Gå til innhold

Vet politiet hvem som kan kampsport?

Sitronsaft

Anbefalte innlegg

Fikk høre noe litt interessant her isted. Påstand: Om man når en viss grad i visse kampsporter blir man oppført med en "trekant" eller en slags notis av noe slag hos politiet, så de kan se om du har trening i kampsport om de søker deg opp (f.eks. før de skal hjem til deg av ulike grunner).

Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Artig liten konspirasjonsteori. Men jeg tror det ville vært umulig å følge opp, med tanke på hvor mange kampsportklubber det finnes i hele landet, og alle de forskjellige rangeringene de fører.

Uansett forteller ikke alltid rangeringene sannheten. Jeg trente kampsport før og det var veldig mange med høyere rangering enn meg, som jeg selv følte kunne mindre enn meg og var i dårligere form. De hadde bare vært medlem i klubben lengre enn meg og klart kravene for å nå rangeringen.

Lenke til kommentar

Artig konspirasjonsteori ja men lett å avvise som bullshit:

1: Normalt pleier folk som driver kampsport å ha ein viss etikk og dømmekraft etter å ha trent ei stund

2: Dette vil kreve ei enorm overvåkningsinnsats og registering/ oppdatering av data.

3: Det vil kreve at alle som bur i Noreg er registert i politiets strafferegister allereie.

Så du ser at denne informasjonen er det ikkje hold i.

Det som kan vere sant er at visse villstyringer som allereie har ei lang liste i strafferegisteret og tilknytta særs voldelege miljø kan vere registert med eventuelle "notiser".

Lenke til kommentar

Tviler på at de har en liste over alle som kan kampsport, men i klubben vår er det hvertfall sånn at alle trenerene må levere inn politiattest for å kunne være trener, har selv måttet levere inn attest...

Endret av andi_c
Lenke til kommentar
1: Normalt pleier folk som driver kampsport å ha ein viss etikk og dømmekraft etter å ha trent ei stund
Det tror jeg ikke.

Jeg tror gjennomsnittet at personer som driver med kampsport er mer voldelige en gjennomsnittet av personer som ikke driver med kampsport.

Det sier seg jo selv, man starter ikke med boksing om man ikke liker å utdøve vold.

Lenke til kommentar
Det tror jeg ikke.

Jeg tror gjennomsnittet at personer som driver med kampsport er mer voldelige en gjennomsnittet av personer som ikke driver med kampsport.

Det sier seg jo selv, man starter ikke med boksing om man ikke liker å utdøve vold.

Personlig så tror jeg at folk som begynner på TMA (Tradisjonelle kampsporter) som karate, taekwondo o.l. får en viss etikk og dømmekraft etter en stund, (de burde hvertfall etter min mening). Man får sikkert dette av kampsporter som kickboxing og boksing og, men personlig så føler jeg at det er i disse grenene mange av de "store, tøffe gutta" er. (No offense, jeg digger kickboxing og boksing!)

I karate er det hvertfall mye fokus på at du skal, utifra treningen bli en høfligere og mer ydmyk person, det du lærer av selvforsvar skal kun brukes i nødstilfeller. I tillegg så er det strenge regler for hvordan en skal oppføre seg i treningslokalet og mot andre folk. (Hvertfall her jeg trener)

Heh, dette var nok en smule offtopic men...

Lenke til kommentar

Generelt sett så gir kampsporttrening deg evnen til å holde hovudet rolig.

Derfor det er sjeldan brushouvder kjem så veldig langt innan kampsport (dei er på hue og rævva ut får 6 mnd er gått)

Det er sikkert kampsprtmiljø som ikkje får denne kunnskapen men då er det miljøet prega av noko anna enn kampsport som trening og sosial aktivtet.

Mi erfaring med kampsport er at dei som har trena ein del år og er aktive er dei som havner minst i bråk.

