Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nesten konstant horibel ping

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bruker tråløst nett fra Nextgentel som jeg deler med et par andre som bor i samme hus.

Jeg har omtrent konstant dårlig ping og nettsider tar ofte 10-20 sekunder å laste inn.

Jeg har klaget til eier av huset/nettverk en del ganger, han har leid inn en "ekspert" som ikke klarte å finne noe feil, men han sa at han fikk mange virus bare av å koble til nettverket her, og foreslo at alle som bruker det burde installere anti-virus programmer slik at virus ikke blir delt internt på det tråløse nettverket.

Jeg er ingen ekspert på nettverk og slik, men jeg vet nok om PCer til å vite at virus ikke laster seg ned og kjører på magisk vis når PCen bare kobler seg til et nettverk, så jeg vil tro at denne "eksperten" vet ganske lite om hva han egentlig driver med.

Under er pinging av nextgentel.no. Det hender en gang i blant at pingen går ned til å være ganske stabil rundt 30 ms, men som oftest er den veldig ustabil rundt 150-300 ms med forespørsel avbrutt ganske ofte.

I tilleg til dette skjer det en del ganger per dagen at jeg får ca 20 forespørsel avbrutt på rad, så ca 10 svar fra 10.0.0.1 målverten kan ikke nås før det går tilbake til bare dårlig ping.

Ping-statistikker for (fjernet):

Pakker: sendt = 27653, mottatt = 25345, tapt = 2308 (8% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum = 27ms, maksimum = 1061ms, gjennomsnittlig = 117ms

Sporer rute til www.uio.no [129.240.13.152]

over maksimalt 30 hopp:

1 1 ms 2 ms <1 ms 10.0.0.1

2 106 ms * 96 ms 1.80-202-184.nextgentel.com [80.202.184.1]

3 * 133 ms 143 ms 217-13-0-70.dd.nextgentel.com [217.13.0.70]

4 102 ms 135 ms * 217-13-0-70.dd.nextgentel.com [217.13.0.70]

5 149 ms 183 ms 186 ms oslo-gw.uninett.no [193.156.90.1]

6 129 ms 116 ms 81 ms uio-gw8.uio.no [128.39.65.18]

7 223 ms 148 ms 199 ms mrom-gw2.uio.no [129.240.25.18]

8 * 104 ms 116 ms www.uio.no [129.240.13.152]

Så vidt jeg forsår fra trace route får jeg ca 1 ms til routeren og så ca 100 ms til nextgentel her.

Er det noen som er kjent med problemer med dette som vet hva som kan være galt?

Har jeg rett i at det er nextgentel som problemet her?

Jeg setter pris på alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er veldig enkelt... Jeg har sett dette hundre ganger før.

Du sier du spurte husverten, så jeg anntar at dette er et nettverk som mange andre bruker også. I og med at pingtiden til selve ruteren er fin så kan jeg nesten garantere deg at dette er et resultat av at en eller flere på nettverket bruker bittorrent programmer og enten ikke vet hvordan de skal begrense programmet eller rett og slett gir blaffen i det. Bittorrent eter opp all kapasitet når du lar det få kjøre uten begrensninger og det er da helt normalt at andre applikasjoner får veldig lav prioritet.

Om jeg har rett så bør du også merke at du får bare en liten del av den båndbredden linjen burde klare, ihvertfall i en av retningene (upload/download). Du kan teste med tptest.se

Hvis du har tilgang til ruteren, eller kan avklare det med eieren så er det jo veldig enkelt å teste - bare sørg for at kun èn maskin er tilkoblet mens du tester båndbredde og pingtid på nytt, eksempelvis ved at du slår av det trådløse nettverket og napper ut andre kabler midlertidig. Da skal alt gå tilbake til normalt om jeg har rett.

Eneste måte å fikse dette permanent er dog å komme til en eller annen enighet med alle som bruker nettet om at de bruker rimeige begrensninger på upload/download båndbredde for slike programmer, samt maks antall mulige forbindelser... hvilket sikkert kan bli en helvetes oppgave, da flesteparten av dem sikkert ikke vet hva som forårsaker dette, vet hvordan de skal hjelpe seg selv, eller hvorfor de skal bry deg.

Sånn er det å dele nettilgang med masse random folk =/

En annen løsning teoretisk sett er å sette opp en QoS løsning, men da snakker vi om at du for det første må ha tilgang til å rote med nettverket både fysisk og konfigurasjonsmessig, ha en god del peil, og være villig til å enten investere i en hefig dyr bedrifts-nivå ruter, eller evt. sette opp en gammel PC med et ruterOS. Jeg får inntrykk at dette ikke er et alternativ for deg av flere grunner...

Det er kanskje ikke de gode nyhetene du håpet på, men der har du ihvertfall den mest sansynlige grunnen for problemet ditt. Håper du får orden på det på en eller annen måte.

EDIT: Det _kan_ selvfølgleig være pga. andre problemer også, men erfaringsmessig basert på din situasjon så tviler jeg sterkt på det. Om du kan få kjørt en test som beskrevet over (med kun èn maskin på i en kort periode) så finner du fort ut om det er tilfellet. Hvis du fremdeles får samme resultater da så får du heller komme tilbake og rapportere om det for videre hjelp.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Problemet med å justere ned båndbredden og antall forbindelser hos den enkelte er vel at dette raskt blir skrudd opp når de føler det går sakte. Skal man ha god nok effekt så må under halvparten av linjekapasiteten være i bruk til enhver tid og antall forbindelser helst være under ~ 100?.

Tror den beste løsningen er å legge inn egen linje og dermed ha full kontroll selv.

Lenke til kommentar

Vel, du trenger ikke fullt halvparten av linjen fri for å ha god ytelse i vanlig bruk, nettlser spill osv. andre ting om ikke krever mye båndbredde nødvendigivs. Antall forbindelser har mest med hvor god ruteren er.

