Gå til innhold

Fotodugnad #15 - nattfotografering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det som skjer når man får lilla hjørner? Er det fordi jeg har slått av støyreduksjon?

Prøvde meg på nytt i kveld med to eksponeringer (på 977 og 1067 sek, som var alt for lite for bildene ble veldig mørke) og jeg ser på de to bildene at begge har fått lilla hjørner på høyre siden av bildet. Og hvordan regner dere frem riktige sekunder på eksponeringen? For hver gang jeg halverer iso så dobler jeg lukkertid og for hvert blendertrinn trangere så dobler jeg også? Så om jeg finner at f.eks. 1 min på ISO1600 og 2.8 gir et godt opplyst bilde så skal jeg ta å gange lukkertiden med 24 for iso om jeg skal ha ISO100. Og deretter om jeg vil ha blender 5.6 så skal jeg gange med 22 i tillegg? Altså gange 1min med 64 i mitt eksempel?

Lenke til kommentar
Altså gange 1min med 64 i mitt eksempel?

Ja. Når det er skikkelig mørkt, så blir eksponeringstidene fort veldig lange. Imidlertid er det helt greit å undereksponere et natt bilde med et trinn eller to, så slipper du unna med litt kortere eksponeringstid - om det er ønskelig. Eventuelt kan du vurdere å øke iso til 200.

De lilla hjørnene du ser kalles "amp glow", og oppstår under lange eksponeringer om sensoren ikke er tilstrekkelig skjermet mot komponenter inne i kameraet som stråler ut varme. Det er et problem på bla. Nikon D80, og tydeligvis også på ditt hus. Om du slår på "langeksponeringsstøyfjerning" ("Long exposure NR" på Nikon), så vil det redusere problemet, men også doble eksponeringstiden... :roll:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jo Randi, det må du prøve. Spennende som bare det å vente i mange minutter på bildet.

jeg har tenkt mer på det med amp glow. Tro om det er batteriet som blir varmt? Det ligger jo på samme side som der de lilla flekkene kom. Har sjekka, og det var det orginale batteriet jeg brukte. Skal teste med batterigrepet i kveld. Da vil jo ikke batteriene kunne avgi noe varme inni kameraet. Tror vel egentlig ikke det er det som er varmekilden, men jeg får ikke fred før jeg tester det ut. Så i kveld blir det et nytt forsøk på en veldig lang eksponering.

Lenke til kommentar

Prøv også å aktivere "long exposure noise reduction" (vet ikke nøyaktig hva det kalles på Canon). Det vil doble eksponeringstiden, men også bidra sterkt til å redusere gløden, siden den ikke er tilfeldig.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

I teorien kan du nok putte det i veska og rusle, men det er alltid eit men......

Ideelt sett skal forholda vera dei same som når du tok sjølve biletet, slik at ikkje endra temperatur, magnetfelt, bakgrunnsstråling etc gjer at du får ein annan støy når kameraet tek støyreduksjonsbiletet enn når kameraet tok sjølve biletet. Om dette i praksis har nokon innverknad veit eg ikkje.

Lenke til kommentar

En dag på Ørlandet med simulert nattfoto er gjennomført.

Note to self:

- Ta bedre vare på tingene som er viktige for fotogarfering (trødløs sender). Klarte å miste/rote dne vekk 4 ganger! Ene gangen fant jeg den i bila, ene gangen fant jeg den 2 km fra der jeg fant ut at jeg hadde mista den, e 2 andre gangene fant jeg den tilfeldigvis atme bila :p Huff...

- Husk batteri til både sender OG mottaker. Husk at det ikke alltid er samme batteri. Mottakeren hadde AAA mens senderen har noe CR2 greier, iallefall mindre enn AAA, og fås ikke kjøpt hos alle butikker.

- Husk å sette på filter etter testbildet og ednirng av lukkertider. 2 ganger tok jeg 5 min eksponeringer for å så finne ut etter end eksponering av filtrene lå i lomma :p

- Sjekk rett værmelding. Sol i Sogn betyr ikke sol i trøndelag. Jepp, det stemmer, vi fikk regn hele dagen.

- Husk mer snus, er kjipt å vente 10 min på en eksponering uten noe godt i leppa.

- Kjøp fotografi før du drar ut på tur så du har lesestoff imens.

- BEDRE KLÆR!

- Ta med inspirasjonsbilder som holder deg gående, og gir idèer til motiv og utførelse.

:)

Lenke til kommentar
En dag på Ørlandet med simulert nattfoto er gjennomført.

Note to self:

Jeg skriver alle Mr. Olsens notater til seg selv bak øret og vil gjerne tilføye som et notat til meg selv: Om du skal til Oslo en hel uke og det sammenfaller med nattfotodugnad - husk for h... å ta med QR-platen til stativet."

Gikk rundt en time i en relativt mørk Frognerpark før jeg endelig fant et motiv - satte opp stativet, stilte inn fjernutløser (tenkte å prøve på 10 min - aner ikke hvordan det hadde gått) - merka blemmen når jeg ikke fikk festa kamera til stativet - Dæng! Brukte for sikkerhets skyld nesten en time til på å (forgjeves så klart) lete etter plata i fotosekken. Nå sitter jeg på hotellet og drikker vin fra minibar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...