Filosof Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Hei! Jeg har nettopp regnet ut at bilen min kjører ca. 9,5 km. per liter. Jeg har en 1994 Subaru Impreza, da selvsagt med 4x4. Er dette bra eller dårlig bensinforbruk? Bilen tatt i betraktning selvsagt Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Det blir jo over en liter på mila, så tror ikke det er så veldig bra... men vet ikke siden det er 4x4 og sånn... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Kva type kjøring er det snakk om? Bykjøring? Landevei eller blanda? Er det typisk bykjøring så er forbruket bra, derimot er det på landevei så er det litt høgt ut frå kva eg har erfart med andre bensin-motorer f.eks skoda ocatvia med 1.8l turbo (150hk) har eg hatt ned mot 0.7l på mila på landevei, derimot kortkjøring i by så brukte den langt over literen. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Subaru er kjent for å ha en del høyere forbruk enn sammenlignbare biler, noe kommer av motoren men det meste kommer fra det symetriske 4wd systemet de kjører på. Endret 14. november 2009 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Filosof Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Kva type kjøring er det snakk om?Bykjøring? Landevei eller blanda? Er det typisk bykjøring så er forbruket bra, derimot er det på landevei så er det litt høgt ut frå kva eg har erfart med andre bensin-motorer f.eks skoda ocatvia med 1.8l turbo (150hk) har eg hatt ned mot 0.7l på mila på landevei, derimot kortkjøring i by så brukte den langt over literen. Det vel en blanding av bykjøring og landveiskjøring. Subaru er kjent for å ha en del høyere forbruk enn sammenlignbare biler, noe kommer av motoren men det meste kommer fra det asymetriske 4wd systemet de kjører på. Asymetris 4-hjulstrekk? Hva vil det si? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Oj beklager mente å si symmetrisk De fleste 4wd systemene i dag fungerer slik at så og si all drivkraften er på fronthjulene intill at de begynner å spinne, først da sendes det drivkraft til bakhjulene. Subaru sitt 4wd system er satt opp slik at til vanlig så er det en 50/50 fordeling av drivkraft mellom for og bakhjulene, men det kan varieres når behovet er der. Fordelen er mer forutsigbarhet mens ulempen er at forbruket er høyere kontra "on demand" 4wd. En annen fordel med Subaru sitt system er at det ikke er forskjell i lengden på drivakslingene, dette forhindrer "torque steer" (at bilen har dra til høyre/venstre når den spinner) og gir bedre stabilitet på dårlig føre. Her ser du forskjellen på symmetrisk og asymmetrisk 4wd. Endret 14. november 2009 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Har en Mondeo 2.0 145 HK som bruker 0.65l/mil langkjøring og 0,8/mil blandet kjøring. Den veier vel noe av det samme. Med tanke på 4WD systemet som står på denne er det ikke avskrekkende. Endret 14. november 2009 av Wisd0m Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå