dennis88 Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 I går dro jeg ned til eplehuset å kjøpte meg en 12" powerbook, og jeg må bare si at dette er litt av et råskinn! Denne powerbook'en har erstattet den pc'en dere ser i signaturen min for lengst! Powerbook'en er rett og slett mye raskere enn pc'en i utrolig mye! (867mhz vs 1667mhz!) Osx er rett og slett supert! Alt er så bra gjennomført at jeg nesten får frysninger! Multitasking på denne maskinen er en drøm, jeg spilte fem forskjellige filmer i quicktime samtidig mens andre programmer surret i bakrunnen, og alt gikk smooth! Og kan nevne detaljer som hvis man feks. klikker ned et internett vindu, så "fotograferer" mac'en et bilde av siden, og forminsker det slik at man kan se alle sidene nederst på skjermen, istede for at det feks. står "itavisen" eller "www.hardware.no" som på pc. Og ikke minst hvis man klikker ned en eller flere filmer som går i quicktime, så ser man at filmen spilles nederst på skjermen! Dermed kan man surfe på nett, mens yndlings filmen spilles av nederst på skjermen, samtidig som en episode av futurama spilles! 8) En annen ting er hvor utrolig gjennomført selve powerbook'en er! Alle kantene er smooth! Den føles utrolig solid, og tastaturet er en drøm å bruke! På baksiden av skjermen "gløder" mac logoen mens den er på. 8) Skjermen er rett og slett fantastisk bra, alle fargene vises utrolig bra, og bilder som vises på skjermen ser ufattelig bra ut! Jeg vil gå så langt som å si at skjermen viser farger mye bedre enn den stasjonere skjermen min! Kvaliteten på denne sammenlignet med dell latitude pc'en til faren min, latterliggjør rett og slett dell'en, og enda litt til! Den føles sinnsykt solid for å være en data, og jeg er sikker på at dette må være den mest solide bærbare dataen i verden til dags dato! (jeg kødder ikke.) Ytelsen på denne maskinen er rett og slett meget bra. Den kjører til og med spill bra. Warcraft 3 kjører helt smooth med alt på high, og 1024x768 oppløsning. Unreal tournament 2003 kjører også smooth :o (!) Dette hadde jeg aldri forventet. Medal og honor kjører også helt smooth. Og som jeg nevnte tidligere så kjørte den tre forskjellige filmer samtidig uten å hakke et sekund! Internett surfing på denne med safari, er like bra som på pc'en min, om ikke bedre. Filmer, musikk og slikt kjører powerbook'en mye bedre. Med mplayer som jeg lastet ned, så kjører den divx filmer MYE bedre enn det pc'en min gjør med media player eller divx player. Å rippe en cd i itunes går også lynkjapt, man putter bare inn cd'en, velger "import" når itunes starter automatisk, deretter laster den automatisk ned navnet på alle sangene, og artisten(e), og den starter å kopiere. Kan også nevne at jeg fikk 75,49 poeng i benchmark programmet xbench til mac. På lydsiden er den også meget bra, den har tre høyttalere innebygd (!) To stereo høyttalere og en midrange, og dette sammen gir meget god lyd. Den spiller musikk bedre enn powerbook 15" Musikk blir mye bedre pga. midrange høyttaleren, og når jeg spilte medal of honor fikk jeg faktisk litt "surround feeling" Jeg har aldri hørt en bærbar data med så god lyd i høyttalerne. Vil anbefale den på det sterkeste, og enda litt, og enda litt til! Min powerbook 12" er med combo drive, 60gb og 640mb ddr 266mhz ram. For mer info: http://www.apple.com/no/powerbook/index12.html Den koster fra 17000kr. Lenke til kommentar
Pepsi Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Høres ut som det er en kanonbra maskin Men, kan den konkurrere med feks. den nye maskinen til Zepto, mend 15" widescreen skjerm?? Har lenge vurdert å kjøpe meg mac, men programvare til mac har det vel ikke vært i overflod av.... jeg for min del tenker da mest på championship manager som jeg spiller mest.... Men, den største frykten for å bytte plattform er at jeg skal angre etterpå å da ha "tapt" 17000,- :-? Lenke til kommentar
beh Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Har du merket noe til følgende problemer? [*]"Wabbling" - Når maskinen står på en "flat flate" så vugger den frem og tilbake. [*]Maskinen blir extremt varm ved venstre håndledd støtte (der harddisken ligger). Det var snakk om at oppgradering til OS X v.10.2.6 skulle ordne dette men det er ikke bekreftet. [*]Skjermen har meget dårlig insyn fra sidene og om man skal se fargerne riktig så må man hele tiden korrigere vinkelen på skjermen. [*]Problemer med at skjermen blir bøyd etter en tids bruk så når du ser på maskinen (lukket) forfra så ser du at skjermen ikke er rett. Jeg sitter fortsatt og funderer på hva som hadde passet meg best. Graluterer med en flott maskin, håper at du ikke merker noe til overnevnte "flauser". PB12 = Little Al = AlBook Lenke til kommentar
[L]337-Zonic Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Jeg har også hørt at det har vært liknende problemer med 12" Powerbooken. Jeg har hørt at det skal komme en rev B. av maskinen i august som skal rette opp disse problemene. Men en bra maskin er det helt sikkert. Lenke til kommentar
Marasmus Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Min største frykt er at det skal bli umulig å oppdrive piratkopier av programmer jeg aldri vil få råd til å kjøpe Lenke til kommentar
Wundel Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Først av alt. Powerbooken har et fett design! Men det finnes mange bærbare pc'er med minst like fett design. For å nevne noen: Toshiba Satellite Pro M15-S405 Notebook, ACER TRAVELMATE 803CLi, Sony VAIO Z1AP3 Laptop: http://www.laptopadvisor.com/centrino-lapt...op-reviews.html Eller ASUS M300N: http://www.barbara.no/tester/barbara/asus/...000n/index.html Powerbook'en er rett og slett mye raskere enn pc'en i utrolig mye! (867mhz vs 1667mhz!) En Pentium - M Centrino maskin på 1,6GHz tilsvarer en P4 2,2-2,4 GHz. Det er altså ingen som betviler at arkitektur ofte har meget stor innvirkning på ytelse. Men hvilke applikasjoner har du testet dette i? Under er noen tester som viser ytelse. Den feteste MAc'en du kan få tak i taper stort i ytelsestester mot en passelig ny og grei PC. Men da koster Mac'en minst dobbelt så mye også. http://www.digitalvideoediting.com/2002/11..._macvspciii.htm Adobe(den største leverandøren av software til Mac) anbefaler brukerne sine til å bruke PC rent ytelsesmessig. http://news.com.com/2100-1045-994070.html Apple kjører elendig lav oppløsning (1024x768) selv på 14" skjermer.(ibook) og 1280x854 på 15,2" Powerbook. Dette er ubrukelig for alle som vil bruke maskinen til noe nyttig(photoshopping, videoredigering, SFX, desktop publishing mm.) Les en sammenligning under. http://www.mediaworkstation.com/2002/03_ma..._pbg4review.htm I denne artikkelen(skrevet av en mac-entusiast) sies det også at maskinen oppgis til å ha 5 timers batterilevetid, men at dette i praksis kun er nok til å se en DVD film på under 2 timer. Til sammeligning har en Centrino-bærbar 4,5-5 timers ekte levetid målt av DinSide.no. Dvs. 2 dvd eller divX filmer. I tillegg skjønner jeg ikke hvordan du kan ha konfigurert pc'en din slik at den viser divX utilfredstillende. Hadde du et skjermkort uten videooverlay? Jeg hadde for et par maskiner siden en P3 550 med et ATi Rage Fury 32Mb kort som viste divX meget pent. Ytelsen på denne maskinen er rett og slett meget bra. Den kjører til og med spill bra. Warcraft 3 kjører helt smooth med alt på high, og 1024x768 oppløsning. Unreal tournament 2003 kjører også smooth (!) Dette hadde jeg aldri forventet. Medal og honor kjører også helt smooth. Igjen: Mac'en din har et NVIDIA GeForce4 420 Go 32MB- kort. Dette er ikke akkurat state of the art. Det er et greit kort som definitivt burde greie å kjøre de spilla på den latterlig lave oppløsningen 1024x768. Du kan faktisk få en powerbook med fetere skjermkort: Ati Mob. Radeon 9000 32/64 MB Ram (Da koster det selvølgelig mer; 23-27 000) Men da leveres maskinen med SDRAM! Spør meg ikke hvorfor. Teit. Å rippe en cd i itunes går også lynkjapt, man putter bare inn cd'en, velger "import" når itunes starter automatisk, deretter laster den automatisk ned navnet på alle sangene, og artisten(e), og den starter å kopiere. Dette er typisk positivt trekk ved Apples i-softwareprodukter. De er brukervennlige. Men der stopper det. De mangler funksjonalitet. Dvs at for en avansert bruker trengs det heftigere programvare. Dvs. FinalCut og DVD Studio pro istedet for iMovie og iDVD. Eller Photoshop stedet for iPhoto(som kanskje er verdens simpleste program, men veldig brukervennlig). Dermed kan vi resonnere ut en frekk liten påstand: Den jevne mac-bruker foretrekker det lettvinte og har ikke behov for store konfigurasjonsmuligheter/bred funksjonalitet. Derfor leveres også alle mac'er med mus som kun har en musknapp(Ja. Jeg vet at Mac støtter funksjonelle muser også.) Jeg anbefaler heller en ACER TRAVELMATE 803CLi: http://www.dinside.no/php/art.php?id=86496 Den koster i skrivende stund 23 370,- på itbutikken.no. Den har Ati Mobility Radeon 9000, 512 MB ram, 1400x1050 på sin 15" skjerm, Combo-drive, 40 GB HDD, veier 2,7 Kg og har 4,5-5 timers batterilevetid. Powerbooken veier vel noe mindre - 2,4-2,5 kg? Lenke til kommentar
Lordice Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Min største frykt er at det skal bli umulig å oppdrive piratkopier av programmer jeg aldri vil få råd til å kjøpe neeeh, *HOST*warez*KREMT* til mac er da ikke så altfor vanskelig å finne, bare man har de rette programmene til å laste de ned med.. Brukte mac før, men hadde desverre ikke råd til en G4, så jeg kjøpte en pc isteden, angrer faktisk veldig i ettertid.. Tror jeg kjøper meg en powerbook 15" når jeg drar til england i vinter.. mye billigere ... Er ikke 12" skjerm litt i det minste laget???? Er det noe jeg hater, så er det å drive i photosjop med liten skjerm! Lenke til kommentar
Wundel Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Er ikke 12" skjerm litt i det minste laget???? Er det noe jeg hater, så er det å drive i photosjop med liten skjerm! Så sant som det er sagt. Prøv After Effects da, eller Dreamweaver. Man bruker jo mer tid på å rydde plass enn å jobbe. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Min største frykt er at det skal bli umulig å oppdrive piratkopier av programmer jeg aldri vil få råd til å kjøpe Akkurat det tror jeg ikke du skal "bekymre" deg for... Tok meg 15 minutter å finne det jeg trengte. Lenke til kommentar
Wundel Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Akkurat det tror jeg ikke du skal "bekymre" deg for... Tok meg 15 minutter å finne det jeg trengte. Hva er det Mac-folk bruker mest? Kazaa eller noe sånn? Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 25. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2003 Har du merket noe til følgende problemer? [*]"Wabbling" - Når maskinen står på en "flat flate" så vugger den frem og tilbake. [*]Maskinen blir extremt varm ved venstre håndledd støtte (der harddisken ligger). Det var snakk om at oppgradering til OS X v.10.2.6 skulle ordne dette men det er ikke bekreftet. [*]Skjermen har meget dårlig insyn fra sidene og om man skal se fargerne riktig så må man hele tiden korrigere vinkelen på skjermen. [*]Problemer med at skjermen blir bøyd etter en tids bruk så når du ser på maskinen (lukket) forfra så ser du at skjermen ikke er rett. Jeg sitter fortsatt og funderer på hva som hadde passet meg best. Graluterer med en flott maskin, håper at du ikke merker noe til overnevnte "flauser". PB12 = Little Al = AlBook Punkt 1: Her skjønner jeg ikke helt hva du mener, men den står dønn i ro når den ligger på bordet mens den feks. spiller en dvd film, eller noe annet. Den beveger overhodet ikke på seg, hvis det er det du mener. Punkt 2: Nei, den blir IKKE ekstremt varm, jeg lastet ned updates med en gang jeg startet maskinen, så jeg vet ikke med gamle versjoner. Du kjenner den blir varm på venstre side hvor batteriet ligger slik som på alle bærbare, men den har aldri blitt for varm. Den er absolutt ikke så varm som mange "personer" på internett sier. Den var omtrent like varm som dell'en jeg har sammenlignet med, og i mange tilfeller var dell'en varmere. Tror ikke dette er noe som bør holde deg igjen. Punkt 3: Dette har jeg overhodet ikke hatt noe problem med, hvis man ser rett fra siden, så blir det jo selvfølgelig litt dårligere, enn hvis du ser rett foran skjermen. Faktisk så kan jeg nevne det at når jeg og noen venner skulle se en divx film, så ble han ene overrasket over hvor bra det var å se fra sidene på skjermen, han har en compaq evo 800c, å sa at på min maskin var det mye bedre å se fra sidene av skjermen, dette trodde han var på alle bærbare. Punkt 4: Jeg har nå brukt den i ca. 2 timer i strekk, og når jeg lukket den igjen var den som forventet, helt rett. Jeg er utrolig fornøyd med maskinen, og kan anbefale den på det varmeste. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Akkurat det tror jeg ikke du skal "bekymre" deg for... Tok meg 15 minutter å finne det jeg trengte. Hva er det Mac-folk bruker mest? Kazaa eller noe sånn? Nope :wink: Tror ikke vi skal diskutere det så veldig mye lenger enn dette. Det er off topic, og tråden blir sikkert stengt. Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 25. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2003 @Wundel. For det første, powerbook 12" veier 2,1kg, ikke 2,5kg. For det andre så har jeg kjent på kvaliteten til aceren, for jeg vurderte sterkt den også. Men kvaliteten er rett og slett ikke den samme, powerbook'en føles mye mer solid, og dessuten, mye mer kompakt. Når du sier ting som "apple har alltid brukt elendig oppløsning på alle skjermer, 1024x768 er alt for lite!" så tar du GRUNDIG feil. 1024x768 passer perkekt på en 12,1", og ikke minst passer det perfekt i osx. Har du i hele tatt prøvd en 12" powerbook? Du sier at man får en acer 803lci for 21000kr? Hmm...Snakker du om itbutikken som selger de med svenskt tastatur? :wink: Man får sikkert en "kraftigere" maskin hvis man betaler 4000kr mer for en acer 803 med svenskt tastatur, men da må man i tillegg ha windows, og alle de problemene det fører med seg. Det er ikke alltid "kraften" som teller, for meg har det ingenting å si om det finnes 35ghz der ute, hvis jeg kan gjøre jobben raskere med 867mhz. Det er det apple og osx handler om, det skal være enkelt å kjapt! Feks. man kan ha 35ghz på pc for min del, men de vil slite like mye med å få innstalert drivere, koble til duppeditter, maskinen krasjer, få teite feilmeldinger om at du har utført en "ulovlig" operasjon", ting som plutselig slutter å fungere og videre også videre. Mac handler om å være enkelt, man skal bare koble til feks. kameraet, og iphoto starter opp i en fei, slipper å innstalere drivere for hvert enkelt kamera. Sette inn dvd filmen og filmen starter opp automatisk i en fei. Hvis man skal brenne en cd, så putter man bare en tom cd inni, så spør maskinen om hva du skal brenne, musikk eller filer, skal man brenne filer bare drar man filene man skal brenne over på cd ikonet, og deretter klikker man bare på "burn" når man er ferdig. Enkelt og kjapt. Setter man inn en musikk cd så starter itunes opp, og hvis du skal importere sangene på cd'en over på harddisken, klikker man bare på "import" og maskinen laster automatisk ned tittelen på sangene og artisten(e). Alt er enkelt! Dermed går alt MYE kjappere enn om man har en 35ghz prossessor og en pc. Jeg mener at osx er overlegent mye bedre enn windows! Og det er derfor man bør satse på mac. Og ikke minst designet Det blir som å sammenligne en sportslig mercedes (apple) med en gammel utslitt rød volvo med slitte seter. Og du er så frekk som å sammenligne designet til powerbook 12"en med de bærbare pc'ene du nevner? Ikke gjør skam over 12"en min! Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Akkurat det tror jeg ikke du skal "bekymre" deg for... Tok meg 15 minutter å finne det jeg trengte. Hva er det Mac-folk bruker mest? Kazaa eller noe sånn? Bare å sammenligne utseende på en Acer og en 12" PowerBook sier vel en del om hva du vet om Mac og hva du vet om design. Å si at Photoshop er en slags pro utgave av iPhoto er latterlig. iPhoto og Photoshop er to helt forskjellige programmer. Jeg bruker begge aktivt i min hverdag. Hva slags konfigurerings muligheter er det du savner i iTunes? Når iTunes kommer til PC en gang om 6 måneder skal jeg love deg at alle jeg kjenner som bruker PC kommer til å kaste winamp og media player i søpla. De fleste Mac folk bruker vel Direct Connect og Carracho. Jeg foretrekker Carracho. Carracho finnes dog inte til Windows selv om de jo har så "mye" software. Heller kvalitet enn kvantitet! Skulle jeg kjøpt meg en maskin tror jeg at jeg hadde venta en mnd og se hva Apple har på lur på WWDC 2003. Lenke til kommentar
macrules Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Kan man noen gang få lov til å skrive positivt om mac/Apple uten å få slengt drittpreik? Lenke til kommentar
Wundel Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Du sier at man får en acer 803lci for 21000kr? Nei. Jeg sier at: Den koster i skrivende stund 23 370,- på itbutikken.no. Men kvaliteten er rett og slett ikke den samme, powerbook'en føles mye mer solid, og dessuten, mye mer kompakt. Ja. 12" PB er mer kompakt. Men 15" PB er ikke så mye mer kompakt. Vekten jeg henviser til er til 15" som er: Sakset fra apple.no:2,6 cm tykk, 2,45 kilo tung. Som er ganske så nær spør du meg. Jeg visste ikke akkurat; derav spørsmålstegnet etter anslaget mitt. 0,05 kg er vel ikke så mye? Når du sier ting som "apple har alltid brukt elendig oppløsning på alle skjermer, 1024x768 er alt for lite!" så tar du GRUNDIG feil. Nei. Prøv igjen. Jeg sier: Apple kjører elendig lav oppløsning (1024x768) selv på 14" skjermer.(ibook) og 1280x854 på 15,2" Powerbook. Legg merke til at dette betyr at Apple kjører generelt lav oppløsning, selv om det ville være mulig å kjøre mye høyere oppløsning. Jeg sier "selv på en 14" ibook". Dette medfører at jeg ikke har noe imot 1024x768 på en 12" lcd skjerm, MEN at 1024x768 generelt sett er for lite til å drive med tyngre applikasjoner, som f.eks. photoshop, FCPro, Illustrator, Pagemaker, Indesign, DVDStudio Pro, Dreamweaver, After Effects mm. F.eks. Leverer DELL bærbare med 1600x1200 på 15". Jeg synes 1400x1050 er passelig på 15". 12"-skjerm er med andre ord ikke særlig brukbart til de ovenfornevnte appz. Ser du nyanseforskjellen? Alt er enkelt! Derfor sier jeg: Dette er typisk positivt trekk ved Apples i-softwareprodukter. De er brukervennlige. Men der stopper det. De mangler funksjonalitet. Dvs at for en avansert bruker trengs det heftigere programvare. Dvs. FinalCut og DVD Studio pro istedet for iMovie og iDVD. Eller Photoshop stedet for iPhoto(som kanskje er verdens simpleste program, men veldig brukervennlig). Dermed kan vi resonnere ut en frekk liten påstand: Den jevne mac-bruker foretrekker det lettvinte og har ikke behov for store konfigurasjonsmuligheter/bred funksjonalitet. Derfor leveres også alle mac'er med mus som kun har en musknapp(Ja. Jeg vet at Mac støtter funksjonelle muser også.) I tillegg: Din sammenligning mellom PC og mac der du sier at - Det blir som å sammenligne en sportslig mercedes (apple) med en gammel utslitt rød volvo med slitte seter. - er jo latterlig. Et mer treffende bilde ville være å sammenligne en Mac med Cooper(Den nydesignede Minimorrisen - jævlig kult design) og en PC med en bil med ørten liters motor der man kan velge mellom 50-100 forskjellige design(noen fete og noen støgge). Har ikke noe problem med å sammenligne PB'en din med hva som helst annet. Har testet 12" og 14" ibook, 15" powerbook, dual G4 1 Ghz +++. Jeg synes det største drawbacket er er OS'et som er funksjonhemmet i forhold til min smak. Men det er jo en smakssak. Lenke til kommentar
Wundel Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Bare å sammenligne utseende på en Acer og en 12" PowerBook sier vel en del om hva du vet om Mac og hva du vet om design. Les mitt andre svar. Jeg innrømmer gjerne at Powerbooken har et sinnsvakt herlig design - titan og allting. Synes imidlertidig det finnes ganske mange fete pc'er som har mye spenstig design å by på. Der er også mangfoldet mye større rent designmessig. Å si at Photoshop er en slags pro utgave av iPhoto er latterlig. iPhoto og Photoshop er to helt forskjellige programmer. Jeg bruker begge aktivt i min hverdag. Beklager. iPhoto tilsvarer Fotostation (/Pro). Det er standard for alle profesjonelle som trenger bildeflytprogrammer. iPhoto er for amatører, husmødre og deg. Jeg var nok litt hurtig på på avtrekkeren der i forhold til Photoshop. Kan man noen gang få lov til å skrive positivt om mac/Apple uten å få slengt drittpreik? Det finnes sikkert et macforum et eller annet sted. Bruker eller DC selv. Visste ikke om det fantes på Mac. Har dog ikke sett så mye MAC-stash på de hub'ene jeg har trålet. Lenke til kommentar
keisamteisam Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 jeg for min del tenker da mest på championship manager som jeg spiller mest.... http://feral.co.uk/?game=cm4&language=english no problemo. Lenke til kommentar
macrules Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Kan man noen gang få lov til å skrive positivt om mac/Apple uten å få slengt drittpreik? Det finnes sikkert et macforum et eller annet sted. Dette er like mye ett macforum som ett pc forum. Så pleeease, spar deg! Lenke til kommentar
Wundel Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Dette er like mye ett macforum som ett pc forum. Så pleeease, spar deg! Spar deg selv! Grunnen er enkel. Mac og PC er som to forskjellige religioner. Man kan argumentere seg blå uten at man blir mer enig. Samtidig er det jo naturlig at propagandaen og "feilinformasjonen" fra svorne mac-frelste blir motargumentert i et slikt forum. På samme måte som at hvis jeg skriver at "Mac er no dysfunksjonelt dritt", så er det garantert at noen Macofile blir provosert. Vil du skrive fine ting om mac uten motmære, gjør det der ingen PC-entusiaster ferdes. Bare bli provosert du. Pleeeeeease. :o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå