Gå til innhold

Vet politiet hvem som kan kampsport?

Sitronsaft

Anbefalte innlegg

De fleste som liker vold, og begynner på feks. karate, slutter som regel etter kort tid, da de innser at de ikke kommer til å få sloss og sparre mye på trening som de mest sannsynlig vil. Det er MASSE teknikk i karate, masse rare og spesielle teknikker, og de teknikkene repeterer vi maaaange ganger. Mange tror at de blir kjempegode til å sloss, 2 uker etter de har begynt med karate, det blir du ikke. Om det er sånn som dette i feks. boksing vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser jeg har klart å skape en liten diskusjon med denne lille tråden ;P Det er jo alltid hyggelig.

.......

.......

.......

Jankee: Synes ditt siste innlegg var ufattelig tragisk, å si at alle som er født i 1990 er voldsmenn, rusmisbrukere og voldtektsmenn blir bare for dumt. Du har TO eksempler, og jeg synes faktisk ikke det er godt nok.

Edit: For å demonstrere hvor idiotisk jeg synes innlegget ditt er skal jeg komme med "bevis" for at alle født i 1977 (samme som deg Jankee, jeg fant opplysningen på profilen din) er kriminelle.

32-åring dømt for kokainsmugling

32-åring dømt for samleie med 14-åring

Takk for at du beviste det eg var ute etter å bevise for Dj_Evelen.

Generalistiske påstander er ikkje korrekte.

Eit googlesøk vil så og sei uansett årsklasse gi treff på vold, voldtekt, ran, narko .........

Dj_Evelen sitt utsagn om at kampsport-utøvere var meir voldeleg enn andre var ein påstand ut frå lause lufta,

Dermed vridde eg litt rundt på det og kom med påstanden og "beviset" på at alle folk fødd i 1990 er voldelige voldtektsmenn +++++++

Min og din påstand er like idiotiske og usanne, berre "dokumentert" med nokre googlesøk.

Påstanden og beviset mitt blir egentleg slått ihel av den første setningen i innlegget.

Det finnes alitid personer med større skonummer enn IQ,diverre.

Diverre gjekk ikkje dette tydeleg nok fram.

Lenke til kommentar
1: Normalt pleier folk som driver kampsport å ha ein viss etikk og dømmekraft etter å ha trent ei stund
Det tror jeg ikke.

Jeg tror gjennomsnittet at personer som driver med kampsport er mer voldelige en gjennomsnittet av personer som ikke driver med kampsport.

Det sier seg jo selv, man starter ikke med boksing om man ikke liker å utdøve vold.

De mest erfarne folka jeg traff i klubben min var de mest fredelige, rolige og avbalanserte folka jeg noen gang har møtt.

Klubben jeg trente i var pure selvforsvar (Krav Maga) - og vi ble nesten hjernevasket til å ha en innstilling om at ordet er det første selvforsvaret du bør utøve. Man bør alltid prøve å rolig snakke seg ut av situasjoner. Det vi lærte skal kun brukes hvis motparten angriper og vi ikke kan unngå kontakt.

Lenke til kommentar
Da jeg trente kampsport ble det lagt vekt på når det var eller ikke var greit å bruke det man kunne. Kampsporter som krever at man har belte og hvit slåbrok, er først og fremst for selvforsvar.
Om det først og fremst er selvforsvar, hvorfår benytter dem ikke flere enkle triks, i følge en jeg snakket med som hadde en del års erfaring med karate sa at triksene var såpass avanserte at dem ikke hadde funket i praksis i en ekte forsvars situasjon.

Jeg vet ikke om dette stemmer men...

Jeg driver ikke med karate.

Det der har jeg hørt og. Det er forskjell på kampsport og selvforsvar.

Selvforsvar går ut på å uskadeliggjøre motstanderen på den kjappeste og mest effektive måten. Helst iløpet av første kombo. Slik at du da kan komme deg ut av situasjonen og gå din vei.

Lenke til kommentar
De fleste som liker vold, og begynner på feks. karate, slutter som regel etter kort tid, da de innser at de ikke kommer til å få sloss og sparre mye på trening som de mest sannsynlig vil. Det er MASSE teknikk i karate, masse rare og spesielle teknikker, og de teknikkene repeterer vi maaaange ganger. Mange tror at de blir kjempegode til å sloss, 2 uker etter de har begynt med karate, det blir du ikke. Om det er sånn som dette i feks. boksing vet jeg ikke.

Jepp, sånn er det der vi trente og. Man kunne tydelig se når nybegynnere hadde en "bøllete" attitude. Synes lang vei på utseende og holdning.

De som vil lære å banke opp folk på gata kom dit, trodde de skulle bli gode og lære noen bra triks men ble skuffet da de så at det ikke gikk sånn. Og da slutta de.

Det viktigste jeg lærte når jeg trente selvforsvar var ikke masse "supertriks" for å komme unna diverse situasjoner. Det viktigste for meg var den mentale forandringen. Jeg fikk ett mer realistisk syn på hvordan slosskamper kan utarte seg, og jeg fikk en enda større trang for å unngå slosskamper med folk på gata. I tillegg følte jeg meg tryggere på at dersom en situasjon oppstod kunne jeg såpass at jeg ikke ble helt forsvarsløs.

Husker en gang det kom en fyr som skulle ta meg på byen, som tok tak rundt livet mitt bakfra. Helt instinktivt grep jeg tommelen og vred håndleddet hans slik at han slapp. Jeg fikk snudd meg raskt når han glapp taket, og dyttet han unna og sa jeg ikke ville ha bråk. Han løp da mot meg og slo helt villt etter meg en del ganger men da også tok jeg opp armene instinktivt og beskyttet hodet mot slagene. Dyttet han unna igjen. Så begynte han bare å slenge dritt og jeg gikk unna. Da fikk jeg unngått situasjonen helt. Bra han ikke hadde med seg masse kompiser:) Hvis man får 4-5 folk mot seg blir man nesten sjangseløs uansett om man har svart belte i ditt og datt

Lenke til kommentar
Da jeg trente kampsport ble det lagt vekt på når det var eller ikke var greit å bruke det man kunne. Kampsporter som krever at man har belte og hvit slåbrok, er først og fremst for selvforsvar.
Om det først og fremst er selvforsvar, hvorfår benytter dem ikke flere enkle triks, i følge en jeg snakket med som hadde en del års erfaring med karate sa at triksene var såpass avanserte at dem ikke hadde funket i praksis i en ekte forsvars situasjon.

Jeg vet ikke om dette stemmer men...

Jeg driver ikke med karate.

Jeg vet ikke hvordan det fungerer i karate, jeg har kun trent judo og ju-jitsu. Judo er nok en veldig passiv kampsport, men jeg lærte meg noen enkle grep som har vist seg å fungere i ettertid. Men det viktigste da vi utførte knepene på trening var at vi ikke skulle skade noen. Hvis motstanderen tok skade, ble det gjort feil. Men ute i den virkelige verden er ikke motstanderen forberedt på det, og han er gjerne litt urolig, så da kan noe fort gå galt. Hovedmålet er uansett at man skal uskadeliggjøre motstanderen, ikke skade ham.

For øvrig begynte jeg med kampsport fordi jeg ville prøve noe nytt. Jeg fortsatte fordi jeg trivdes på trening og det var hyggelige folk der. Jeg hadde ønsket aldri å bli en slåsskjempe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Stemmer!

Lenke til kommentar

Kan også underskrive på andi_c, det er også mitt inntrykk.

På bokseklubben jeg gikk på kom ofte ungdom i alderen 12-15 år 2-3 ganger med stor entusiasme helt til vi faktiske begynte med treningen. Antar de forventet å gå i ringen og lære å banke folk, men nei, de skulle slå rolig og riktig ut i lufta og *kanskje* på en sekk. De kom aldri tilbake :wee:

Jeg har bokset i 2.5 år, gitt og fått harde og vonde slag i ringen, men jeg har ALDRI slått noen utenfor ringen for å skade. Nå er dessverre ikke jeg representabel for alle kampsportutøvere, men jeg er ikke alene om "kun bokse i ringen"-mentaliteten.

Jeg bokser for treningens skyld :)

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...