Derimot bolegjengen på helsestudioene trur eg at eg heller ville ha styrt unna. Bivirkingene av anabole sterioder er lett å sjekke opp.

Lenke til kommentar
Da jeg trente kampsport ble det lagt vekt på når det var eller ikke var greit å bruke det man kunne. Kampsporter som krever at man har belte og hvit slåbrok, er først og fremst for selvforsvar.
Om det først og fremst er selvforsvar, hvorfår benytter dem ikke flere enkle triks, i følge en jeg snakket med som hadde en del års erfaring med karate sa at triksene var såpass avanserte at dem ikke hadde funket i praksis i en ekte forsvars situasjon.

Jeg vet ikke om dette stemmer men...

Jeg driver ikke med karate.

Lenke til kommentar
Det tror jeg ikke.

Regner med at du ikke er så dum at du mener det, men at du sier det kun for å provesere frem en diskusjon.

Likevel klarer jeg ikke å holde meg, må nesten svare på den.

Jeg vil påstå at du har så feil på det punktet som du kan mulig være, folk som driver med kampsport gjør det skjeldent for å lære seg å slåss på gaten eller fordi de liker å utøve vold. Det finnes selvsagt noen av disse, men de fleste blir vist vekk fra klubben ettersom slik oppførsel ikke tolereres og oppdages veldig fort.

Folk som trener kampsport gjør det for fysisk aktivitet, interesse og innen noen stilarter for selvforsvar.

Men ser vi påstanden din fra en annen vinkel kan den medføre litt riktighet, for kampsporter, spesielt innenfor visse miljø, kan tiltrekke seg personer med en voldelig adferd. Kampsport har derimot vist seg å forhindre disse personene i å utøve vold på gaten, men heller å få ut energien og sinne sitt på trening i form av fysisk aktivitet og sparring.

Men jeg nevner det igjen, jeg har en mistanke om at du ikke er så dum og kun er ute etter å provosere.

edit: Jeg generaliserer veldig ser jeg, fyfy. Dette gjelder selvsagt ikke alle, noen er som du sier, av voldelig kaliber.

Endret av siindre
Lenke til kommentar
Da jeg trente kampsport ble det lagt vekt på når det var eller ikke var greit å bruke det man kunne. Kampsporter som krever at man har belte og hvit slåbrok, er først og fremst for selvforsvar.
Om det først og fremst er selvforsvar, hvorfår benytter dem ikke flere enkle triks, i følge en jeg snakket med som hadde en del års erfaring med karate sa at triksene var såpass avanserte at dem ikke hadde funket i praksis i en ekte forsvars situasjon.

Jeg vet ikke om dette stemmer men...

Jeg driver ikke med karate.

Beklager dobbelpost, men det var svar på to forskjellige innlegg og da tror jeg det går greit?

Det du sier er på mange måter riktig, men gjelder ikke i så stor del karate pga det er lite selvforsvar i den sporten. Karate går ut på slag og spark, men mange klubber driver og med selvforsvar.

Men reine selvforsvars stilarter (som f. eks JuJitsu som jeg selv driver med) er det få "triks" (les: teknikker) som faktisk ville funket i praksis pga de er såpass avanserte og krever at angriperen angriper akkurat sånn som du har trent på for at det skal funke.

Men (ett stort men) det man lærer i bl. a jujitsu er forskjellige konsept i selvforsvar, som vil funke i praksis. Hvordan man bryter balansen til en person for å få han i bakken, hvordan man låser en person for å få holde kontroll på han til det kommer hjelp og hvordan man beskytter seg mot slag.

Klubben jeg trener i trener vi på to forskjellige ting:

Enkelt slag: Angriper kommer med ett enkelt slag mot hode eller kropp og forsvarer foretar en blokk og kontringsangrep. Dette fungerer veldig dårlig i praksis ettersom en angriper som oftest er preget av ett enorm raseri og kommer på med MANGE slag på en gang.

Realistisk angrep: Da trener vi på en realistisk situasjon, der angriper kommer på med mange tilfeldige slag og vi trener på dette.

Det finnes også selvforsvars stilarter som baserer seg på forsvar mot veldig realistiske selvforsvars situasjoner, KFM (Kacie Fighting Method) er ett eksempel. Søk på google, veldig mye bra.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

f.eks karate:

På stevner så konkurreres det i 2 forskjellige typer:

Kata :teknisk framvisning der ein går i eit spesifikt mønster og utfører slag, spark, blokkeringer og bevegelser korrekt. Bedømmingagår på kor perfekt øvelsene blir utførte.

Kumite: Kamp, Her bruker ein kominasjoner av dei tillærte øvelsene for å kunne vinne poeng.

Er i dei fleste stilarter semikontakt(skinnberøring), men nokre av stilartene blant anna den eg trente Kyokushinkai har fullkontakt som ei konkurransegrein etter eit vist nivå (5-4 kyu). Før det så var det berre semikontakt ein fekk konkurrere i.

Lenke til kommentar

siindre

Jeg mener ingen ting om akkurat det, jeg bare sier hva jeg har hørt.

Men uten statestikk vil jeg synnes det er rart at personer som driver med kampsport ikke er voldelige ellers, jeg sier ikke at alle som driver med div kampsport slår og sparker folk ellers, men jeg tror det er flere av dem som gjør det (prosentvis) en ellers.

Ja, det er sikkert mye holdningskapende greier innad i miljøet, men det er det jo på kjøreskolene også, likevel kjører folk i 170 på landeveiene.

Eksempel:

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Det finnes alitid personer med større skonummer enn IQ,diverre.

No kan ein kampsportklubb gjere det "litt" lettare å kvitte seg med eit uønska element enn kva restriksjoner biltilsynet kan og kjøreskulane for den del.

Typiske voldsutøvere er sinte/frusterte unge menn.

OT

Påstand:

1990-årgangen er voldsmenn uten unntak, rusmisbrukere er dei og, og får dei muligheiten så voldtar dei 13-åringer også.

Bevis:

19-åring fengslet, http://www.ba.no/nyheter/krim/article4646422.ece

19-åring voldtok 13-åring, http://www.p4.no/story.aspx?id=327076

/OT

Robocop, registering i det systemet krever då kontakt mellom person og politi i ein eller anna form? (arrestasjon, mistanke, vitne, samtale...........)

Lenke til kommentar

Ser jeg har klart å skape en liten diskusjon med denne lille tråden ;P Det er jo alltid hyggelig.

Det er vel trygt å påstå, som Robocop sier, at politiet kan opprette notiser og opplysninger osv som de vil om alle, som de kan ha i systemene sine. Men om det fins noe sted man krysser av for "kan kampsport" f.eks. på lik linje med ting som "kjønn" og "alder" vet jeg ikke, og det var vel dette jeg var ute etter å vite.

Jankee: Synes ditt siste innlegg var ufattelig tragisk, å si at alle som er født i 1990 er voldsmenn, rusmisbrukere og voldtektsmenn blir bare for dumt. Du har TO eksempler, og jeg synes faktisk ikke det er godt nok.

Edit: For å demonstrere hvor idiotisk jeg synes innlegget ditt er skal jeg komme med "bevis" for at alle født i 1977 (samme som deg Jankee, jeg fant opplysningen på profilen din) er kriminelle.

32-åring dømt for kokainsmugling

32-åring dømt for samleie med 14-åring

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Poenget mit var ikke at alle kampsport utdøvere var voldelige ellers.

Poenget mit er at folk tiltrekkes av hva dem liker, liker man vold joiner man gjerne kampsport. Det er personer som liker vold som også benytter seg av vold ellers.

Dermed vil logikken min tilsi at En høyere prosent kampsportutøvere er voldsforbrytere en f.eks Sjakkspillere eller Reserbilsjofører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...