Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvorfor knekker det i ledene ?!

livingman

Anbefalte innlegg

vis jeg tar i en finger og dra den ut hører jeg en knekke lyd i fingeren .

samme vis jeg strekker ryggen vis jeg har sutte en stund knekker noe helt jevlig :p

men kan bare gjøre det 1 gang så må jeg vente en tid før det knekker igjen :(

men jeg håper noen her kan svare meg på følgende ..

hvorfor kommer den knekke lyden ?! hva skjer inni ledene som gjør at det knekker ? :)

kom gjerne med medesinsk svar for den almene nordman :)

takker for svar !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan bekrefte en gang for alle hva det er som forårsaker knekkelyden? Vi hadde en tråd om leddknekking her for litt over en uke siden. Da fikk vi uttalelser som at det hadde med luftbobler å gjøre, og også at det har med leddvæske som skifter trykk veldig fort å gjøre, og dermed skaper lyden. Jeg holder foreløpig en knapp på sistnevnte.

Lenke til kommentar

hmm sånn etter jeg har forsått er at det er luft og slim i leddene dine og når du knekker i et ledd blir de trykket sammen på en måte og lager en lyd, " etter som jeg har forstått"

. jeg har veldig problemer med at alle ledd knekker uansett hva jeg gjør.

har kanskje leddgikt i en alder av 16.

Lenke til kommentar

så vidt jeg vet er det fordi når du knekker leddene, bøyer du dem i en i en slik retning at "rommet" i leddet utvider seg -> dette rommet er tett, derfor er resultatet at trykket blir mindre. Dette fører til at gasser (husker ikke hvilke, men la oss late som om det er nitrogen) går fra å være oppløste til å skape gassbobler; det er denne omformingen som skaper lyden.

Dykkersyke er samme prinsipp (lager ikke noen lyder da...); du er dypt i vannet -> høyt trykk og at er fint. Går du fort fort oppover, mao. blir trykket utligned for raskt, vil nitrogen i blodet lage gassbobler i stedet for å holde seg i oppløst form.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_ty_*

Har hørt at det er leddene som gnisser mot hverandre.

f.eks. jeg kan knekke med albuene, og jeg hører at det knaker, det virker ikke ut som om det kan være noenluftbobler!

Men tror det er at hver ben i albueleddet liksom klikker mot hverandre eller noe. Det er hvertfall det jeg har hørt!

Lenke til kommentar
Har hørt at det er leddene som gnisser mot hverandre.

f.eks. jeg kan knekke med albuene, og jeg hører at det knaker, det virker ikke ut som om det kan være noenluftbobler!

Men tror det er at hver ben i albueleddet liksom klikker mot hverandre eller noe. Det er hvertfall det jeg har hørt!

hvordan kan det ha seg, hvis vi feks drar i fingern og hører et knekk?

Lenke til kommentar

Hadde det vært leddene som gnisset mot hverandre og at dette var grunnen til at lyden oppstod, ville du jo kunnet knekke ledda hele tia, og rett etterhverandre. Som jeg nevnte, jeg mener å huske grunnen er at det oppstår luftbobler sekundært til undertrykk -> du må vente før du kan knekke igjen fordi det tar tid før disse "boblene" som oppstår går tilbake - altså før boblene løser seg opp igjen, typisk 20 min.

Lenke til kommentar

En annen ting som kan kneppe, er jo når sener "sklir" over beinprosesser. Feks når man vrir håndleddet rundt og rundt i en bestemt bevegelse, vil sikkert flere merke at det "knekker", men dette er jo en annen type knekk... Det er heller ikke bra å knekke slik :p Men skader ingenting om man ikke overdriver, vil jeg påstå, uten at jeg har noen vitenskapelige undersøkelser bak meg.

Lenke til kommentar

Det mange sier om at gass frigjøres, stemmer overens med wikipedia hvertfall: http://en.wikipedia.org/wiki/Cracking_joints

Har også hørt at det ikke er så farlig å knekke fingre, så lenge du ikke overdriver det. Tror jeg egentlig gjør det hele dagen uten og tenke over det, så har en følelse av at jeg gjør det for mye.

Har hørt at du hvertfall ikke skal være redd for å knekke opp nakken, selv om jeg ikke kan begrunne det med annet enn at man har lett for å bli stiv hvis man ikke gjør det.

Endret av -OleChristian-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...