Gå til innhold

Ta "Befalskolen - Ingeniør Elektro/Automasjon" med elektro fagbrev

mobil_brukeren

Anbefalte innlegg

Jeg er elektriker lærling med fagprøven i feb. 2010. Jeg skal ta ingeniør utdannelse.

Jeg er kalt inn til førstegangstjeneste i sjøforsvaret (madla) mars 2010, men skal jeg ta utdanning må jeg få utsatt denne og søke befal?

Jeg vurderer tanken å ta utdannelsen i militæret, og valget som jeg har kommet frem til som er det rette for meg med fagbrev er " Befalskolen - Ingeniør Elektro/Automasjon " med 4 år skole + 4 år plikt år.

Lønn

Hva er lønnen de 4 årene på skole og hva er lønnen under pliktårene?

Tittel

Når man har studiekompetanse får man marineingeniør med full lederutdanning og hvis man har fagbrev får man ingeniør tittelen, man blir befal men må ta et ekstra år for å få full offiserstatus.

Hva er forskjellen på marine-ingeniør og ingenør?

Er full lederutdanning og offiserstatus det samme? Hvis det er det samme. Hva er forskjellen på det og befal.

Hvis jeg skal ta full-offisersatus blir det 5+4 år når utgangspunktet mitt er fagbrev?

Videre utdanning

Hvordan er muligheten for å ta master-ingeniør tittelen? Må man ta dette etter endt plikt år eller kan man ta dette før pliktårene? Hvis det er mulig skjønner jeg at jeg må binde meg i de årene det vil ta i tillegg.

Stutdentlivet

Hvordan er studentlivet i forhold til i det sivile?

Fritid

Hvordan er fritiden under skolegangen og under pliktårene?

Kan man leve et normalt liv under pliktårene med egen leilighet/ hus og kone?

Det her frister veldig, men må ha klarhet i noen svar og synes Mil.no er ganske rotete :p

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hiver meg med på denne, lurer på det samme, er i siste halvår av førstegangstjenesten med fagbrev gr. L

For å få tittel marineingeniør må du gå sjøkrigsskolen

Du starter på 220k i utdannelsesårene stiger med rundt 20k\år, vet ikke om du må betale skatt for dette. skal sende en mail senere en dag og sjekke ut noen spørsmål som jeg kan poste her etterpå....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ringt å snakket med dem.

Lønn

1 år: Vanlig førstegangs tjenste lønn + skole tillegg når man går på skole.

2 år: 273k

3 år: 273k

4 år: 273k

5-8 år: Husker ikke helt hva han sa, men trur det var startlønn på rundt 350k, men de alle fleste tjente mellom

400-800k, kom litt annpå hvor mye man reiste.

Tittel

Med fagbrev som utgangspunkt får man tittelen Elektro Ing med befal utdanning.

Med studiekompetanse får man tittelen Marine Elektro Ing med full befal utdanning (man har da mulighet til å stige i gradene)

Man kan få full befal utdanning med fagbrev også, men da må man ta et år ekstra på skole eller ta det under de 4 plikt årene. Dette er noe man må søke om, men han sa at i de fleste tilfeller ville man få godkjent å ta det.

Videre utdanning

Etter pliktårene kan man studere vidre. Hvis militæret vil sponse den utdanning også så må du binde deg i dobbelt så mange år som skolen tar. Altså går du 2 år på skole etter pliktårene må du binde deg i 4 år til etter den vidre utdanningen.

Studentliv/Fritid

Det er akkurat som å gå på en offentlig skole, bare man ha uniformsplikt på skolen og klassene er mindre. Det er da også en bra ting for da får man mere personlig oppfølging. Så kan man velge om man vil bo billig på skolen (?) eller om man vil ha egen leilighet. Han jeg snakket med hadde egen leilighet, mens han møtte opp på skolen og spiste forkost der. Penger spart ;)

Mat og bo er sponset under hele det første året.

Har man ikke første gangstjeneste fra før gjelder første året som verneplikt året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...