Gå til innhold

LCD-kvalitet: Bærbar versus stasjonær


Anbefalte innlegg

Er kvaliteten med hensyn til lysstyrke, kontrastforhold, svartid osv. den samme for bærbare og stasjonære LCD-skjermer (Jeg forutsetter at evt. strømsparefunksjoner på den bærbare PC'en er avslått, for best mulig å kunne sammenligne resultatet).

 

Som regel er det bare størrelsen som oppgis i annonser for bærbare PC'er. Er det bare størrelsen som teller? ;)

 

Er det noen som har synspunkter og/eller erfaringer med dette?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sammenlignet skjermen på min powerbook, sammen med en dell latitude, og både bilde kvalitet, refresh rate og fargegjengivelse var MYE bedre på mac'en min! :yes:

 

Hvordan kan oppfriskningshastigheten være bedre, trodde både mac'en og de fleste dellene gikk på 60Hz...

Lenke til kommentar

ikke snakk om å sammenligne hz mellom lcd og vanlige skjermer. lcd-skjermer tegner pixel for pixel så det nærmeste du kommer å snakke om hz på en lcd er som du sankker om forsinkelsen i ms på skjermen, om denne er stor så henger bildet lettere igjen og blir mer uklart i bevegelse elelr når my skjer på det. vanlige skjermer tegner bilde for bilde 60 hz=60 bildeoppdateringer i sekundet, 85 hz=85 bildeoppdateringer i sekundet. det er derfor du f.eks får 85 biløder i sekundet max i et spill når du har aktivert v-sync som tilsvarer antall hz på skjermen.jeg vet jeg ikke er så veldig flink til å forklare dette,men håper noen av dere lærte noe nytt :)

Lenke til kommentar
ikke snakk om å sammenligne hz mellom lcd og vanlige skjermer. lcd-skjermer tegner pixel for pixel så det nærmeste du kommer å snakke om hz på en lcd er som du sankker om forsinkelsen i ms på skjermen, om denne er stor så henger bildet lettere igjen og blir mer uklart i bevegelse elelr når my skjer på det. vanlige skjermer tegner bilde for bilde 60 hz=60 bildeoppdateringer i sekundet, 85 hz=85 bildeoppdateringer i sekundet. det er derfor du f.eks får 85 biløder i sekundet max i et spill når du har aktivert v-sync som tilsvarer antall hz på skjermen.jeg vet jeg ikke er så veldig flink til å forklare dette,men håper noen av dere lærte noe nytt :)

Ja, det er en sammenligning av to LCD skjermer. 60Hz = 16,67 ms pr. periode. Det er ikke mange skjermer som er så raske så dennis88 kan jo ha rett da han sier at powerbook skjermen er raskere selv om det er kjent at begge kjører på 60 Hz. Det er jo ikke før skjermene blir raskere enn 16 ms at det er noe poeng å øke oppfriskningshastigheten over 60 Hz. Forskjellen på CRT og LCD her er jo at fosforen i en CRT lyser i en begrenset periode før det på nytt må få et "elektronskudd" for å fortsette å lyse. En LCD lyser konstant, men oppdateringsfrekvensen begrenser hvor mange bilder den kan tegne pr. sekund. Men det er feil at LCD skjermer tegner "pixel for pixel" for de slenger bare opp alle bildepunktene på skjermen i en operasjon. I en vanlig CRT derimot skyter en elektronkanon elektroner mot de ulike punktene i fronten av skjermen og tregner opp bildet et og et punkt av gangen fra øverst i venstre hjørne til nederst i høyre hjørne (linje for linje).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...