tess0 Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=114700 Er dette ein heilt vanleg internettkabel? Fann ut at eg treng cat5e og eg veit eg treng minst 2x5m. Men meir forsto eg ikkje. Nokon der ute som har peiling? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 det der er en helt standard nettverkskabel ja. utp = uskjermet kabel så kan ta inn forstyrrelser om den ligger inntil elektronik ftp = skjermet kabel som beskytter mot forstyrrelser Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 det der er en helt standard nettverkskabel ja.utp = uskjermet kabel så kan ta inn forstyrrelser om den ligger inntil elektronik ftp = skjermet kabel som beskytter mot forstyrrelser UTP. den tar ikke til seg støy fra elektronik. det er ikke høg nok spenning i elektronikk. legger du den ved sterkstrøm fra rundt 100V og oppover så tar den til seg støy. FTP eller STP: beskytter og beskytter du. kobler man en sånn kabel til jord i begge ender så trekker den til seg støy. kobler du til bare ene siden så blir det flytjord, altså ved en feil så får den en krets. trur du må heller lese NEK 410 Maritime elektriske anlegg – Installasjoner og utstyr om bord i skip. fagboka for skipsinnstallasjon. NEK 400 for land er bare babyen iforhold til NEK 410. støy finner du mest av på båt og offshore. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Eller hvis du bare tilfeldigvis legger tpen i nærheten av tenneren til et lysrør i et helt ordinært kontorbygg... Endret 14. november 2009 av Harkonnen Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) UTP. den tar ikke til seg støy fra elektronik. det er ikke høg nok spenning i elektronikk. legger du den ved sterkstrøm fra rundt 100V og oppover så tar den til seg støy. burde kanskje tatt en titt i den boken, antok det gjaldt både elektronik og strøm. jobber i et ganske gammelt bygg uten kanaler for nettverk mellom etasjer så nettverkskablene trekkes gjennom kanelene til sikringskapene, trekte først med billigste som var (er jo staten) men kunne oppnådd bedre hastigheter løpe mellom etasjene med disketter så måtte strekke nytt med stp. Endret 15. november 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå