Condis Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Hei, Jeg har et par CV VE 12 F høytalere og er sålangt greit fornøyd, og lurer på å kjøpe de nye fra XLS serien 215. Her er det kun lagt vekt på funfaktor, gidder heller ikke å legge en million i forsterkere av alle slag for å få en god smell i høytalerne til film. Er denne PA forsterkeren noe jeg kan få bruk for?: http://ljudia.no/pa-dj-s82099/sluttrinn-c7...sc-gx-5-p97808/ Jeg er ingen musikk lytter men jeg syns store høytalere er kult og noe jeg har hatt lyst på et par år, nå lurer jeg på om jeg faktisk skal gidde å kjøpe. Stua mi er stor nok for en helt ok akustikk til 215, stua har tåpelig utforming iforhold til god lyd men jeg får utnyttet bølgelengder og dypbass Takk for svar og innspill :-) Lenke til kommentar
okasin Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet ditt, men skal svare etter beste evne her.. Brokopple gjør du om du trenger en mono forsterker, du vil da optimalt få ca 4 ganger så høy effekt ut av forsterkeren.. men du får kun mono og ikke stereo lyd, om du da ikke kjøper 2 stk stereo forsterkere da, som begge har mulighet for brokoppling.. forsterkeren fra Ljudia ser ikke ut til å ha denne muligheten dessverre. Om du vil bruke NAD som forforsterker, så må du se bak på forsterkeren om den har såkalt pre-out.. aner ikke om NAD C372 har dette. Lenke til kommentar
Condis Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Ja var dårlig forklart problemstilling igrunn. Egentlig så lurer jeg på om jeg kan bruke denne PA forsterkeren uten å ha noen form for forforsterker o.l for å koble den til pcn? Om jeg evt trenger en forforsterker, er det da en PA forforsterker jeg trenger? Eller kan den brukes sammen med min NAD c372 som har preout utganger? Endret 14. november 2009 av Condis Lenke til kommentar
okasin Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 IKKE kopple den direkt til pc, det vil selvølgelig virke.. Men du står i fare for å sende ut et alt for stort signal til PA trinnet. Feks om du har sittet med headsett, og så glemmer å skru ned lyden før du drar ut pluggen til headsettet og setter lyden over til PA trinn.. men dette er selvølgelig avh følsomheten på ingangen til PA trinnet.. Kopple heller pc`n til NAD`n og fra Nad`n (pre out) til PA trinnet, det vil fungere mye mer trygt Bruk gode kabler mellom alle ledd, da det er lett for å plukke opp mye støy med dårlige kabler i nærheten av pc o.l. Lykke til Lenke til kommentar
Condis Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Høres meget logisk ut, mine VE 12 F høytalere har kun 2 kontakter bak ( + og - ) men om jeg går til innkjøp av de XLS 215 jeg nevnte så var tanken å la NAD drive diskant og mellom tonen og heller kjøre PA på bassene. For denne høytaleren har jo 4 innganger bak. Eller kan dette bli dårlig? Burde kansje PA forsterkeren drive hele høytaleren? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Ja det er det vi kaller bi-amping og det kan fungerer meget bra, du har da mulighet til å justere liksom balansen mellom bass og og det som er over på en grei måte.. men det er ikke noen garanti for at dette blir bra, pga NAD`n og PA trinnet kan oppføre seg veldig forskjellig.. Det er bare en måte å finne dette ut på, og det er å prøve Men du vil sannsynligvis få litt mer behagelig lyd ut av det men nå er ikke CV kjent for å være analytisk hverken på mellomtone og diskant.. dette er partyhøyttalere med stor gøyfaktor thats it! Lenke til kommentar
Condis Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Godt svar:-) Jeg har hatt mange forsjellige høytalere som patos, proson, cerwin vega! og canton. Jeg har egentlig alltid hatet å lytte til musikk, eneste lyden jeg trenger fra et anlegg er bare høy lyd med bass så det holder, slik at filmene blir realistiske og at man kan leve seg litt mere inn i musikken når man først drar på med noen låter da;) Og da er det igjen CV som er rimeligst og ser greiest ut i stua. Kunne godt hatt PA høytalere også for min del men det ser for drøyt ut i ei vanlig stue. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå