok.no/catalog/product_info....products_id=440

http://old.prisguide.no/product.php?product_id=106338

Begge to finnes i 32GB óg.

Hodetelefoner:

http://www.dustinhome.no/pd_5010118218.aspx

http://www.dustinhome.no/pd_5010332911.asp..._prisguide_1761

begge de to der er lukkede, noe du så absolutt er nødt om å ha om du skal bruke dem på kollektivtransport.

Forøvrig vet jeg ikke hva du mener med "dypt lydbilde". Bass? Soundstage? Bass har begge de to der, soundstage mister du mye av med lukkede hodetelefoner, men det er forsåvidt irrelevant siden du ikke hører en dritt med åpne hodetelefoner. Uansett er propper (konseptet) ikke noe dårligere enn store hodetelefoner.

Lenke til kommentar

Då må du bestemme deg for om du vil ha noko du kan gå rundt og vise alle andre eller prioritere lydkvalitet.

Alle har iPod eller iPhone i dag uansett, er ikkje noko å vifte med akkurat.

Enkelte spelarar på markedet har nok litt meir kronglete navigering enn andre, men det er ingen som er så vanskeleg at du ikkje kan lytte på musikk med den.

Edit: For øvrig er ein Touch ganske stor om du kun skal bruke den til musikk.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på alle faguttrykk etc.

Jeg bare vet at jeg liker musikk og at lyden framstår som fyldig og detaljert. I tillegg liker jeg at bassen er godt fremme i lydbildet uten å dominere selvsagt.

Må innrømme at jeg ikke vet hva "soundstage" betyr.

Jeg vil som jeg skrev i det første innlegget selvsagt prioritere lydkvalitet.

Det er min egen personlige smak som får meg til å like iPod Touch men jeg har som sagt ikke lyttet særlig på den.

At det evt er en statusspiller for de "uinnvidde" og hva evt andre synes om utseende på den driter jeg i - jeg kjøper spiller for å ha den for min egen del.

Men som jeg skrev i det første innlegget så har jeg allerede før jeg fikk svar her hatt mine betenkeligheter til lyden.

Takk for linkene jeg skal sjekke det ut.

Lenke til kommentar

Cowon og Sony X er to gode, jeg har bare prøvd Sony'en, og var storfornøyd med den. Den har veldig god lyd, typisk Walkmanlyd, som vil si et varmt og detaljrikt lydbilde. Du hører godt detaljer, som for eksempel et parti med strykere og symfoniske instrumenter under en typisk heavy gitar. Den har veldig gode EQ instillinger, der du kan skru opp og ned som du vil uten at lydbilde blir forvrengt som enkelte spillere sliter med. Clear Bass teknologien, som er en form for EQ, der du kan stille opp kun bass-lyden for å få mer kraft i musikken, fungerer veldig bra og. Og den har noisecancelling med pluggene som følger med, der de også er gode nok til at de ikke trenger utskift. Noe som er gull verdt på alt fra busser, fly, kjøpesentre, ved trafikerte veier og videre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Sony sin EQ og ClearBass er god, men fortsatt milevis unna Cowon sin lisensierte BBE (er ikke Cowon som har laget denne teknologien, de bare bruker den). Noise calcellation er en ubrujelig funksjon da den totale støyfjerningen med medfølgende propper og NC på er lavere enn en god del ørepropper sin passive isolasjon. Proppene som følger med er riktignok gode, men langt fra gode nok til å brukes aktivt hvis du virkelig bryr deg om lydkvalitet. Det er som med alt annet i MP# spiller markedet, har du X kr å bruke på spiller+ hodetelefoner får du best lyd av å bruke mesteparten på hodetelefonene.

Lenke til kommentar
Sony sin EQ og ClearBass er god, men fortsatt milevis unna Cowon sin lisensierte BBE (er ikke Cowon som har laget denne teknologien, de bare bruker den). Noise calcellation er en ubrujelig funksjon da den totale støyfjerningen med medfølgende propper og NC på er lavere enn en god del ørepropper sin passive isolasjon. Proppene som følger med er riktignok gode, men langt fra gode nok til å brukes aktivt hvis du virkelig bryr deg om lydkvalitet. Det er som med alt annet i MP# spiller markedet, har du X kr å bruke på spiller+ hodetelefoner får du best lyd av å bruke mesteparten på hodetelefonene.

