Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen døde (?)

Anbefalte innlegg

Har en stasjonær PC jeg har hatt i 2 og et halvt år. Aldri hatt noen problemer med den. Plutselig mens jeg sitter å surfer på nettet slår den seg helt av. Når jeg trykker på på-knappen igjen skjer den absolutt ingen ting. Maskinen er helt død. Har prøvd å bytte ledninger og å sjekke at alt sitter skikkelig festet, og så vidt jeg kan se gjør det det. Gjorde ingen ting uvanlig i tiden før den døde. Alt som skjedde var at jeg surfet på nettet og plutselig er maskinen helt død.

Noen tips til hvordan jeg kan feilsøke på den?

Det eneste livstegnet er at et rødt lys bak på strømforskyningen lyser når jeg har koblet til strøm.

Trenger desperat hjelp da jeg her svært avhengig av å ha maskinen opp å gå i løpet av kvelden.

Specs:

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket

Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX,

XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3,

Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB

På forhånd, takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trur det er verdens dårligste strømforsyning, har aldri hørt et godt ord om den.

Prøv en jump start, men koble bort alt først, så ikke den psu'en ødelegger noe hardware!

Det er jo 3 års garanti på den, så hvis du finner ut at den er gåen(som du sikkert gjør), så ta kontakt med selger.

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Jeg trur det er verdens dårligste strømforsyning, har aldri hørt et godt ord om den.

Prøv en jump start, men koble bort alt først, så ikke den psu'en ødelegger noe hardware!

Det er jo 3 års garanti på den, så hvis du finner ut at den er gåen(som du sikkert gjør), så ta kontakt med selger.

Hehe, det var da som hellvette.

Så det er altså bare å ta en binders å dytte inn i hullene på strømforsyningen sånn helt uten videre? (kobler fra alt av strøm og koblinger til hardware). Bare så jeg ikke missforstår og ender opp på sykehus :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Før du tar livet av gutten med råd om jumpstart. :) (Det kan være nok reststrøm i en PSU til at det kan bli ubehagelig):

Dette er *ikke* en valid test av en PSU.

Du kan evt finne ut om den er totalt død, men det er den ikke ifølge trådtarters observasjon.

Har hatt noen PSU'er til feilsøk som fint drar igang noen vifter ved jumpstart, men som ikke har sjanse til å starte/drive hk, CPU...etc..

Dette er typisk noe som plustelig oppstår etter 2-3 års bruk.

Visse Hiper-modeller er vel nå iferd med å overgå QTec mtp dårlig rykte.. :)

Lenke til kommentar
Du kan ikke få strøm i deg, det er max 12 Volt der, som å slikke på et 9 volts batteri ;)

Men gjør psu strømløs før du kobler!

Stappa inn en binders der nå noen ganger. Skjer absolutt nada. Regner med det betyr at den er gåen?

Lenke til kommentar

Ja vi må jo starte en plass, starter ikke psu, så er det ikke vits å gjøre noe mere.

Starter den, så kan han koble til en 12 volts 55 Watt bilpære til gul og svart, og se om den klarer å drive den.

Hva er rest strøm på 12 volt siden? Han skal selvfølgelig ikke rote på 230 volt siden inni psu!

Edit: Ja, da er det bare å kontakte selger!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...