Gå til innhold

Fått nok av raid på hovedkort, trenger en god raidkontroller

Teza

Anbefalte innlegg

Kjøpte akkurat 3 stk HDD av typen Western Digital RE4-GP Enterprise 2TB 3.5" SATA2 IntelliPower 64MB.

Skulle sette dette opp i raid ved hjelp av hovedkortet og fant ut at hovedkortet fra Abit ikke taklet dette.

Er derfor ute etter en god raidkontroller til en ok pris.

Har sett litt på HighPiont Rocketraid 3530 til ca. 5700 kroner.

Dette er mye penger og har ikke lyst til å kjøpe en kontroller for å finne ut at pengene kunne vært brukt mye bedre ved å kjøpe en annen kontroller.

Er ikke avhengig av 12 porter.

Har lyst på en bra kontroller, og hvis mulig en kontroller som ikke har problemer med at jeg setter inn en lik kontroller i sporet ved siden av om et par år.

Dersom det er kontrollere som passer spesiellt bra sammen med de nye diskene er det nok dette jeg er ute etter.

Ønsker raid6 på min neste kontroller.

Noen som har et godt råd på veien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Areca ARC-1231ML 12 porters SATA med mulighet oppgraddering til 4GB Cache. Den kommer på 7k i Norge. Kjøpe du på Ebay (ny) for ca 650$. Vil denne koste deg ca 5k med moms og port.

Areca ARC-1680IX-12 12 porters SAS/SATA kontroller. Kan oppgraderes til 4GB Cache koster ca 9k i norge.

LSI Megaraid SAS9260-8i SAS2+SATA 8-port ca 6k eller no Denne SAS2 og SATA 6Gbit.

Perc 6 på ebay. for ca 200$ 8 porters. Men kan hende du må gjøre "pin mod få til funke på noen maskiner"

Areca ARC-1231ML veldig bra kontroller. Tar bare SATA disker, så er fordel sas kontroler er mere nøye på disker. Mange av sas kontrolerne kjører software raid i hardware kontrolern.

Areca er vel eneste prudusenten så kan utvide raid og gå fra raid 5 til 6 samtilig.

Jeg har Areca ARC-1231ML go Areca ARC-1680IX-16. Veldg fin kontrollere. Jeg kjøpe Areca ARC-1231ML på ebay. og Areca ARC-1680IX-16 hos www.nextron.no Om skall kjøpe på ebay skall skaffe deg link til han sender til norge for 650$ + porto

Nizzen har Areca kontrolere. Tror han like dem og, han har Areca ARC-1680IX-12

Eneste dålig på Areca kontrolere er ikke kommet med Sata 6gbit. men har ikke noe så lenge du bruke vanlige hdd.

Lenke til kommentar

Ser ut som det er nettverksport på noen raidkontrollere, er dette ment for å koble direkte til nettverk for å slippe unna en ekstra nettverkskontroller eller er det noe helt annet?

Har sett litt på Areca ARC-1231ML og vurderer denne sterkt.

Skal tenke litt til før jeg legger inn bestillingen.

Lenke til kommentar

Adaptec 3 serie er også noe å vurdere. Utrolig stabile og støtter det meste som finnes av os. 3 serien er kanskje ikkje den aller raskeste, men den viser seg å være mere stabil enn Adaptec 5 serie som det er MASSE problemer med.

Selv har jeg hatt 2 skt Adpatec fra 3 serien. Adaptec 31205 og Adaptec 31605. Disse har ikkje sviktet meg enda, og lesehastighet er ca 400 MB/s som holder lett for lagring.

Arecaen er dyrere og raskere. Den har også ekstern port for tilkobling av Expander som man kan koble opptil 128 disker!! Areca støtter også minne opptil 4gb ecc minne på kontrolleren.

Har LSI og rocketraid kontrollere også, men de kan ikkje sammenliknes med Areca og Adaptec når det gjelder kompatibilitet og stabilitet mener jeg. Areca og Adaptec bare funker ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...