Gå til innhold

Får ikke instalert win2k, unable to install win boot loader?

Anbefalte innlegg

Har en eldre maskin som kjørte Windows 2000 og Windows ME. I går bestemte jeg meg får å bytte ut ME med 98 for å få opp farten. Windows ME lå på partisjon C 2000 på D og programmer +++ på E. Jeg gikk inn i 2000, formaterte C, statet på nytt og installerte 98 på C'en. Så ble det som jeg frykktet, Windows 2000 forsvant fra oppstartsmenyen. Ok jeg formaterte D'en og skulle installere windows 2000 igjen. Siden jeg ikke får cden til å autostarte på denne pcen brukte jeg en ME oppstartsdisket og lastet inn smartdrive fra en disket og startet installasjonsprogrammet ved å skrive G:i386winnt.exe. Programmet starter og jeg får så opp denne meldinga: "Setup was unable to install Windows Boot Loader.

Ensure that your C: drive is formatted and that the drive is not damaged.

Setup cannot cuntinue. Press ENTER to exit." Noen som kan fortelle meg hva jeg kan gjøre nå? Har formatert C og D flere ganger. Håper noen kan hjelpe.

Maskinen:

Pentium 200

Aopen AP53

96 Mb ram

6.4Gb HD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

boot menyen din lå på c partisjonen... seff forsvinner den når du formaterer c: ...

prøv følgende:

start win98, kopier over alle filene i fra win2k cd'en til d-partisjonen.

restart maskinen, trykk f5 eller f8 for å starte i sikkerhetsmodus, uten at noen win98 drivere lastes inn. gå inn på d partisjonen, kjør install derfra.

eller du kan starte pc'en ved hjelp av en win98 bootdisk.

hvorfor du får den feilmeldingen aner jeg desverre ikke.

c partisjonen din er satt til å være aktiv?

Lenke til kommentar

Når du formaterer c: og w2k (eller xp) ligger på en annen partisjon, går det nådnedigvis slik som dette. Grunnen er at w2k og nyere må ha noen filer liggende på c:, disse er boot.ini, bootsect.dos (hvis du har dualboot med w9x/ME), cmldr, ntdetect.com, ntldr. Neste gang du formeterer c: , kopierer du disse filene på en diskett og starter fra den. Da kommer den vanlige bootloaderen opp, og du kan starte w2k. Deretter kopierer du tilbake de filene fra disketten.

Støtter virkelig ikke maskinen din boot fra CD?? Tilogmed min gamle P133 støttet dette. Bruk for all del ikke ME disketten. Bruk heller en w98 oppstartsdiskett og velg "Start maskinen med CDROM støtte" og kjør winnt.exe. Dette kan du og gjøre fra w98, men det går fryktelig treigt om du gjør det på denne måten istedenfor fra CD. Evetuellt kan du kjøre winnt.exe /ox fra CD dersom du har w98 oppe. Da lages det 4 oppstartsdisketter til w2k som du kan starte installasjonen fra.

Lenke til kommentar
Når du formaterer c: og w2k (eller xp) ligger på en annen partisjon, går det nådnedigvis slik som dette. Grunnen er at w2k og nyere må ha noen filer liggende på c:, disse er boot.ini, bootsect.dos (hvis du har dualboot med w9x/ME), cmldr, ntdetect.com, ntldr. Neste gang du formeterer c: , kopierer du disse filene på en diskett og starter fra den. Da kommer den vanlige bootloaderen opp, og du kan starte w2k. Deretter kopierer du tilbake de filene fra disketten.  

Støtter virkelig ikke maskinen din boot fra CD?? Tilogmed min gamle P133 støttet dette. Bruk for all del ikke ME disketten. Bruk heller en w98 oppstartsdiskett og velg "Start maskinen med CDROM støtte" og kjør winnt.exe. Dette kan du og gjøre fra w98, men det går fryktelig treigt om du gjør det på denne måten istedenfor fra CD. Evetuellt kan du kjøre winnt.exe /ox fra CD dersom du har w98 oppe. Da lages det 4 oppstartsdisketter til w2k som du kan starte installasjonen fra.

Klarte å lage de 4 oppstartsdisketene i dos i går men selvfølgelig var en fil på disket nr 2 ødelagt. Gadd ikke å prøve igjen da. Men som sagt det ser ut til å funke nå har kopiert over 12% av filene til nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...