-Léon- Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Har bare en liten fillesak jeg driver å irriterer meg over daglig. Skal prøve å forklare. Bil A skal følge den blå strekenBil B skal følge den røde streken Bil A kommer til rundkjøringen mens Bil B er ved punk 1. Når Bil B er ved punk 2 så bruker bilen høyre blinklys. (For å så følge den røde streken videre og tar av til høyre) Så til saken, jeg synes at bil B burde blinket til venstre ved punk 1. For å signalisere at den skal til venstre og ikke 'gjennom' rundkjøringen og ikke ved punk 2 siden da er det helt åpenbart at bilen skal videre rundt i rundkjøringen (punk C). Synes at det at bilen A må stoppe for å se hvor bilen skal i rundkjøringen er unødvendig. Hva loven egentlig sier om hva som er rett og galt har jeg ikke peiling på, lenge siden jeg tok lappen ^^ Hva mener dere? Er jeg bare litt korka og burde slappet mere av i trafikken? ;p Endret 13. november 2009 av Léon_ Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Altså, hvis bil B holder seg der den skal være i rundkjøringa, så skal det være mulig å se at den skal helt rundt. Og, mtp loven så er det ikke påbudt å blinke innover i rundkjøringa, bare ut. Men det kan være hensiktsmessig å blinke "inn." Det er i hvert fall det man lærer på kjøreskolen nå for tiden. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Hvis bil B blinker ved punkt 1 vil bil A antagelig tolke det som at han skal svinge første avkjøring(ved 2) og dermed tro det er ledig for han å kjøre inn i rundkjøringen. det riktige er dermed å ikke blinke før 2, bil A. det er det jeg lærte og praktiserer ihvertfall, regner med at de fleste andre lærte dette også. Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Hvis bil B blinker ved punkt 1 vil bil A antagelig tolke det som at han skal svinge første avkjøring(ved 2) og dermed tro det er ledig for han å kjøre inn i rundkjøringen.det riktige er dermed å ikke blinke før 2, bil A. det er det jeg lærte og praktiserer ihvertfall, regner med at de fleste andre lærte dette også. Det jeg også tenkte. Men så lenge bil B plasserer seg riktig i rundkjøringen så skal man etter plasseringen til bil B se hvor han skal. Men man skal også blinke seg ut av rundkjøringen. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Bil B skal ikke blinke noe som helst før han når punkt C. Like før punkt C vil det være korrekt å blinke seg ut. I en rundkjøring eksisterer ikke den muligheten til å svinge av til venstre, dermed er det ulogisk å bruke venstre blinklys. Vikepliktsregelen for rundkjøringer sier det enkelt; den som er først inne i rundkjøringen har forkjørsrett. Om bil A da kommer til rundkjøringen mens bil B allerede er inni den, må han vente uansett og se hva bil B foretar seg før han kan gjøre noe. Personlig synes jeg det er en uting at enkelte blinker seg inn i rundkjøringen. Om det er en rundkjøring som vist på tegningen har den som regel to kjørefelt hvor de som skal av ved første avkjørsel holder høyre fil, mens de som skal til andre holder innerste fil. Dermed er det helt åpentbart bare ved å se hvilken fil bilene plasserer seg i, om han skal av ved 1. eller 2. avkjøring. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Vist bil B ligger i venstre feltet inne i rundtkjøringen og høyrefeltet er ledig, så kan vel A kjøre ut i høyrefeltet og B må ta hensyn til A i henhold til vanlig feltskifte regler? Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Greit, skal heller føye meg til deres tankegang. Ser selv at det virker mer logisk ^^ Endret 13. november 2009 av Léon_ Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Det finnes ingen spesielle regler for rundkjøringer. Før man kommer til en rundkjøring så får man som regel to skilt, vikepliktskilt(som sier at man har vikeplikt for biler både fra venstre og høyre) og påbudt kjøreretning(som viser at man kun kan kjøre en vei i rundkjøringa). I en rundkjøring skal man derfor blinke og signalisere hvor man skal på samme måte som man ville ellers i et vanlig kryss. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Vist bil B ligger i venstre feltet inne i rundtkjøringen og høyrefeltet er ledig, så kan vel A kjøre ut i høyrefeltet og B må ta hensyn til A i henhold til vanlig feltskifte regler? På en måte korrekt. Men siden bil B allerede var inne i rundkjøringen, så vil bil A få vikeplikt for bil B. Og siden de fleste skifter felt før de kommer til avkjøringen, så vil som regel filskiftet skje akkurat ved, eller like etter der bil A står å venter for og komme ut. Dermed vil ikke bil B få dette problemet, og bil A må som nevnt vente til bil B har kjørt forbi. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Edit: Kan også nevne at rundkjøringen bare hadde ett enkelt felt, og ikke to felt rundkjøring. Siden da er det mye letter å se hvor bilen skal til. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Da er det ikke verre enn at om bil B ikke blinker seg ut ved første utkjøring, så skal han videre rundt. Skjer det motsatte kan bil A kjøre ut. Da vil det etter mitt synspunkt være unødvendig å blinke seg "inn" da det å blinke seg ut vil si at man skal av ved første avkjørsel, og det motsatte tilsier at bilen skal rundt. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Bil B skal ikke blinke noe som helst før han når punkt C. Like før punkt C vil det være korrekt å blinke seg ut. I en rundkjøring eksisterer ikke den muligheten til å svinge av til venstre, dermed er det ulogisk å bruke venstre blinklys. Ulogisk for deg kanskje, men eg synst det er svært logisk å blinke til venstre og det er det dei aller felste lærer av kjørelærarar no til dags(slik eg har oppfatta det) Då vviser ein alle kor ein skal. Og ein får javnare trafikkflyt. Trafikkflyten blir goså dårlegare om ein gjer som du seier med tanke på å blinke ut. Det er er det mykje lurare å blinke til høgre ved 2 i staden for rett før C. Då ser bilane som skal inn i rundkjøringa at bil B skal ut i neste arm og dei kan dermed kjøre ut i rundkjøringa med ein gong. DÅ slepp dei stå å vente på at bil B kjem fram til C. Er det 2 filer i rundkjøringa bør han i alle fall blinke ved punkt 2 fordi då blir det sannsynløigvis eit feltskift ca der. Så for trafikkflyten si skyld håpar eg ingen følg dine tips. Då blir det meir kø og det tar lenger tid for alle å komme seg heim til middag Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Bil B skal ikke blinke noe som helst før han når punkt C. Like før punkt C vil det være korrekt å blinke seg ut. I en rundkjøring eksisterer ikke den muligheten til å svinge av til venstre, dermed er det ulogisk å bruke venstre blinklys. Ulogisk for deg kanskje, men eg synst det er svært logisk å blinke til venstre og det er det dei aller felste lærer av kjørelærarar no til dags(slik eg har oppfatta det) Då vviser ein alle kor ein skal. Og ein får javnare trafikkflyt. Trafikkflyten blir goså dårlegare om ein gjer som du seier med tanke på å blinke ut. Det er er det mykje lurare å blinke til høgre ved 2 i staden for rett før C. Då ser bilane som skal inn i rundkjøringa at bil B skal ut i neste arm og dei kan dermed kjøre ut i rundkjøringa med ein gong. DÅ slepp dei stå å vente på at bil B kjem fram til C. Er det 2 filer i rundkjøringa bør han i alle fall blinke ved punkt 2 fordi då blir det sannsynløigvis eit feltskift ca der. Så for trafikkflyten si skyld håpar eg ingen følg dine tips. Då blir det meir kø og det tar lenger tid for alle å komme seg heim til middag Hva er det du egentlig vil fram til? Det er jo akkurat det jeg har skrevet? Hvis du ser på tegning så er det uhensiktsmessig å blinke så tidlig som ved punkt 2 da ingen av bilene ved 2. avkjørsel ser denne siden av bilen og man blinker da rett og slett til ingen. Blinker man før punkt C er det tilstrekkelig da ingen vil ha sjans til å se blinkingen din før ved dette punktet. Blinker man ved punkt 2 kan dette igjen skape en farlig situasjon da bil A kan tro at bil B faktisk skal av ved punkt 2. Da kommer man i alle fall ikke tidsnok hjem til middag Og hvorfor skal man blinke til venstre? Man trenger bare å blinke en vei for å kunne opplyse om to ting. Hvis man blinker (altså til høyre), så skal man ta av. Blinker man ikke, skal man rundt. Dette sparer bilisten for unødvendig mye blinking, som igjen tar bort et forstyrrelsesmoment og man kan heller konsentrere seg om å få bilen rundt. Ser ikke hvordan dette skal kunne skape bedre flyt da man gir tegn en gang for mye. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Hva er det du egentlig vil fram til? Det er jo akkurat det jeg har skrevet? Hvis du ser på tegning så er det uhensiktsmessig å blinke så tidlig som ved punkt 2 da ingen av bilene ved 2. avkjørsel ser denne siden av bilen og man blinker da rett og slett til ingen. Blinker man før punkt C er det tilstrekkelig da ingen vil ha sjans til å se blinkingen din før ved dette punktet. Blinker man ved punkt 2 kan dette igjen skape en farlig situasjon da bil A kan tro at bil B faktisk skal av ved punkt 2. Ved punkt 2 har han passert avkjørselen og kan begynne å blinke til høgre. Min bil har i alle fall blinklys framme på bilen i tillegg til på sida så bilane som står og ventar ser dei ganske kjapt/med ein gong. Med andre ord effektiv trafikkavvikling. Og hvorfor skal man blinke til venstre? Igjen, effektiv trafikkavvikling er avhengig av at alle samarbeider. Om ein blinker til venstre viser ein til andre kor ein skal og dei kan tilpasse seg deg. Spesielt tryngre kjøretøy har fordel av dette då dei har noko lenger stoppedistanse og treng myyykje lenger tid for å komme i gang igjen. Dei ser ofte over rundkjøringa på grunn av høg sittestilling og kan lett tilpasse seg trafikken i rundkjøringa uten å måtte stoppe unødvendig eller motsatt... Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Slik jeg hvertfall prøvde å si i førsteposten, så mente jeg at slik jeg følte var rett kanskje ikke var rett ifølge lover/trafikk regel. Men at det ville gi bedre flyt i trafikken. Skulle bil B rett fram. Altså samme vei som bil A kom ifra så hadde jeg ikke følt at han trengte å blinke. Men for å gi bedre fly i trafikken så hadde jeg likt om bil B blinket til venstre ved punk 1. Synes ikke det kan bli for mye blinking, det gir bare ekstra informasjon til de andre bilene. Men det finnes selvfølgelig folk som blinker i hytt og pine. Kan ligge til at det kom ingen andre biler inn i rundkjøringe, bare bil A og B, ingen fra veien merket C. Endret 13. november 2009 av Léon_ Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Hva er det du egentlig vil fram til? Det er jo akkurat det jeg har skrevet? Hvis du ser på tegning så er det uhensiktsmessig å blinke så tidlig som ved punkt 2 da ingen av bilene ved 2. avkjørsel ser denne siden av bilen og man blinker da rett og slett til ingen. Blinker man før punkt C er det tilstrekkelig da ingen vil ha sjans til å se blinkingen din før ved dette punktet. Blinker man ved punkt 2 kan dette igjen skape en farlig situasjon da bil A kan tro at bil B faktisk skal av ved punkt 2. Ved punkt 2 har han passert avkjørselen og kan begynne å blinke til høgre. Min bil har i alle fall blinklys framme på bilen i tillegg til på sida så bilane som står og ventar ser dei ganske kjapt/med ein gong. Med andre ord effektiv trafikkavvikling. Og hvorfor skal man blinke til venstre? Igjen, effektiv trafikkavvikling er avhengig av at alle samarbeider. Om ein blinker til venstre viser ein til andre kor ein skal og