Fiat justitia Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) For ca tre år siden hoppet jeg på et tilbud fra X om en ADSL2+ pakke som teoretisk skulle kunne levere 22000kbps. Da jeg bor 1120 meter fra sentralen iht. Kapaks så har jeg hatt en stabil hastighet som har ligget på ca 15000kbps (vilket jeg absolutt kan leve med). Men etter en liten periode så ble nettet tregere og tregere, dette utviklet seg over et par år, plutselig lå det sånn ca på 10000kbps, og en god stund senere ca 5000kbps. Dette utviklet seg så sakte at jeg ikke la merke til det med det samme. Nå den siste tiden 4-5 måneder så har nettet tidvis dettet ut, det begynte med korte frakoblinger på et sekund, så ble det minutter, timer (og i skrivende stund benytter jeg mobilt bredbånd for at nettet har vært borte i ca 24 timer) og når det endelig virker.. Husker ikke sist jeg så enfilm på youtube uten å måtte vente en evighet på å få spille den av. Med definisjonen "detter ut" mener jeg: ADSL modemet klarer ikke synke, det lyser ikke på ADSL lampa og det blinker engang iblant når modemet prøver å synke. Altså er "linjen død" i mine øyne. Har over tid, flere ganger forsøkt å eliminere feil på følgende måte: 1. Fire forskjellige ADSL2+ modemer (alle er riktig konfigurert, og alle virker NÅR linjen faktisk er oppe å gå). 2. Patchet modemet rett i veggutaket for å unngå eventuelle feilinstallasjoner, kortslutninger, støy etc som skulle ligge hjemme hos meg. Resultatet er helt identisk. Har ved flere anledninger tatt dette opp med X, fått ny router etc (ja til tross for at flere routere og at dette med utfallende linje er nevnt). Følgende stats er hentet fra modemet: Downstream/Upstream SNR Margin 6.6 / 7.7 db Line Attenuation 43.0 / 44.5 db Data Rate: 3012 / 60 kbps Merk: Linjelengde er 1120 meter. Kobberdiameter er 0,4mm. Har tidligere ligget på over 15000 kbps. Flere en meg som syntes motstanden her er ekstrem? Noen kløppere med meninger, synspunkter etc her? Endret 13. november 2009 av Macromatix Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Støymarginene var jo ikke de beste, men nå står det ingenting om hastigheten du hadde med disse marginene. At nettet ble tregere og tregere kan jo være forskjellige ting (som f.eks at nabolaget fant ut hva internett var) Jeg hadde ikke satt så høy hastighet på den linjelengden Lenke til kommentar
Fiat justitia Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Støymarginene var jo ikke de beste, men nå står det ingenting om hastigheten du hadde med disse marginene. At nettet ble tregere og tregere kan jo være forskjellige ting (som f.eks at nabolaget fant ut hva internett var) Jeg hadde ikke satt så høy hastighet på den linjelengden Data rate = Synket hastighet, med en rask test mot speedtest.net sin server i Trondheim krabbet den til 1300/100kbps litt senere på dagen (resultat på speedtest.net). Som nevnt tidligere så var den bådde stabil og rask som fy tidligere (greit kanskje halve blokka midt i Trondheim har funnet ut hva bredbånd er...) men det er forskjell på å barbere seg å skjære av seg hodet, fra 15000 til ingenting er da litt av en forskjell. Dessuten er det fem andre i blokka som måler rundt 15000 i dag (ja fra samme sentral). Bor forøvrig meget sentralt og vet at sentralen her har blit bygget på fortløpende så vidt jeg har fått med meg. Men er det ikke litt merkelig med en Line Attenuation på 45 1120 meter fra sentralen da? Syntes den var veldig stiv. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Er nok et linjeproblem du har, enten så er det støy pga defekt kabel eller en dårlig ruter. Alternativet er inntaket eller feil på linjen et sted mellom deg og sentralen. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Ser ut som dårlig kabel som gir deg trøbbel. Ta kontakt med din ISP for å feilmelde. Lenke til kommentar
Fiat justitia Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Ser ut som dårlig kabel som gir deg trøbbel.Ta kontakt med din ISP for å feilmelde. Etter å ha kranglet en del frem og tilbake og byttet noen routere så fikk ENDELIG x fornuften til seg å sende en kar fra Sønnico. Først viste det seg at kobberparret var helt "dødt", og det ble byttet til tre forskjellige andre linjeføringer fra fordelingsskapet i blokka og til sentralen (alle var døde), så montøren ringte X å sa at det måtte være noe galt med utstyret deres (montøren fikk selvsagt ikke sync uansett hva for et ledd han forsøkte). Det viste seg det at det var noe port-greier i X sitt utstyr som var på bærtur! Gammle målinger Downstream/Upstream SNR Margin 6.6 / 7.7 db Line Attenuation 43.0 / 44.5 db Data Rate: 3012 / 60 kbps Nåværende målinger SNR Margin 9 / 9 db Line Attenuation 13 /4,9 db Data Rate: 19666 / 1053 kbps Etter 5 prøver mot speedtest.net sin nærmeste server så lå den i snitt på 17000 kbps. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Gåen port på ADSL2+ kortet, ja ikke sjeldent det. X burde fått montør til å teste på en annen port i blokka med en gang, men bra at det løse seg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå