Spreeky Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Hei, skal ha et forsøk om infrarødt lys i fjernkontrollen. Utstyret vi skal ha er: Papir, Glass, Speil. Aluminiumsfolie, Planke/Bok Vet dere hvilke stoffer som stopper strålingen og hvilket som reflekterer strålingen? Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Speil reflekter vet jeg ihvertfall Endret 13. november 2009 av Mariofrans Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Hei, skal ha et forsøk om infrarødt lys i fjernkontrollen. Utstyret vi skal ha er: Papir, Glass, Speil. Aluminiumsfolie, Planke/Bok Vet dere hvilke stoffer som stopper strålingen og hvilket som reflekterer strålingen? Herregud. Hva med å gjennomføre forsøket? Lenke til kommentar
Spreeky Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Har gjort det, men når det virke som alt går i gjennom. Men når jeg tar f.eks en bok helt borti kontrollen virker den ikke. Men når jeg tar 5 cm lengre ut virker det Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Det er fordi elektromagnetisk stråling sprer seg. Du må holde den helt inntil for å se om strålingen går gjennom gjenstanden. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Tips: Har du et digital kamera, eller en mobiltelefon med kamera så kan du bruke den til å se IR-lys fra fjernkontrollen. Da blir det lettere å se hvordan den sprer seg når du holder noe framfor. Dioden på fjernkontroller blir omtrendt som en lyspære (den sender ikke en stråle rett fram, den sprer lyset omtrendt likens som en vanlig pære gjør. Lenke til kommentar
Hans_Hölzel Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Jeg regner med dette er et forsøk i naturfag? Hvis du ikke gidder å gjøre forsøket, så kan du jo bare lese det kapittelet som har med stråling å gjøre. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Jeg regner med dette er et forsøk i naturfag? Hvis du ikke gidder å gjøre forsøket, så kan du jo bare lese det kapittelet som har med stråling å gjøre. Problemet er nok ikke at han ikke har gjort forsøket. Problemet er at det infrarøde lyset som ikke stoppes av objektet som er plassert et lite stykke fanges opp av fotodioden. Dette er nok pga. at mottaker oppfatter refleksjoner fra tak, gluv, vinduer eller vegger. Når du plasserer et objekt veldig nært sender vil sansynligvis denne effekten minske. Lenke til kommentar
orl Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Plasser fjernkontrollen i en eske eller noe med en liten åpning. Da får du bedre kontroll over refleksjoner. Prøv f.eks. en tørkerullkjerne, klipp den til slik at den passer. Som tidligere nevnt, er fjernkontrollen basert på IR-lys, og oppfører seg omtrent som vanlig lys. Det finnes noen fjernkontroller som ikke er basert på IR, men de er sjeldne. Sjekk med et kamera som nevnt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå