Anew Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Men fjernutløser/trådutløser kan uansett være hendig å ha. Trådutløser er ganske essensielt om du skal over 30 sekunders lukkertid. Bulb uten trådutløser er en oppskrift på katastrofe. Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Skal jeg jammen følge med litt på, om jeg får stativet mitt iløpet av uken skal jeg prøve jeg også. Noen gode tips for å unngå overeksponering ved lang lukkertid? Mindre blenderåpning? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Hva slags definisjon av natt bruker dere? Flere kan (som jeg nå) bruke filter på dagtid å få det som om det skulle vært natt, bare mye kulere. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 ..Det er vel heller det å ta bilder om natta med så lang lukkertid at det ser ut som dagen.. Lenke til kommentar
arela Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 ..Det er vel heller det å ta bilder om natta med så lang lukkertid at det ser ut som dagen.. Da holder det kanskje ikke med program mode"night scenery" heller :!: Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 ..Det er vel heller det å ta bilder om natta med så lang lukkertid at det ser ut som dagen.. Sjeldens man får lang lukkertid om dagen, uten bruk av filter. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Sjeldens man får lang lukkertid om dagen, uten bruk av filter. Ja, derfor natt-fotografering. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Du skal få prøve å skille mine bilder fra filter og natt, tviler på at du klarer det. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Ellers noen tips til innstillinger på kameraet - hva med støyreduksjon og sånt? Edit: Her både støyreduksjon generelt og støyreduksjon ved langtidseksponering. Endret 14. november 2009 av Trondster Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Ellers noen tips til innstillinger på kameraet - hva med støyreduksjon og sånt?Litt avhengig av kamera, så kan det være ok å introdusere eventuell dark frame subtraction på ett eller annet tidspunkt (det som på Nikon-kameraer heter "Long exposure NR"). På D300 ga det effekt på eksponeringer fom. ca. 2-3 minutter ved base ISO, men det er klart at det er traurig å stå og vente på det, og strengt tatt ikke nødvendig før man er oppe over 5 minutter... (men det dobler altså eksponeringstiden, sånn at en 5-minutters eksponering tar 10 minutter) Tror f.eks ikke jeg brukte det på denne 3-minutteren: All annen NR enn DFS er totalt fy-fy i min verden, så det vet jeg ikke noe om... Edit: Her er D300 på 10.5 minutter ved base ISO og uten DFS: Jeg har kjørt stuck pixel correction i post, men ellers ingenting - her har det egentlig raknet fullstendig for sensoren. Bildet er støy med form og farge. Ser ut som iso 3200 uten fargestøy. Edit 2: En kald sensor er forøvrig en glad sensor. Våre venner i nord kan derfor ta lengre eksponeringer uten DFS enn nede i sør: Dette er en eksponering på ca. 20 minutter uten DFS (iso LO1, altså under base), men det var kuldegrader. Bildet er helt rent og støyfritt. Endret 15. november 2009 av Anew Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Fin farge i himmelen. Så du noe i det hele tatt under shooten? Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 hvorfor "vandrer" stjernene slik, gjør de det til vanlig altså? Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Jordkloden har det med å rotere........... Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Jordkloden har det med å rotere........... Irriterende uvane :!: Lenke til kommentar
Anew Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Fin farge i himmelen. Så du noe i det hele tatt under shooten? Nei. Det var totalt mørkt. Så ingenting annet enn stjerner. Jeg brukte en lommelykt til å komponere. Lyste på et rekkverk, og så vinklet jeg kameraet oppover til rekkverket forsvant ut av søkeren... Jeg ble veldig overrasket over fargene, for bildet er tatt ved midnatt i april. Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Jordkloden har det med å rotere........... Rotere? går ikke sola rundt oss?? .... Hadde ikke for meg at de skulle bevege seg så langt på 20 min.. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Mammuten: Kameraet står på jorden, jorden snurrer en hel runde rundt på ett "døgn" som vi kaller det. Forøvrig utrolig tøffe bilder. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Helt klart at jeg skal være med på denne. Og jeg rekker det akkurat. Dagen etter dugnaden, altså den 23. reiser jeg bort. Langt bort. Skal nesten helt til den andre enden av kartet.. til Oslo for å være barnevakt i nesten 3 uker. Tre uker uten internett.Dessuten er nattfoto noe jeg absolutt må lære. Når jeg kommer hjem fra Osloturen så ser ikke jeg sola igjen før i slutten av januar.. Cool! Har du tid; så får vi lage oss en liten treff. -------Om man (1) poster flere enn ett til to bilder per uke så skal man altså (2) poste i en fellestråd. Det liker jeg. Men kan ikke de som lager egne tråder også poste ette eller to bilder i den tråden, og da i slutten av dugnaden? Kanskje også de som bare har tatt ett eller to bilder i løpet av uka poster bildene sine i slutten av den uka? Jeg tror jeg forklarer litt uklart. Det jeg mener er at du oppretter den fellestråden i slutten av den uka utfordringen varer. F.eks. på fredagen. Det er et godt forslag du kommer med der. Da kan ukestrådene være en form for arbeidslogg - med kommentarer og det hele. Så kan fellestråden fungere som galleritråd i tillegg. Tror ikke det er nødvendg å vente til fredagen før jeg oppretter fellestråden; men den trenger ikke å være klar på mandag heller. Tom Først.. det ble en skrivefeil. Sett inn "ikke" i enten 1 eller 2 i den nederste quoten. Men alle skjønte det sikkert allikevel. Om jeg får tid til å dra på fototreff aner jeg ikke. Regner med at dagene kommer til å gå rimelig kjapt nedi der. Men om dere allikevel skal ha et treff, og jeg finner ut at dere har det, så kan det jo hende jeg dukker opp. Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Mammuten: Kameraet står på jorden, jorden snurrer en hel runde rundt på ett "døgn" som vi kaller det. Forøvrig utrolig tøffe bilder. Ja, det var en liten tull - bare ble overrasket at det ble tatt så bra opp på "film", likte bildet utrolig godt Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Men fjernutløser/trådutløser kan uansett være hendig å ha. Trådutløser er ganske essensielt om du skal over 30 sekunders lukkertid. Bulb uten trådutløser er en oppskrift på katastrofe. Hvis du må holde utløseren nede under hele eksponeringen, så ja. Det er muligens slik på alle DSLR (les: jeg bruker alltid snorutløser på langtidseksponering uansett). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå