Inc Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Jo. Edit:Stativ er på vei, har bestilt en "monopod" til å begynne med, for å teste ut litt hvordan det er med stativ, så får jeg vurdere ett "tripod" etterhvert. Drop monopod, begynn heller med et som har tre ben og kan stå for seg selv Ok. Hehe, ja du sier vel noe der. Så Japan-Foto hadde ett til 7-800 kr, får se om det ikke blir investert i ett slikt etterhvert. Vil ha ett så lite som mulig når det er sammenslått, iallefall. For å motvirke flare, har jeg da forstått riktig at man skal bruke UV-filter? Nei, bruk heller motlysblender. UV-filter kan vel snarere gi deg MER flare... Ah, lærer noe nytt hele tiden. Motlysblender, har du ett eksempel på et greit slikt? Den "skjermen" som stikker ut/monteres foran på objektivet. Her Endret 13. november 2009 av Inc Lenke til kommentar
Fiple Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Evigvarende ond/god sirkel dette skjønner jeg.. hehe.. Men for å komme igang med litt landskap og litt innendørs i hus/hjem og evt bil, så er 10-20mm F2.8 ett greit valg? Hei Ja, et retttegnende 10-20 er supert, pass på at det er for crop kameraer. Sigma 12-24 er flott men kun for full format. Glem ikke at tele (gjerne også Tamron 90) er nyttig til landskap. Noen ganger er motivet i bredt format og noen ganger må en bruke tele for å formidle det man ser. Med 10-20, kit objektiv, Tamron 90 og 55-200 så har du nok å stelle med fram til neste kamerahus. mvh, fiple Endret 13. november 2009 av Fiple Lenke til kommentar
Inc Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Evigvarende ond/god sirkel dette skjønner jeg.. hehe.. Men for å komme igang med litt landskap og litt innendørs i hus/hjem og evt bil, så er 10-20mm F2.8 ett greit valg? Hei Ja, et retttegnende 10-20 er supert, pass på at det er for crop kameraer. Sigma 12-24 er flott men kun for full format. Glem ikke at tele (gjerne også Tamron 90) er nyttig til landskap. Noen ganger er motivet i bredt format og noen ganger må en bruke tele for å formidle det man ser. Med 10-20, kit objektiv, Tamron 90 og 55-200 så har du nok å stelle med fram til neste kamerahus. mvh, fiple Dette medfører ikke riktighet. FX objektiv funker smertefritt på DX hus. Angående 90mm så blir den kanskje litt trang for landskap. 90 mm fungere da som 135mm på a330 Endret 13. november 2009 av Inc Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Jo. Edit:Stativ er på vei, har bestilt en "monopod" til å begynne med, for å teste ut litt hvordan det er med stativ, så får jeg vurdere ett "tripod" etterhvert. Drop monopod, begynn heller med et som har tre ben og kan stå for seg selv Ok. Hehe, ja du sier vel noe der. Så Japan-Foto hadde ett til 7-800 kr, får se om det ikke blir investert i ett slikt etterhvert. Vil ha ett så lite som mulig når det er sammenslått, iallefall. For å motvirke flare, har jeg da forstått riktig at man skal bruke UV-filter? Nei, bruk heller motlysblender. UV-filter kan vel snarere gi deg MER flare... Ah, lærer noe nytt hele tiden. Motlysblender, har du ett eksempel på et greit slikt? Den "skjermen" som stikker ut/monteres foran på objektivet. Her Slik skjerm har jeg allerede bestilt. Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Evigvarende ond/god sirkel dette skjønner jeg.. hehe.. Men for å komme igang med litt landskap og litt innendørs i hus/hjem og evt bil, så er 10-20mm F2.8 ett greit valg? Hei Ja, et retttegnende 10-20 er supert, pass på at det er for crop kameraer. Sigma 12-24 er flott men kun for full format. Glem ikke at tele (gjerne også Tamron 90) er nyttig til landskap. Noen ganger er motivet i bredt format og noen ganger må en bruke tele for å formidle det man ser. Med 10-20, kit objektiv, Tamron 90 og 55-200 så har du nok å stelle med fram til neste kamerahus. mvh, fiple Som f.eks dette 55-200 objektivet? Må bare begynne i en ende med linser, og jobbe meg "oppover" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå