Gå til innhold

Tilbehør til Sony A330, objektiver osv, tips?

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg ett Sony A330 på Onsdag, og har tatt litt bilder allerede.

Jeg har kit-objektivet (18-55).

Har fått tilbud på ett nytt objektiv, ett "Sony DT-55-200mm F4-5,6", nytt i eske til rett under 1200 kr.

Det jeg kommer til å ta bilder av, er:

1. Landskap
  2. Biler, stillestående "portretter"
  3. Biler, i fart på bane
  4. Biler, i fart på vei
  5. Biler, i fart på vei - fra en annen bil
  6. Personer, portrettbilder
  7. Diverse annet, nærbilder av diverse ting, som f.eks blomster, ting i motorrom
  8. Interiør/rom hjemme og litt hos andre
  9. Inne i bil, interiør osv
  10. Diverse annet som jeg har glemt, som de fleste andre tar bilde av også. (Sammenkomster, konfirmasjoner, brylluper og slike "familiehendelser" f.eks)

Hva burde jeg se på da? Har tenkt på noe vidvinkelobjektiv ettersom jeg vurderer nærbilder av biler, og ønsker likevel å få med hele bilen.

Har sett på "fisheye", men det syns jeg blir for dyrt, og for snevert bruksområde ( ? )

Noen som kan komme med enkle forklaringer på hva alt i linse-navnet betyr?

Er Tamron noe særlige linser? Ser de går relativt billig både her i landet, og på eBay.

Edit: Hvilke filtere lønner det seg å ha, og i hvilke situasjoner? (UV filter skjønner jeg jo er for å filtrere sollys og UV-lys, men hva med Polaroid-filter?)

Håper det er hjelp å få, for en ivrig nybegynner som meg. :)

Endret av Mammuten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har "impuls-bestilt" no ting nå, bl.annet:

Massa "multi-coated" UV-filter

Massa "CPL" Polaroid-filter

Massa solskjerm, over/forran linsa

Og en slik "fish-eye" opplegg, mest bare for morro, og for å prøve. Noen som har noe erfaring med det? Hva er forskjell på "vidvinkel" og "fish-eye", egentlig? Blir uansett artig å teste. Sikkert ikke det beste kvaliteten ute og går, men det er jeg klar over. :)

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=260505358277

Har for meg at jeg får ett inntrykk av hvordan det er med "fisheye"objektiv.

Noen med erfaringer på Massa-filtre? fungerer de ok?

Lest noen nevne at man skal styre unna noe som kalles "kombi-linse" ( ? )

Er dette noe slikt?

http://www.elkjop.no/product/foto-video/ti...-300mm-for-sony

Så ut som en OK linse, billig, og jeg har hørt (mye man hører..) at Sigma er bra ?

Endret av Mammuten
Lenke til kommentar

Hei, gratulerer med nytt kamera!

Sony DT 55-200 er et billig og optisk helt OK. Mekanisk byggestandard står i forhold til prisen. Sjekk objektiver for Sony/Minolta på www.dyxum.com og www.photozone.de. Sistnevnte har gode tester for vidvinkel til Sony. Med vidvinkel forstår man et rettegnende objektiv mens en "fish-eye gir kraftig forvrengning - kule bilder men lite anvendbart! Vidvinkel er et must for landskap/innredning og et godt eksemplar av Sigma 10-20 er kanskje det beste, se på photozone. Et annet objektiv du bør sjekke ut på photozone er Tamron 90 makro, utrolig skarpt til makro/detaljer/produkt og supert til portretter.

Mvh, fiple

Lenke til kommentar

Sony DT 55-200 er et billig og optisk helt OK. Mekanisk byggestandard står i forhold til prisen. Sjekk objektiver for Sony/Minolta på www.dyxum.com og www.photozone.de. Sistnevnte har gode tester for vidvinkel til Sony. Med vidvinkel forstår man et rettegnende objektiv mens en "fish-eye gir kraftig forvrengning - kule bilder men lite anvendbart! Vidvinkel er et must for landskap/innredning og et godt eksemplar av Sigma 10-20 er kanskje det beste, se på photozone. Et annet objektiv du bør sjekke ut på photozone er Tamron 90 makro, utrolig skarpt til makro/detaljer/produkt og supert til portretter.

Mvh, fiple

Tusen takk! En ny og spennende verden har åpnet seg nå. :)

Har lest litt på dyxum, skal sjekke ut photozone også.