dei kan tilpasse seg deg. Spesielt tryngre kjøretøy har fordel av dette då dei har noko lenger stoppedistanse og treng myyykje lenger tid for å komme i gang igjen. Dei ser ofte over rundkjøringa på grunn av høg sittestilling og kan lett tilpasse seg trafikken i rundkjøringa uten å måtte stoppe unødvendig eller motsatt... Kjører selv vogntog og har aldri savnet at noen viser meg to ganger at de skal rundt rundkjøringen. Som jeg har skrevet før, det faktum at man ikke blinker er tegn i seg selv på at man skal rundt. Jeg har i alle fall ikke behov for å bli fortalt ting to ganger... Forresten så er tida da man trenger laaaang tid på å komme seg opp i fart igjen, over. Med 50 tonn kan man ikke holde store farten gjennom rundkjøringen i utgangspunktet, og med 12-16gir, samt 3000nm på svinghjulet kommer man greit opp i fart igjen. Stoppedistansen er urelevant da man som sagt ikke kan holde stor fart gjennom rundkjøringen i utgangspunktet. Men rundkjøringer er sjeldent noe problem da man som du skriver, sitter høyt og har god oversikt over trafikken. Men for all del, folk må få gjøre som de selv vil, selv om ikke jeg ser poenget eller har behov for det. De eneste gangene jeg blinker meg til venstre er om jeg kjører semi eller slepvogn gjennom en liten rundkjøring slik at jeg blir nødt å ligge i høyrefeltet når jeg skal rundt. Men selv da er det enkelte av de som ligger bak som klarer å legge seg på innsiden av meg og ikke skjønner at hengeren min kommer til å klemme de flat. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Kjører selv vogntog og har aldri savnet at noen viser meg to ganger at de skal rundt rundkjøringen. Som jeg har skrevet før, det faktum at man ikke blinker er tegn i seg selv på at man skal rundt. Jeg har i alle fall ikke behov for å bli fortalt ting to ganger... Forresten så er tida da man trenger laaaang tid på å komme seg opp i fart igjen, over. Med 50 tonn kan man ikke holde store farten gjennom rundkjøringen i utgangspunktet, og med 12-16gir, samt 3000nm på svinghjulet kommer man greit opp i fart igjen. Stoppedistansen er urelevant da man som sagt ikke kan holde stor fart gjennom rundkjøringen i utgangspunktet. Men rundkjøringer er sjeldent noe problem da man som du skriver, sitter høyt og har god oversikt over trafikken. Men for all del, folk må få gjøre som de selv vil, selv om ikke jeg ser poenget eller har behov for det. De eneste gangene jeg blinker meg til venstre er om jeg kjører semi eller slepvogn gjennom en liten rundkjøring slik at jeg blir nødt å ligge i høyrefeltet når jeg skal rundt. Men selv da er det enkelte av de som ligger bak som klarer å legge seg på innsiden av meg og ikke skjønner at hengeren min kommer til å klemme de flat. Mulig du synst det er slik, men andre lastebilsjåførar eg har snakka med om akkurat dette meiner at det er ein fordel om folk blinkar inn. Kanskje litt smak og behag. Men eg synst i alle fall det er veldig greit som personbilsjåfør, så ser ikkje kvifor informasjon om ein bil skal rett fram eller til venstre blir meir irrelevant for ein lastebilsjåfør som deg, men er vel som sagt smak og behag. Eg synst uansett så mykje informasjon om mine andre trafikantar som mogeleg er å foretrekke:) Og det er greit at ting går fortare no enn før(skulle berre mangle), men om du kjem mot eit fotgjengarfelt og nokon er i ferd å gå forbi, ventar du med å bremse til du må stoppe heilt eller prøver du å la være å stoppe? Eg gjer i alle fall det siste og i alle fall om eg har hengar på kroken... Endret 13. november 2009 av thamule Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Og hvorfor skal man blinke til venstre? Igjen, effektiv trafikkavvikling er avhengig av at alle samarbeider. Om ein blinker til venstre viser ein til andre kor ein skal og dei kan tilpasse seg deg. Spesielt tryngre kjøretøy