Gå til innhold

Hvordan kobler jeg PC til TV og får lyd fra surround anlegget?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå en Samsung Bluray spiller, et Samsung dvd hjemmekinoanlegg og en Pioneer 42" Kuro TV.

Har nå koblet Samsung bluray og samsung dvd med hdmi kabler til tv, og har en optisk kabel imellom dvd og bluray så jeg får lyd fra hjemmekinoanlegget når jeg spiller av bluray filmer.

Det jeg nå har tenkt er å koble opp PC til tv'en. Dette for å kunne se diverse tv-serier + litt filmer rett fra pc'en til tv'en. Har ikke fått pc'en enda, men det er hdmi utgang på den, så tenkte jeg skulle koble med hdmi kabel fra pc til tv'en. Er igjen en ledig inngang på tv'en. Men problemet da blir at jeg ikke får lyd fra hjemmekinoanlegget når jeg spiller av filmer og sånt fra pc'en. Noen som har en lur idè på hvordan jeg kan koble dette for å få lyd der når jeg spiller av fra pc'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt dumt å ha eit surroundanlegg med kun utganger. :p

Du har iallfall HDMI-inngang sidan du brukar den på BD-spelaren. Har du merke og modell på anlegget?

Veit du kva hovudkort som står i PC-en du får? Eventuelt om det har eit dedikert lydkort?

Fant ikkje stort ut om GT 230 sidan det ikkje er lansert endå.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Litt dumt å ha eit surroundanlegg med kun utganger. :p

Du har iallfall HDMI-inngang sidan du brukar den på BD-spelaren. Har du merke og modell på anlegget?

Veit du kva hovudkort som står i PC-en du får? Eventuelt om det har eit dedikert lydkort?

Fant ikkje stort ut om GT 230 sidan det ikkje er lansert endå.

Pc'en jeg har bestilt er denne: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=136858

Ser at nå er leveringsdato 25.11, så de flytter den hele tiden. Sist gang var det 12.11. Får håpe jeg får den en gang da...

Samsung Surroundanlegget heter: HT-X251

Samsung Bluray spilleren heter: BDP1500XEE

Finner lite info om hovedkortet i pc'en....

Lenke til kommentar

Å, det er en laptop. Da er det ikke fysisk det det grafikkortet du linket til, bare samme GPU.

Spesifikasjonen sier "Lydutgang Høyttaler(e)", så da har den nok ikke digital utgang.

En mulig løsning er da et eksternt lydkort (USB) med digital utgang. Hvis det finnes ...

Lenke til kommentar
Å, det er en laptop. Da er det ikke fysisk det det grafikkortet du linket til, bare samme GPU.

Spesifikasjonen sier "Lydutgang Høyttaler(e)", så da har den nok ikke digital utgang.

En mulig løsning er da et eksternt lydkort (USB) med digital utgang. Hvis det finnes ...

Ble ikke så lett som jeg hadde trodd dette her. Men det er vel HDMI utgang på pc'en? Fordi det jeg tenkte var jo bare å koble den rett i tv'en, også koble noe videre derfra for å få lyd på anlegget. Går ikke det?

Lenke til kommentar

Å få lyd er greitt nok, du får alltids stereo. Men hvis du skal ha surround må du ha digital overføring.

Den dockingstasjonen har S/PDIF-lydutgang, da er det i boks.

Skal du sende alt over nettet trenger du en egen boks ved TV'en, en såkalt mediaspiller. Eks WESTERN DIGITAL TV HD LIVE

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2553943

Hva den USB inngangen kan brukes til vil stå i bruksanvisningen. Er antagelig ikke det du er ute etter.

Lenke til kommentar

Det er lov å lese brukarmanualer sjølv.

Ble ikke så lett som jeg hadde trodd dette her. Men det er vel HDMI utgang på pc'en? Fordi det jeg tenkte var jo bare å koble den rett i tv'en, også koble noe videre derfra for å få lyd på anlegget. Går ikke det?

Det er avhengig av kva TV-apparat du har og om det har denne funksjonen.

Edit: Kom på det nå, at det er jo faktisk en USB inngang på surround anlegget... Kan jeg da bruke den?
Spille mediafiler ved hjelp av USB HOST-funksjonen

Du kan spille mediefiler, som f.eks. bilder, filmer og musikk lagret i en MP3-spiller, USB-minne eller digitalkamera i

høykvalitets video med 5.1 kanal hjemmekinolyd ved å kople lagringsenheten til USB-porten på hjemmekinoen.

Lenke til kommentar
Å få lyd er greitt nok, du får alltids stereo. Men hvis du skal ha surround må du ha digital overføring.

Den dockingstasjonen har S/PDIF-lydutgang, da er det i boks.

Skal du sende alt over nettet trenger du en egen boks ved TV'en, en såkalt mediaspiller. Eks WESTERN DIGITAL TV HD LIVE

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2553943

Hva den USB inngangen kan brukes til vil stå i bruksanvisningen. Er antagelig ikke det du er ute etter.

Men da hvis jeg kjøper den dockingstasjonen, hvordan kobler jeg dette da? Er ikke så farlig at det går over nettet. Kan godt bare ha en ledning bort til boksen...

Lenke til kommentar
Da må du vel ha DVI - HDMI overgang til TV, og optisk kabel til surroundforsterker.

Men det er ingen anbefaling fra min side at du gjør det slik. Jeg vet ikke hva som er best.

Det var faktisk ikke så dumt. Nå har jeg brukt den optiske inngangen på surroundforsterkeren til bluray spilleren, men jeg kan kjøpe en splitter, så jeg får to apparater inn på den. Foreksempel denne: http://www.cableworld.no/omskifteresplitte...-y-splitter.asp

Da skal vel det gå? Ble litt vanskeligere enn jeg hadde trodd dette :)

Lenke til kommentar

Nei, den kan du ikke bruke. En splitter sender ett signal til to forsterkere. Det ligger jo i navnet.

Skal man ha to signaler inn på en forsterker må man ha en bryter/velger. Vet ikke om sånt finnes for optisk.

Edit: ser nå at det står den kan brukes med to signaler inn. Men med forbehold.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
Nei, den kan du ikke bruke. En splitter sender ett signal til to forsterkere. Det ligger jo i navnet.

Skal man ha to signaler inn på en forsterker må man ha en bryter/velger. Vet ikke om sånt finnes for optisk.

Edit: ser nå at det står den kan brukes med to signaler inn. Men med forbehold.

Eventuelt kan jeg da kjøpe en slik en: http://www.komputer.no/polopoly.jsp?d=544&a=7824

Bruke hdmi fra den til tv + optisk fra den og inn på surroundforsterker (bruke splitteren jeg fant), og kjøre trådløst fra pc.

Kan jo bruke hvilken som helst mediacenter rett og slett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...