Den Tamron 90 makro, er det mulig å ta landskapsbilder med det? med et makro-objektiv i det heletatt, eller er det kun egnet til nærbilder? (vet ikke hva det kalles, men fokuspunkter (?) blir de bra nok på ett landskapsbilde? F.eks et bilde over en dal i fjellheimen)

Og jeg er vel enig i konklusjonen din, at fish-eye er lite anvendbart bortsett fra et par kule bilder. Derfor jeg handlet den "screw-on" saken, bare for å teste det ut og se om det er noe for meg. :)

Har du noen eksempel-bilder med de linsene du nevner? Lettere å spørre deg i ett forum, enn å lete opp på en internettside, lettere å få svar av "levende forumbrukere" :)

/

Joakim

Endret av Mammuten
Lenke til kommentar
To meget gode alternativer for en rimelig penge

http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=48.

og

http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=114

Ellers som jeg glemte er en 50mm f1.4, enten sony eller minolta sin.

Tamron'en ser spennende ut - men det minolta-objektivet, ser det er produsert i 1985, er det "godt nok" for digitale speilreflekser idag? Er det ikke forskjell på bildebrikker og slike ting, fra 80-tallet og til nå?

Jeg er bare nysgjerrig av natur. :)

Skal sjekke ut det sistnevnte, 50mm f1.4. :)

Endret av Mammuten
Lenke til kommentar

Endret emnetittelen, da det har utviklet seg fra kun objektiv til litt diverse tilleggsutstyr.

Ser nevnt i noen "reviews", at de objektivene som ikke har "ytterring" som roterer for fokus, at det er en god egenskap da det gjør at man kan bruke "CPL" filter? Fungerer ikke polaroid-filter på f.eks mitt kamera med kit-linsen, der "ytterringen" roterer når det fokuseres?

Ser også noen objektiver står som "Fullformat" og noen ikke, hva er dette og hva har det å si for meg?

Noen som har erfaring med denne blitsen?

Ser liten og nett ut, enkelt å dra med seg i kameravesken.

Endret av Mammuten
Lenke til kommentar

Eh, ja mangen spørsmål fra deg nå men.

Fullformat har større sensor en crop kamera, Av sony er det a850 og a900 som har full sensor, resten er crop(1.5). Dvs at en 50mm montert på ditt kamera vil gi bilder som tilsvarer ca 85mm objektiv på fullformat, da crop kamera klipper ytterdelen av bildet som gir deg et bilde som tilsvarer hva f.eks et 85mm objektiv ville gitt ett fullformat kamera. Fullformat går gjerne under betegnelsen FX.

Objektiv som er fra Minolta kan like gjerne levere like gode bilder om ikke bedre enn dagens, alt etter hvilken tilstand de er i. Blant annet "beercan" aka Minolta sin 70-210 f4, som er klassisk innen fotoverden og levere meget tilfredstillende bilder. Får du et bra eksemplar har du et meget godt stykke glass som leverer bilder du blir fornøyd med, samt en blender på f4 hele veien. På ditt kamera vil 70-210 tilsvarer 105-315mm brennvidde på ett fullformat kamera @f4.

Noen objektiv er merker Fullformat (FX) og andre APS-C (DX). Alle FX objektiv passer crop kameraer, men APS-C objektiv kan brukes på FX men da får du heftig vignettering m.m og anbefales ikke. Dog har a850/a900 Crop funksjon innebygd som beskjærer bildet ned til 1.5 crop størrelse.

Roterende fokusring vil rotere. F.eks ett polariseringfilter kan roteres for å justere graden av filtrering av sol og hvis fokusring roterer vil denne justering bli feil ved vridning av fokusring (jesus så klønete fortalt :p )

Makrobjektiv funker helt fint til alt annet av fotografering: makroobjektiv er gjerne dyrer enn andre objektiv pgr av ets evne til å fokusere nærmere.

Med forbehold om div leif

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Mvh, fiple

Tusen takk! En ny og spennende verden har åpnet seg nå. :)

Har lest litt på dyxum, skal sjekke ut photozone også.

Den Tamron 90 makro, er det mulig å ta landskapsbilder med det? med et makro-objektiv i det heletatt, eller er det kun egnet til nærbilder? (vet ikke hva det kalles, men fokuspunkter (?) blir de bra nok på ett landskapsbilde? F.eks et bilde over en dal i fjellheimen)

Og jeg er vel enig i konklusjonen din, at fish-eye er lite anvendbart bortsett fra et par kule bilder. Derfor jeg handlet den "screw-on" saken, bare for å teste det ut og se om det er noe for meg. :)

Har du noen eksempel-bilder med de linsene du nevner? Lettere å spørre deg i ett forum, enn å lete opp på en internettside, lettere å få svar av "levende forumbrukere" :)

/

Joakim

Til landskapsbilder er nok ikke 90 mm det beste, da trenger du en vidvinkel, men Tamronen kan du fint bruke til feks portretter/kort tele ved siden av makro.

Ellers kan jeg bifalle at beercanen 70-210 er ett meget bra objektiv :)

Lenke til kommentar

Kjempeflott, utrolig godt fortalt av alle her. Hjelper å lese slikt, lærer utrolig mye :)

Godt å høre flere si samme ting også (ang "beercan"), så blir man sikker iallefall. :)

Ang polariseringsfilter, så er det da ubrukelig på et objektiv med roterende fokusring, om jeg forstår det rett?

Tusen takk!

Joakim

Lenke til kommentar
Til landskapsbilder er nok ikke 90 mm det beste, da trenger du en vidvinkel, men Tamronen kan du fint bruke til feks portretter/kort tele ved siden av makro.

Så da vil f.eks ett 10-20mm objektiv være å foretrekke til landskapsbilder?

Som f.eks dette 20mm objektivet?

Supertakknemlig for all hjelp man får!

Joakim

Lenke til kommentar

Joakim

Den skulle funke rimelig greit. Funker og på FX som gjør at ditt APS-C kamera vil få de beste egenskapene fra dette objektivet.

Sigmaen sliter litt med flare, men det kan motvirkes.

Lenke til kommentar

Joakim

Jeg ville valgt et annet objektiv til landskap, siden du bruker høye f-tall for å få dybde i landskapet, så ser jeg ikke helt vitsen med F1.8 på ett dedikert landskapsobjektiv.

Brukte Minolta/Sony 20m F2.8 eller Sigma 10-20 ville vært mitt valg til landskap, og ett godt stativ.

Lenke til kommentar

Joakim

Jeg ville valgt et annet objektiv til landskap, siden du bruker høye f-tall for å få dybde i landskapet, så ser jeg ikke helt vitsen med F1.8 på ett dedikert landskapsobjektiv.

Brukte Minolta/Sony 20m F2.8 eller Sigma 10-20 ville vært mitt valg til landskap, og ett godt stativ.

Innendørs knipsing av folk kan jo hende ;)

Endret av Inc
Lenke til kommentar

For å motvirke flare, har jeg da forstått riktig at man skal bruke UV-filter?

Noe innendørs-knipsing av folk vil det bli, som jeg skriver i førsteposten, bilde av interiør i hus/leilighet, og innvendig i biler. (Har en stor lidenskap for bil, bygger bil selv og mange kompiser i tillegg. Så noe bilder blir det jo sikkert etterhvert. :) )

Men hvilke ulemper har det med f.eks F1.8 ute i landskap, dybde i landskap sier du, vil man ikke oppnå det på samme måte med F1.8, som f.eks F2.8 ?

Edit:

Stativ er på vei, har bestilt en "monopod" til å begynne med, for å teste ut litt hvordan det er med stativ, så får jeg vurdere ett "tripod" etterhvert. :)

Endret av Mammuten
Lenke til kommentar

Noe innendørs-knipsing av folk vil det bli, som jeg skriver i førsteposten, bilde av interiør i hus/leilighet, og innvendig i biler. (Har en stor lidenskap for bil, bygger bil selv og mange kompiser i tillegg. Så noe bilder blir det jo sikkert etterhvert. :) )

Men hvilke ulemper har det med f.eks F1.8 ute i landskap, dybde i landskap sier du, vil man ikke oppnå det på samme måte med F1.8, som f.eks F2.8 ?

Jo.

Edit:

Stativ er på vei, har bestilt en "monopod" til å begynne med, for å teste ut litt hvordan det er med stativ, så får jeg vurdere ett "tripod" etterhvert. :)

Drop monopod, begynn heller med et som har tre ben og kan stå for seg selv :p

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Jo.

Edit:

Drop monopod, begynn heller med et som har tre ben og kan stå for seg selv :p

Ok.

Hehe, ja du sier vel noe der. Så Japan-Foto hadde ett til 7-800 kr, får se om det ikke blir investert i ett slikt etterhvert. Vil ha ett så lite som mulig når det er sammenslått, iallefall. :)

Nei, bruk heller motlysblender. UV-filter kan vel snarere gi deg MER flare...

Ah, lærer noe nytt hele tiden. :)

Motlysblender, har du ett eksempel på et greit slikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...