har fordel av dette då dei har noko lenger stoppedistanse og treng myyykje lenger tid for å komme i gang igjen. Dei ser ofte over rundkjøringa på grunn av høg sittestilling og kan lett tilpasse seg trafikken i rundkjøringa uten å måtte stoppe unødvendig eller motsatt... Og det samme viser man ved å ikke blinke til høyre ved punkt 1; da betyr det at du skal videre rundt. Du kan selvsagt si det er en fordel for møtende biler at man blinker til venstre; men i praksis, om to biler kommer samtidig inn mot den illustrerte rundkjøringen, oven og nedenfra, så kan som oftest begge kjøre samtidig uten å hindre hverandre. Min mening er dermed at det er tilstrekkelig at den røde bilen signaliserer hvor han skal hen omtrent ved punkt 1; enten ved å blinke seg ut til høyre, eller ved å la være. Skulle bil B rett fram. Altså samme vei som bil A kom ifra så hadde jeg ikke følt at han trengte å blinke.Men for å gi bedre fly i trafikken så hadde jeg likt om bil B blinket til venstre ved punk 1. Skal han ut nederst, der A kommer inn, så mener jeg han trenger å blinke til høyre ved punkt 1. Blinker han ikke til høyre ved punkt 1, så gir det meg i bil B akkurat samme signal som om han blinker til venstre. Edit: Det som irriterer meg er dem som kjører slik du nevner; de som du føler ikke trenger å blinke når de kjører ut ved B; om de hadde blinket seg ut litt før de faktisk svinger av, så kunne jeg nyttet anledninga til å komme meg inn i rundkjøringa. Problemet for trafikkflyten er ikke i mine øyne at folk lar være å blinke på vei inn, men at de ikke blinker på vei ut. Endret 13. november 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Og det er greit at ting går fortare no enn før(skulle berre mangle), men om du kjem mot eit fotgjengarfelt og nokon er i ferd å gå forbi, ventar du med å bremse til du må stoppe heilt eller prøver du å la være å stoppe? Eg gjer i alle fall det siste og i alle fall om eg har hengar på kroken... Jeg bruker sjeldent/aldri bremsa når bilen først er igang og jeg er fremst i "køa". Men om man f.eks. ved en rundkjøring kommer sigende inn med settet som nr. 5, så skal det ofte godt gjøres at man slipper å stoppe helt da en rundkjøring er så uforutsigbar og man vet ikke hvordan de bilistene framfor velger å kjøre. Samme med et fotgjengerfelt, er det lett oversiktlig og man er fremst, så er det aldri noen grunn til å stoppe. Ligger man derimot bak mange andre biler så vil 97% av de som ikke har kjørt lastebil, kjøre fram til feltet og stoppe, dermed vil resten av køen det også, og siden alle ikke klarer å starte likt vil det som regel ta alt før lang tid før sistebilen er igang igjen, ofte så lang tid at man ikke engang kan la bilen trille i rimelig fart selv om man ser situasjon 300m framfor seg. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Skulle bil B rett fram. Altså samme vei som bil A kom ifra så hadde jeg ikke følt at han trengte å blinke.Men for å gi bedre fly i trafikken så hadde jeg likt om bil B blinket til venstre ved punk 1. Skal han ut nederst, der A kommer inn, så mener jeg han trenger å blinke til høyre ved punkt 1. Blinker han ikke til høyre ved punkt 1, så gir det meg i bil B akkurat samme signal som om han blinker til venstre. Edit: Det som irriterer meg er dem som kjører slik du nevner; de som du føler ikke trenger å blinke når de kjører ut ved B; om de hadde blinket seg ut litt før de faktisk svinger av, så kunne jeg nyttet anledninga til å komme meg inn i rundkjøringa. Problemet for trafikkflyten er ikke i mine øyne at folk lar være å blinke på vei inn, men at de ikke blinker på vei ut. Helt enig. De som ikke blinker seg ut til høyre er de som lager problemer. Å blinke til venstre er på langt nær så viktig som det å faktisk blinke seg til høyre når man skal ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå