Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]PPPoE oppkobling til internett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lokal tilkobling er bare forbindelsen mellom deg og din router/ditt modem.

Dersom du ikke har en boks som kan håndtere PPPoE tilkoblingen for deg, har du heller inget ledd som kan verifisere og gi deg internett-tilgang fra din leverandør.

For at du skal få denne verifiseringen som gir deg internett-tilgang, må du da sette opp en DUN (PPPoE tilkobling) på pcen.

Lenke til kommentar

Dette er en router som kan konfigureres til å håndtere PPPoE biten for deg, noe som antageligvis er gjort i ditt tilfelle.

Dette kan du lett finne ut av ved å restarte modemet (noe du ikke trenger å gjøre nå , ettersom du sier du er på nett uten å gjøre noe) men dersom du hadde vært i tvil:

Når du slår på strømmen og linjen din synkroniseres, så vil ikke lampen "Internett" reagere etter at den er synkronisert.

Kanskje lettere forklart: Når DSL-lampen lyser konstant, vil det ikke skje noe med "Internett"-lampen. Da må du ha en PPPoE tilkobling på pcen.

Dersom "Internett"-lampen reagerer etter at "DSL"-lampen lyser konstant, så holder den på med PPPoE tilkoblingen.

Selvfølgelig, det kan være andre faktorer som spiller inn, som f.eks at modemet ditt har mistet PPPoE informasjon og lignendes, men det tar vi ikke med nå.

For å svare på ditt spørsmål:

Nei, du trenger ikke PPPoE tilkobling på pcen din for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Men jeg får jo internett på pcen fra leverandøren via lokal tilkobling uten at jeg blir bedt om PPPoE oppkobling. Hvordan er dette mulig og bør jeg likevel sette opp PPPoE oppkobling?

Da du fikk routeren fra Telenor fulgte det med en installasjons-CD. Brukte du den?

Og: ettersom du allerede har en internett-tilkobling som virker, så trenger du ikke tenke mer på å sette opp PPPoE på PC'en din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...