Gå til innhold

SATA-disk til USB

Gunn@r

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 SATA-disker som jeg skulle ha koblet til nettverket med ethernet, slik at jeg har tilgang til de til enhver tid.

Jeg ser helst at dette gjøres ved å kjøpe en stasjon som jeg setter diskene i, for så å koble denne videre med nettverkskabel til switchen, eventuelt med en USB-koverter mellom stasjonen og nettverkskabelen, om stasjonen kun har USB-inngang. Eller er det en bedre og mer praktisk løsning?!

Og ja, jeg vet jeg bare kan kjøpe en NAS-disk. Men tenkte at siden jeg allerede hadde disse diskene, så kunne jeg bruke de om ikke kostnaden ble så stor for ekstrautstyret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når man alikevel er rundt 1500,- kan du jo sjekke denne til 1645,-

http://www.dinside.no/828364/test-netgear-stora

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=496965

Da får du med en 1TB disk på kjøpet.

da er æ oppi nesten det dobbelte av hva æ hadde beregnet å måtte punge ut med. og ny disk har æ heller ikke brukt for egentlig. men er jo sikkert noe æ får brukt for etterhvert, og "boksen" så jo veldig greit ut (i forhold til hva som stod i artikkelen på dinside).

Er det noen her inne som har erfaring med denne NAS-disken?

Lenke til kommentar
hvorfor ha muligheten til både raid og jbod på en nas-disk

Folk bruker jo slike for sikkerhets kopier o.l. Og ønsker redundant disk mulighet.

En slik nas boks uten raid muligheter vil nok selge dårlig.

Raid1 viker slik at disk#2 er et speilbilde av disk#1 til en hver tid.

Eks disk#1 250GB , disk#2 250GB , man lager raid1 på kontrolleren begge diskene utgjør ett volum , man kan lage "en" partisjon på max 250GB.

Data som skrives til partisjonen blir liggende "likt" på begge disker.

Ryker en disk har man fremdeles alle data tilgjengelig.

jbod (spanning) virker slik at ved eksempelet to disker av 250GB får man spleiset/nestet diskene sammen til et jbod nr.1 volume på 500GB ,man legger flere disker inn i et JBOD kalt nr. 1,

man har ingen kontroll på hvilken fysiske disk data havner og data går tapt hvis en disk ryker (data som har blitt lagret på den som forsvinner).

Ofte må man benytte JBOD på raidkontrollere for å få satt opp single disk konfig

(da det kan være eneste mulighet for å initialisere/se en ny disk på kontrolleren).

Eks igjen med to 250GB disker.

Man legger disk#1 i JBOD nr.1 kun med seg selv

Man legger disk#2 i JBOD nr.2 med seg selv

Man har to JBOD volumer i systemet (nr1/2) hver på 250GB

Og partisjonerer hver av de til 250GB.

Under windows får man da 2 partitions hver på 250GB.

I dette tilfellet er JBOD brukt for å få 2 separate disker med 2 separate partisjoner.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
hvorfor ha muligheten til både raid og jbod på en nas-disk

Folk bruker jo slike for sikkerhets kopier o.l. Og ønsker redundant disk mulighet.

En slik nas boks uten raid muligheter vil nok selge dårlig.

Raid1 viker slik at disk#2 er et speilbilde av disk#1 til en hver tid.

Eks disk#1 250GB , disk#2 250GB , man lager raid1 på kontrolleren begge diskene utgjør ett volum , man kan lage "en" partisjon på max 250GB.

Data som skrives til partisjonen blir liggende "likt" på begge disker.

Ryker en disk har man fremdeles alle data tilgjengelig.

jbod (spanning) virker slik at ved eksempelet to disker av 250GB får man spleiset/nestet diskene sammen til et jbod nr.1 volume på 500GB ,man legger flere disker inn i et JBOD kalt nr. 1,

man har ingen kontroll på hvilken fysiske disk data havner og data går tapt hvis en disk ryker (data som har blitt lagret på den som forsvinner).

Ofte må man benytte JBOD på raidkontrollere for å få satt opp single disk konfig

(da det kan være eneste mulighet for å initialisere/se en ny disk på kontrolleren).

Eks igjen med to 250GB disker.

Man legger disk#1 i JBOD nr.1 kun med seg selv

Man legger disk#2 i JBOD nr.2 med seg selv

Man har to JBOD volumer i systemet (nr1/2) hver på 250GB

Og partisjonerer hver av de til 250GB.

Under windows får man da 2 partitions hver på 250GB.

I dette tilfellet er JBOD brukt for å få 2 separate disker med 2 separate partisjoner.

JBOD er ikke RAID.

JBOD står for Just a Bunch Of Disks, da enten ment med at et system har flere disker satt opp med vært sitt logiske volum, eller at flere disker er satt sammen til et logisk volum.

Lenke til kommentar
Javel - ok .

For meg virket det som nilsrune ville ha en enkel forklaring (kortversjon) her , istedet for en haug med eksterne linker med fordypede beskrivelser.

Riktig det ;)

Men nå har det seg sånn at jeg fikk svar på noe jeg egentlig ikke spurte om hehe. Jeg lurte på hva vitsen var med å ha muligheten til begge deler, ikke hva RAID og JBOD var.

Jeg vet hva RAID er, og har hørt om JBOD (uten å egentlig vite hva det er). Som jeg forstår det, så brukes JBOD for å virtualisere x antall disker til èn disk?!

Lurte egentlig bare på hvorfor man skulle ha muligheten til JBOD når man hadde muligheten til å sette opp RAID, da jeg trodde at det kanskje var tilnærmelsesvis det samme. Men nå har jeg jo fått forklaringen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...