Noisecancellingen er da ikke ubrukelig. Jeg har prøvd flere plugger som isolerer, det gjør faktisk de som følger med og, og INGEN kan leve opp mot faktisk NC, som X'en har. Det er noe helt annet. Nå har ikke jeg prøvd Cowon, og det er helt sikkert et likegodt alternativ. X'en er dyr ja, har fin skjerm, god lyd og NC. NC er absolutt verdt litt ekstra penger, for det utgjør en stor forskjell!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Hvis du synes NC kan måle seg med propper, har du prøvd feil propper. Hvordan vet jeg det? Jeg har testet NCen, så jeg vet akkurat hvor godt den (ikke) fungerer. Du må også bruke de medfølgende proppene for å bruke NC, og de har absolutt ikke så god lyd som du skal ha det til. Brukbar, ja, men ikke noe å skryte høyt av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Det er de som isolerer godt ut av boksen

http://www.etymotic.com/ephp/er6.aspx

http://www.dustinhome.no/pd_5010115678.asp..._prisguide_1760

Så har du spesialtilpassede propper:

http://www.ultimateears.com/_ultimateears/

Dårlig eksempel siden de koster 7000, men finnes billigere alternativer

Eller du kan rett og slett kjøpe andre tipper til billigere IEMs som isolerer bra-ish:

http://www.complyfoam.com/

etc

Lenke til kommentar

Nå koster jo disse likemye som spilleren alene da :) Og jeg tviler fortsatt litt på at de klarer å stenge ute de mørkere lydene, som romlingen i en buss eller duringen i et fly likebra som X'en som tar opp lyden og spiller ut det motsatte slik at det blir et "tomrom" som det føltes ut for meg. Men det kan jo selfølgelig hende jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Når det er lydkvalitet det er snakk om, er det meningen at hodetelefonene skal koste like mye som spilleren. Mer, hvis du virkelig er seriøs med lydkvaliteten. UE11 til 7000 kr og Sansa Clip+ til 400 kr er et godt eksempel på en kombinasjon som du neppe klarer å slå lydkvaliteten på når det gjelder bærbar lyd

Lenke til kommentar

Tror ikke det er aktuellt for trådstarter da. Og da er jo disse som følger med ganske gode. Er jo ikke noe poeng å gå rundt med Sennheiser til 10 k på gaten, da støy og helvete spiller inn. Plugger til 4000 kroner er kjipt å miste eller ødelegge og. Greit nok når man er hjemme, men å drive å løpe rundt med dette vil ikke jeg. Da funker plugger til en tussing mye mye bedre. Og lyden er god NOK for de fleste. Er mp3spillere, ikke cd-spillere til 20 k.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Sa ikke at det var relatert til TS, bare svarer på dine rare utsagn. Du nevnte noicecancelling, jeg svarte med hvorfor det er tilnærmet ubrukelig. Du sa påpekte så prisen på propper i forhold til spiller, jeg svarte på det :p

Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om? Nå snakker vi om hva han burde kjøpe, og da er NC et pluss på X'en i forhold til Cowon, da han ikke kommer til å betale 4k for støyisolerende propper, og NC på X er da langt langt mer effektivt enn alt av propper til godt under 2k. Det er du da vel enig i? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Nei er ikke enig, fordi vedkommende presiserte at han ikke ville ha plugger, og at han ville ha noe med "skikkelig trøkk" i. Han skal bruke 3000 på spiller og hodetelefoner og tjener da på å bruke hele budsjettet for å få gode hodetelefoner i tillegg. Skal han bruke propepne som er med Sonyen- selv om de er brukbare- har han ikke noe bruk for en spiller i klassen til X1000 og S9.

Min definitive anbefaling, hvis TS skal ha særdeles god lyd med utmerket bass, er:

Hodetelefoner:

http://www.dustinhome.no/pd_5010332911.asp..._prisguide_1761 (ikke tro du har funnet dem billigere om du finner noen som heter omtrent det samme til halve prisen, helt annen modell)

Spiller:

Billig: Cowon D2

Dyrere: Cowon S9

Som sagt Sony spillerne er gode (jeg har for tiden to sony spillere liggende her), men ClearBass klarer ikke måle seg med mach3bass. Greit nok at du vil dytte den spilleren du selv har på alt og alle, cFc, men ut fra det han faktisk spør om er cowonspilelrne bedre

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Eg går rundt med proppar til 3000 på gata, ikkje noko problem det. :p

Ikkje at eg joggar så mykje, men hadde ikkje hatt noko problem med å bruke dei til det heller.

For øvrig er eg enig med Ødegaard, pluggane eller hovudtelefonane er det ein bør prioritere. Å bruke medfølgande pluggar er jo ein aldri så liten musikalsk tragedie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...