labamba Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Er en jente på 21 år, som prøver å holde meg i form. Dessuten hadde det ikke gjort noe om jeg hadde gått ned et par kilo. Er 163cm høy, og veier 60 kg. (Har tykk beinbygning, og en del muskler på kroppen som veier litt) Hvordan skal jeg kvitte meg med disse par kiloene jeg vil ha bort? Leser stadig om viktigheten av å spise mindre karbohydrater, men synest det er så mye karbohydrat i nesten all mat? Tenkte å legge ut litt om opplegget mitt, og er veldig spent på tilbakemeldingene. (Har cøliaki, derfor alle de glutenfrie tingene) Frukost, Ca Kl.08.00: Havregrøt (Laget av 1dl glutenfri havregryn, 3 dl vatn) Med kanel og 1/2skje søtningsstoff. Lunch, Ca Kl.12.00: 2 glutenfrie skiver, med fiskekaker, fiskepudding eller kokt skinke (Av og til et glass skummet melk) Middag, Ca Kl 15.00: Varier noe voldsomt Kvelds, Ca 19.00: 2 glutenfrie skiver, med fiskekaker, fiskepudding eller kokt skinke og et glas skummet melk. Av og til skeier jeg litt ut med påleggene, og tar enten hvitost eller brunost på. Innimellom måltidene spiser jeg en del frukt, og drikker litt svart kaffe og grønn te(uten sukker/honning). Passer også på å få i meg mye vann. Problemet med middagene er at det blir veldig mye ris og pasta. Spiser ofte ris med kylling, fisk og kjøtt. Og når jeg spiser pasta, så blir det MYE pasta. Og det blir MYE ris. Klarer ikke kontrolere meg. Så lurer på om dette kan vere den store synderen i kostholdet mitt? Dessuten så trener jeg litt. Jeg pleier å jogge på tredemølla i ca 20min, deretter tar jeg 30min på sykkelen. I tillegg tar jeg 100situps, og 55 armhevinger. Dette opplegget gjør jeg mellom 3 og 5 ganger i uken. En siste ting som er verdt å nevne, er at jeg pleier skeie ut på lørdager. Jeg rører ikke godteri, potetgull og brus ellers i uken, men lørdagene trenger jeg. Er veldig gla i godteri, så tillater meg selv å frotse (mye) i det en kveld i uken. Blir dette veldig feil? Håper på mange tilbakemeldinger, og håper dere kan hjelpe meg finne ut hvor feilen ligger:) Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Selve kostholdet virker å være greit, men pasta og ris MÅ du kutte ned på. Det stemmer at det er karbohydrater i alt, men det er stor variasjon det i de forskjellige tingene.. Prøv å bytte ris med grønnsaker, det meste at grønnsaker er "fri" mat. Mais er vel en av syndrene etter min hukommelse. Skal du ned i vekt, så må du ligge i underskudd. Du må bruke mer enn du tar inn. Normalt sett går det ut på at du spiser mindre (rettere), men du kan også prøve å bruke mer (så slipper du å spise mindre) Kylling eller scampi er gode protein kilder, tar dette med litt wok grønnsaker og chilli. Så har du et godt måltid! Du burde forresten også trene mer bein; markløft, rykk (teknisk vanskelig), knebøy. Da aktiviserer du flere muskler i kroppen og øker dermed forbrenning. Lenke til kommentar
Mielle Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Først og fremst så er vekten din helt normal! Du sier at du vil ned et par kilo, men at det er beinbygningen og musklene dine som veier. Betyr det at du vil minke muskelmassen, eller fettmassen din? Det er en stor forskjell i hvordan treningsopplegget ditt skal se ut! Kostholdet ditt ser bra ut, med 4 hovedmåltider og et par mellommåltider (frukt.) Du bør kanskje kutte ned på pasta og ris, men husk at nok karbohydrater er avgjørende for maks treningseffekt! Når du spiser pasta og ris, er det viktig at det er fullkornsprodukter. Dette vil gjøre deg fortere mett, og dermed spiser du mindre. Jeg ville også variert treningsprogrammet. 100 situps så mange ganger i uka har dessverre liten effekt. Kroppen har en tendens til å tilpasse seg de styrkeøvelsene som gjøres ofte. Derfor er det viktig å variere for å gi kroppen utfordringer, og dermed øke treningseffekten. Men igjen- du må si om du ønsker å minske muskel- eller fettmassen din. Å skeie ut på lørdager med godteri er helt greit! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Jeg ville droppet brødet. Yoghurt til lunsj, og til kvelds spiser du glutenfritt knekkebrød istedet. Men det spørs om ikke du er slank nok i massevis allerede, og at det må en del trening til hvis du absolutt skal ned mer. Du burde uansett trene mer variert. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Har du noen bilder av kroppen din da? Er litt vanskelig å foreslå noe når du sier du har muskler og tunge bein:) Bare dette kan jo utgjøre 5kg som ikke synes i det hele tatt:) Men uansett, sunnere livsstil, som filk sier, karbo er fyfy. Lørdager er vell greit, spørs jo litt på hvordan kroppen din fungerer, men dette ser du selv. Gå for lette alternativer i såfall, lettrømme/lett creme fresh + dip, og superchips, evt sukkerfritt godteri/lettbrus. Kan jo også prøve "alternative" ting som frukt? Ønsker du å trene noe annet? evt mer? Nå er ikke jeg veldig fan av "slanking", så jeg kommer ikke til å anbefale dette. Dersom du allerede trener hjemme, anbefaler jeg deg til å skaffe deg et medlemskap på et treningsstudio. Spinning og slikt er jo kaloribrennere så om du ønsker å gå ned mens du ahr det morsomt så kjør slikt. For å variere kan du trene styrke en gang i uken også. Ville satset på store muskelgrupper her, men ikke trent bare det. Ihverfall benkpress, knebøy og mage. Lenke til kommentar
labamba Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Takker for gode svar:) Har ikke så god greie på dette. Poenget er at jeg vil ha litt mindre kilo på vekta, og gjerne litt tynnere over magen. Er ganske sikker på at jeg forbrenner mer enn je spiser (som regel i alle fall..) Så skjønner ikke da hvorfor dette ikke vises på vekta? Noen tips til hvordan trene mage da, utenom situps? Trenger tydeligvis variasjon:p Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Det finnes mange øvelser som er gode for magen, men når du tar 100 situps tviler jeg på at det er muskler det går på. Hvis du bare roer ned på inntaket av ris og pasta og kanskje øke intensiviteten ved trening. Forbrenning starter virkelig etter 25-30min. Så 5-10min oppvarming, 20-30min trening med vekter (øvelser som aktiverer mange muskler; benkpress, markløft, knebøy, nedtrekk...) Så avslutter du med 20-30 min jogging/sykkling/roing... Lenke til kommentar
labamba Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Noen som har noen tips til treningsopplegg som passer meg da? Trenger konkrete eksempel på øvelser jeg kan gjøre når jeg skal trene styrke. Også oppvarmingen kan vere greit å få noen tips til! Vil fokusere på: Mage, rompe og lår. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Du er sannsynligvis såpass slank allerede at du ikke vil nyte godt av den første flatheten som kommer når en slappfisk begynner med situps. Utover at man kan få strammere muskler er punktslanking en myte. Jeg tenker at det kanskje er en grunn til at det som regel er litt fett på magen det er veldig vanskelig å bli kvitt, og skjønner ikke vitsen heller. Jenter med paddeflate mager er for tynne. Uansett, det finnes ingen øvelser som gjør at du forbrenner mer fett på bestemte steder av kroppen, inkludert magen. Men ta en titt på dette: http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm Endret 15. november 2009 av Isbilen Lenke til kommentar
phax Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Hva er fettprosenten din? Det er det første du bør finne ut av.. Også bør du telle kalorier. Du sier du er sikker på at du forbrenner mer enn du spiser og likevel står vekta stille. Jeg tipper du spiser for mye til middagen. Resten av kostholdet så fint ut. Lenke til kommentar
labamba Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Hvordan regner jeg ut fettprosenten da? Hmm.. Godt mulig det er middagen det går på ja:P Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Hvordan regner jeg ut fettprosenten da?Hmm.. Godt mulig det er middagen det går på ja:P Se her Lenke til kommentar
phax Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 De fleste treningssenter har mulighet til å gi deg en kroppsanalyse for et par hundrelapper. Hvis du har et SATS senter i nærheten så pleier de hvertfall å ha slikt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå