anderslien Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Jeg har nå en Samsung Bluray spiller, et Samsung dvd hjemmekinoanlegg og en Pioneer 42" Kuro TV. Har nå koblet Samsung bluray og samsung dvd med hdmi kabler til tv, og har en optisk kabel imellom dvd og bluray så jeg får lyd fra hjemmekinoanlegget når jeg spiller av bluray filmer. Det jeg nå har tenkt er å koble opp PC til tv'en. Dette for å kunne se diverse tv-serier + litt filmer rett fra pc'en til tv'en. Har ikke fått pc'en enda, men det er hdmi utgang på den, så tenkte jeg skulle koble med hdmi kabel fra pc til tv'en. Er igjen en ledig inngang på tv'en. Men problemet da blir at jeg ikke får lyd fra hjemmekinoanlegget når jeg spiller av filmer og sånt fra pc'en. Noen som har en lur idè på hvordan jeg kan koble dette for å få lyd der når jeg spiller av fra pc'en? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Digital utgang (coax eller optisk) er blitt ganske vanlig på hovedkort. Ikke noe jeg bruker selv, men det burde være kurant å koble opp. Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Digital utgang (coax eller optisk) er blitt ganske vanlig på hovedkort. Ikke noe jeg bruker selv, men det burde være kurant å koble opp. Fant et bilde på nettet av grafikkortet i pc'en: http://www.nordichardware.com/image3.php?id=8390 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Lydutgang sitter ikke på grafikkortet. Den sitter eventuellt på hovedkortet. Her ser du de, nummer to fra venstre: http://www.guru3d.com/imageview.php?image=15436 Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Ja, selvsagt... Fant ingen informasjon om hovedkortet, men får pc'en i neste uke, så kan finne det ut da. Men tenkte du å koble fra pc'en og inn på hjemmekinoanlegget da? Litt usikker på hva slags innganger det er på det men... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Har du ledig inngang på anlegget? Du får ikkje lyd ut av det utan å levere lyd inn ein stad. Kva utgangar har du tilgjengeleg på PC-en? Har du forresten navnet på skjermkortet? Endret 12. november 2009 av Zeph Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Er et Nvidia GT230 skjermkort. Litt usikker på om det er noen innganger i det hele tatt på surround anlegget... Tror kanskje det er bare utganger. Samme med bluray spilleren. Vet ikke hva slags utganger det er på pc'en. Får den ikke før i neste uke. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Litt dumt å ha eit surroundanlegg med kun utganger. Du har iallfall HDMI-inngang sidan du brukar den på BD-spelaren. Har du merke og modell på anlegget? Veit du kva hovudkort som står i PC-en du får? Eventuelt om det har eit dedikert lydkort? Fant ikkje stort ut om GT 230 sidan det ikkje er lansert endå. Endret 12. november 2009 av Zeph Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Litt dumt å ha eit surroundanlegg med kun utganger. Du har iallfall HDMI-inngang sidan du brukar den på BD-spelaren. Har du merke og modell på anlegget? Veit du kva hovudkort som står i PC-en du får? Eventuelt om det har eit dedikert lydkort? Fant ikkje stort ut om GT 230 sidan det ikkje er lansert endå. Pc'en jeg har bestilt er denne: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=136858 Ser at nå er leveringsdato 25.11, så de flytter den hele tiden. Sist gang var det 12.11. Får håpe jeg får den en gang da... Samsung Surroundanlegget heter: HT-X251 Samsung Bluray spilleren heter: BDP1500XEE Finner lite info om hovedkortet i pc'en.... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Å, det er en laptop. Da er det ikke fysisk det det grafikkortet du linket til, bare samme GPU. Spesifikasjonen sier "Lydutgang Høyttaler(e)", så da har den nok ikke digital utgang. En mulig løsning er da et eksternt lydkort (USB) med digital utgang. Hvis det finnes ... Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Å, det er en laptop. Da er det ikke fysisk det det grafikkortet du linket til, bare samme GPU.Spesifikasjonen sier "Lydutgang Høyttaler(e)", så da har den nok ikke digital utgang. En mulig løsning er da et eksternt lydkort (USB) med digital utgang. Hvis det finnes ... Ble ikke så lett som jeg hadde trodd dette her. Men det er vel HDMI utgang på pc'en? Fordi det jeg tenkte var jo bare å koble den rett i tv'en, også koble noe videre derfra for å få lyd på anlegget. Går ikke det? Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Kan denne brukes: http://www.dinside.no/373007/toshiba-dynadock Hvis man kobler denne på det trådløse nettet, kan man da sende filmer og alt via nettet og til denne, også videre til tv? Edit: Kom på det nå, at det er jo faktisk en USB inngang på surround anlegget... Kan jeg da bruke den? Endret 13. november 2009 av anderslien Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Å få lyd er greitt nok, du får alltids stereo. Men hvis du skal ha surround må du ha digital overføring. Den dockingstasjonen har S/PDIF-lydutgang, da er det i boks. Skal du sende alt over nettet trenger du en egen boks ved TV'en, en såkalt mediaspiller. Eks WESTERN DIGITAL TV HD LIVE http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2553943 Hva den USB inngangen kan brukes til vil stå i bruksanvisningen. Er antagelig ikke det du er ute etter. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Det er lov å lese brukarmanualer sjølv. Ble ikke så lett som jeg hadde trodd dette her. Men det er vel HDMI utgang på pc'en? Fordi det jeg tenkte var jo bare å koble den rett i tv'en, også koble noe videre derfra for å få lyd på anlegget. Går ikke det? Det er avhengig av kva TV-apparat du har og om det har denne funksjonen. Edit: Kom på det nå, at det er jo faktisk en USB inngang på surround anlegget... Kan jeg da bruke den? Spille mediafiler ved hjelp av USB HOST-funksjonen Du kan spille mediefiler, som f.eks. bilder, filmer og musikk lagret i en MP3-spiller, USB-minne eller digitalkamera i høykvalitets video med 5.1 kanal hjemmekinolyd ved å kople lagringsenheten til USB-porten på hjemmekinoen. Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Å få lyd er greitt nok, du får alltids stereo. Men hvis du skal ha surround må du ha digital overføring.Den dockingstasjonen har S/PDIF-lydutgang, da er det i boks. Skal du sende alt over nettet trenger du en egen boks ved TV'en, en såkalt mediaspiller. Eks WESTERN DIGITAL TV HD LIVE http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2553943 Hva den USB inngangen kan brukes til vil stå i bruksanvisningen. Er antagelig ikke det du er ute etter. Men da hvis jeg kjøper den dockingstasjonen, hvordan kobler jeg dette da? Er ikke så farlig at det går over nettet. Kan godt bare ha en ledning bort til boksen... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Da må du vel ha DVI - HDMI overgang til TV, og optisk kabel til surroundforsterker. Men det er ingen anbefaling fra min side at du gjør det slik. Jeg vet ikke hva som er best. Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Da må du vel ha DVI - HDMI overgang til TV, og optisk kabel til surroundforsterker.Men det er ingen anbefaling fra min side at du gjør det slik. Jeg vet ikke hva som er best. Det var faktisk ikke så dumt. Nå har jeg brukt den optiske inngangen på surroundforsterkeren til bluray spilleren, men jeg kan kjøpe en splitter, så jeg får to apparater inn på den. Foreksempel denne: http://www.cableworld.no/omskifteresplitte...-y-splitter.asp Da skal vel det gå? Ble litt vanskeligere enn jeg hadde trodd dette Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Nei, den kan du ikke bruke. En splitter sender ett signal til to forsterkere. Det ligger jo i navnet. Skal man ha to signaler inn på en forsterker må man ha en bryter/velger. Vet ikke om sånt finnes for optisk. Edit: ser nå at det står den kan brukes med to signaler inn. Men med forbehold. Endret 14. november 2009 av Hårek Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Nei, den kan du ikke bruke. En splitter sender ett signal til to forsterkere. Det ligger jo i navnet.Skal man ha to signaler inn på en forsterker må man ha en bryter/velger. Vet ikke om sånt finnes for optisk. Edit: ser nå at det står den kan brukes med to signaler inn. Men med forbehold. Eventuelt kan jeg da kjøpe en slik en: http://www.komputer.no/polopoly.jsp?d=544&a=7824 Bruke hdmi fra den til tv + optisk fra den og inn på surroundforsterker (bruke splitteren jeg fant), og kjøre trådløst fra pc. Kan jo bruke hvilken som helst mediacenter rett og slett? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Den er vel gammeldags. Kiss var ikke et merke som hadde et godt rykte. De ble kjøpt opp av Linksys (Cisco). Den jeg linker til i #13 er det siste på markedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå