Gå til innhold

Bildestøy på LG42LH5000

Anbefalte innlegg

Hei..

Kjøpte et LG42LH5000 på elkjøp for en måneds tid siden, fikk det inn i stua og var meget fornøyd. Så oppdaget jeg at det var ca 2500 billigere på nett.

Bestillte samme på komplett (det var en demotv) forøvrig med alle menyene innstillt på svensk og en annen fjernkontroll... :hmm: Blir liksom ikke helt fornøyd med bildet på det "nye" tv..

Opplever en slags skygge rundt folk på vanlige tv sendinger, I tillegg opplever jeg slike "ubehandlede pixler" som ser ut som firkanter ved hurtig bevegelse i bildet.

Dama oppfatter ikke disse, men jeg blir mer og mer lei av dette..

Noen som har noe svar på hva dette kan være?

Det er jo enndel instillinger på dette tv, men tror jeg har prøvd det meste.. (usikkert)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det slik at du har to slike tv-er og det er bare en av dem som har disse "artefaktene"?

Uansett er dette et helt vanlig problem med lcd skjermer siden de fleste ikke takler vanlige tv signaler i særlig grad. Resultatet er kantete linjer, pikselering ved bevegelser og diverse former for skyggeeffekter.

Ofte blir dette bedre med en HD dekoder slik at man kan koble seg til tv-en med hdmi kabel.

Er begge disse tv-ene koblet til med en identisk kilde?

Lenke til kommentar

Begge Tv-ene var koblet på samme vis.

Samme riks-tv tuner med samme HDMI kabel..

Er meget sikker på at det ikke var disse kantenne rundt om på den forrige tv'n

Grunnen til at jeg i det hele tatt kjøpte skjermen i første omgag var at jeg sammenlignet bildekvaliteten i hd opp mot alle skjermene på veggen hos elkjøp.. eneste som matchet eller var en LED tv fra samsung til ca 19000

Noe av grunnen til at det ble så bra er den 200 mhz TrueView funksjonen..

Lenke til kommentar

Kantene rundt?

Det høres ut som du har en ramme rundt bildet?

Er det støyen?

I så fall har det å gjøre med at skjermen har skrudd av "overscan" eller satt på "just scan". Når disse funksjonene er av eller på så viser tv hele bildet og det har ikke kabelselskapene tatt høyde for.

Sjekk menyene for en slik funksjon og skru den av eller på. Da vil bildet zoome litt og støyen rundt skal bli borte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei.. Kantene er rundt objektene eller folkene som er i bevegelse på skjermen..

Kantene rundt?

Det høres ut som du har en ramme rundt bildet?

Er det støyen?

I så fall har det å gjøre med at skjermen har skrudd av "overscan" eller satt på "just scan". Når disse funksjonene er av eller på så viser tv hele bildet og det har ikke kabelselskapene tatt høyde for.

Sjekk menyene for en slik funksjon og skru den av eller på. Da vil bildet zoome litt og støyen rundt skal bli borte.

Lenke til kommentar

Den fra Komplett..

Bruker ikke den innebygde tuneren for å kunne zappe mellom kanalene kjappere..

Er ikke no gøy å vente på kanalskifte når det er bare møkk på tv ;)

hvilken tv du har problemer med? Den du kjøpte på Elkjøp eller komplett??

Foreldrene mine har samme skjerm, har ikke opplevd noe feil med den.

Hvorfor bruker du ikke innebygde rikstv tuneren på tv'n??

Lenke til kommentar

Deaktiver "edge enhancer" og "noise reduction" i bildeinnstillingene, om du ikke har gjort dette allerede. Jeg husker ikke ordrett om det var dette de heter, men som default er de stilt på ganske høye trinn, og etter min mening gjør de mer skade enn nytte for bildet. Edge enhancer var spesielt for meg lett gjenkjennelig ved bilder av personer mot en lys bakgrunn.

Lenke til kommentar

Ble nok hakket bedre nå :)

Takk for hjelp

Deaktiver "edge enhancer" og "noise reduction" i bildeinnstillingene, om du ikke har gjort dette allerede. Jeg husker ikke ordrett om det var dette de heter, men som default er de stilt på ganske høye trinn, og etter min mening gjør de mer skade enn nytte for bildet. Edge enhancer var spesielt for meg lett gjenkjennelig ved bilder av personer mot en lys bakgrunn.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...