Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blir man feit av sukkefri burs?

Jo Are

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om man legger på seg ved å drikke sukkerfri brus?

Ser på en cola zero flaske (0,5l) at den inneholder 1,6 kcal, 0 g sukker, 0 g fett og 0,04 g natrium.

Ser ikke helt hvordan man skal bli feitere av dette :p

Hvis ikke skal jeg erstatte snop med sukkerfri brus.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blir neppe feit av det, men sukkerfri brus inneholder en hel del annen dritt som ikke er så bra for kroppen. I stedet for sukker, bruker man gjerne tilsetningsstoffet Aspartam, som er et ganske omdiskutert stoff.

Det sies blant annet at det er kreftfremkallende, kan svekke synet, gi hodepine og trøtthet, i for store mengeder, selvsagt.

Det skal også nevnes at noen forskere mener kroppen reagerer på Aspartam som den gjør på sukker, og da er man jo like langt.

Les litt om det her.

Lenke til kommentar

Sant det som blir sagt her. Det kunstige søtningsstoffet Aspartam (som er tilsatt i sukkerfri brus) gjør at appetitten øker, og da er man like langt! Aspartam er også ca 200 ganger søtere enn sukker, noe som er svært uheldig for tennene! Aspartam har også trolig en del uoppdagede uheldige virkninger. Dette gjelder selvsagt kun i store mengder.

Så dersom du bytter ut all snop med sukkerfri brus, og i tillegg holder deg til moderate mengder sukkerfri brus (kun i helgen), så vil dette trolig ikke føre til vektøkning.

Lenke til kommentar

Huh? Hvis det hadde vært sant så hadde jeg veid et tonn, for jeg drikker mye Light brus (1.5-2 liter daglig), i tillegg til at jeg spiser godt. Og nei, jeg har ikke noen ekstrem forbrenning, for jeg har vært overvektig før, så den teorien er det bare å glemme. :)

Drakk også mye light brus når jeg skulle gå ned i vekt, og har faktisk gått ned 50 kg, så at den gjør om til 3-4 ganger vanlig sukker er bare tull. :p

Det er så mye frem og tilbake når det gjelder Aspartam, og jeg blir heller ikke påvirket slik at jeg får et søtsug, som noen forskere mener at man får av Aspartam.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...