Men ja, det er ikke en særig god situasjon. Ved mindre du kjenner alle de menneskene som bruker linjen relativt godt nok til at det er gjensidig respekt der så er det nok særdeles vanskelig å bedre situasjonen i praksis. Jo flere som bruker linjen jo mer komplekst er det.

-Stigma

Lenke til kommentar
En annen løsning teoretisk sett er å sette opp en QoS løsning, men da snakker vi om at du for det første må ha tilgang til å rote med nettverket både fysisk og konfigurasjonsmessig, ha en god del peil, og være villig til å enten investere i en hefig dyr bedrifts-nivå ruter, eller evt. sette opp en gammel PC med et ruterOS. Jeg får inntrykk at dette ikke er et alternativ for deg av flere grunner...

Det _må_ vel ikke være en bedriftsruter for å fikse dette? mener at bla Dlink DIR-655 støtter denne form for QoS... dvs prioritere noen protokoller på bekostning av andre (den kan også scheduleres slik at reglene er anderledes om natten enn om dagen)

men litt kunnskaper og tilgang må til ja.

uansett ville jeg ikke vært med og betalt for denne linjen hvis andre kan spise all båndbredde

Lenke til kommentar
Vel, du trenger ikke fullt halvparten av linjen fri for å ha god ytelse i vanlig bruk, nettlser spill osv. andre ting om ikke krever mye båndbredde nødvendigivs. Antall forbindelser har mest med hvor god ruteren er.

Når jeg skrev ~100 forbindelser så tenkte jeg mest på disse generic routermodemboksene man får med på kjøpet. Det finner jo routere som takler >100K forbindelser og setter man opp en PC så vil den takle millioner forbindelser med ok hardware!

Min erfaring med ADSL er at man ikke skal mye over 50% av linjen før ping blir ustabil (50-100ms variasjon). Selv har jeg kabel_TV og nettlinje som tåler ganske mye trafikk begge veier før ping blir elendig. Prøver man 50% opp og 50% ned samtidig på ADSL så blir det heller dårlig resultat <IMO>.

Men det er jo ikke alle som behøver perfekt ping. Det er f.eks stor forskjell på CS/BF kontra WOW.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at det er bit torrent eller annen fildeling som skaper disse problemene, siden jeg som oftest kan makse linja når jeg starter en ny torrent på ca 10 sekunder selv når pingen er ille. I tillegg hender det at jeg bruker ca 80% av linja til opplasting selv med dårlig ping, og når den opplastingen avbrytes er det fortsatt omtrent like dårlig ping.

Uansett av bit torrent burde jeg vel ikke få 20 "forespørsel avbrutt" på rad, for så 10 "svar fra 10.0.0.1 målværten kan ikke nås" opptil mange ganger per time? Det bør kanskje nevnes at dette skjer både med dårlig og stabil ping.

Lenke til kommentar

Det _må_ vel ikke være en bedriftsruter for å fikse dette? mener at bla Dlink DIR-655 støtter denne form for QoS... dvs prioritere noen protokoller på bekostning av andre (den kan også scheduleres slik at reglene er anderledes om natten enn om dagen)

men litt kunnskaper og tilgang må til ja.

uansett ville jeg ikke vært med og betalt for denne linjen hvis andre kan spise all båndbredde

Noen forbrukerrutere har slik funksjonalitet, og til og med mange av standardruterene som ISPene bruker har mulighet foir slikt om du bare er geeky nok med å vite hva du kan gjøre i telnet grensesnittene til disse ruterene. Problemet er at QoS krever ganske mye prosessorkraft - langt mer enn selv de mer beefy av forbrukerruterene har. Du kan kanskje oppnå rundt 4-7Mbit/sek throughput med full QoS sortering. Mye bittorrent trafikk med mange forbindelser vil kanskje gjøre dette enda lavere. Nytter ikke å QoS sortere med vnalige rutere ved mindre du har en veldig treg linje med andre ord.

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke at det er bit torrent eller annen fildeling som skaper disse problemene, siden jeg som oftest kan makse linja når jeg starter en ny torrent på ca 10 sekunder selv når pingen er ille. I tillegg hender det at jeg bruker ca 80% av linja til opplasting selv med dårlig ping, og når den opplastingen avbrytes er det fortsatt omtrent like dårlig ping.

Uansett av bit torrent burde jeg vel ikke få 20 "forespørsel avbrutt" på rad, for så 10 "svar fra 10.0.0.1 målværten kan ikke nås" opptil mange ganger per time? Det bør kanskje nevnes at dette skjer både med dårlig og stabil ping.

Jeg vil fremdeles regne det som en høy sansynlighet. Ikke utelukkdet før du har testet det på en eller annen måte. Det blir ihvertfall helt fjernt å rapportere feil til ISPen din før du en gang vet hvordan de andre brukerene belaster nettverket. Det trenger ikke nødvendigvis være bittorrent, men andre deletjenester eller virus. Avhengig av hva det er vil du kunne få helt forskjellige opplevelser.

Mange rutere nedprioriterer ICMP når trafikken blir høy for å spare ressurser, så alle former for høy belastning kan fint føre til det som du ser. Normalt vil bittorrent trafik vise seg som mer tilfeldig fordeling av tapte pakker, men det er ofte helt avhengig av hva ruterustyr som brukes også.

Jeg vil ikke spekulere videre før du har utelukket det so jeg regner som mest sansynlig ihvertfall. Som sagt - om du fremdeles har samme type feil med kun èn PC tilkoblet med kabel så har du et annet sort problem som må feilsøkes på en helt annen måte. Bry deg evt. o mdet etter du har utelukket det andre.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...