Gå til innhold

Multiplier


asyrst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I bunn og grunn ja. Det er bare et visst antall forskjellige kombinasjoner tilgjengelig i cpuen til å bestemme multiplieren. La oss si at det er 4 bit tilgjengelig; det blir da 2^4 = 16 forskjellige kombinasjoner. Dette går helt fint, så lenge vi holder oss til 16 forskjellige utgaver av CPUen. Verdien er ikke multiplieren, verdien er nummeret til multiplieren. Derfor er det ikke noe i veien for at vi kan definere at 0001 skal bety multiplier 4x for eksempel. 0001 betyr multiplier nummer 2, (begynner fra 0000) og den tilhørende faktiske multiplier til denne er da i vårt tilfelle 4.

 

Problemet oppstår når vi får fler en 16 cpu-utgaver. Om i skal slippe å redesigne hovedkortene på nytt(slik at de f.eks bruker 5bit til å beskrive en multiplier), må vi endre hva multiplier nummer 0001 betyr. Det er jo lite aktellt for oss å lage nye cpuer med lave multipliere, vi vil jo tross alt ha en raskere cpu.

 

Om vi lar de 16 første cpu-utgavene bruke at multiplier 0001 = 1 osv, så funker det opp til og med 1111 = 15 (vi brukte ikke 0000, høyeste verdi blir da 15). De neste 16 utgavene kan da velge å la 0001 bety 16x osv .. opp til 31x for 1111.

 

Så det du ser der, er "gjenbruk" av multipliere. Avhengig åssen CPU du har, så tolker den den verdien slik at den bruker enten 7x eller 15x på multiplieren. Den gamle utgaven leser den som 7x, mens den nye raske finner ut at den betyr 15x.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...