Gå til innhold

Hva bør jeg oppgradere for spilling


Anbefalte innlegg

Har planer om å gjøre oppsettet mitt litt bedre rustet for spilling, men er litt usikker på hva jeg bør kjøpe. Oppsettet mitt er som følger:

 

Asus P5Q

Intel Core 2 Quad Q9300

OCZ PC2-6400 Platinum Vista Performance Edition 4GB (2x2GB)

Asus Radeon HD 4870 512MB

Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic

Samsung SH-S203D DVD brenner

NZXT Zero

Acer G24 24" Monitor

Gigabyte ODIN Pro 800W

2X Samsung Spinpoint F1 750 GB

 

Har vurdert å kjøpe et tilsvarende skjermkort som det jeg har for å kjøre Crossfire eller et nytt skjermkort for et par tusenlapper. Er litt usikker på om det er resten av utstyret som er flaskehals og at jeg heller burde oppgradert CPU, RAM, og hovedkort. Noen som har noen meninger rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du kjører skjermen på max oppløsning når du spiller, vil 512 ram være lite i en del tilfeller. I de tilfellene er det ikke sikkert det hjelper med et skjermkort til heller.

 

 

Dersom du setter den på 1680x1050 bør 512 holde. Dersom du klarer deg med den oppløsningen, ville et nytt skjernkort HD4870 512 gjøre susen. Hvis du skal spille på høyere må du nok ut med 2800 for et HD5870 for å virkelig oppnå merkbart bedre.

 

Min konkrete anbefaling er å kjøpe et stk HD4870 512 til. I mange spill holder det med 512 ram selv ved maks opløsning. Lagger det setter du oppløsningen ned et hakk. Generelt er 2 stk HD4870 et kjempeoppsett. Q9300 holder fint, men det gjør sikkert ikke noe om du overklokker den 15-20%. Det fikser du selv med standard vifte.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

et nytt 4870 med dagens priser er ingen dum oppgradering, men vil ikke være dx 11 compatibelt. Ikke at det nødvendigvis er en så dårlig ting. Siden det neppe er sannsynelig at du vil se noen spill som krever dx11 i 2010. og i allefall ikke før sent ( jeg gjetter 3 eller 4 kvartal).

 

Så da kan man likevel vente på å se at gt300 kommer etter nyttår og se hvordan det blir både pris og ytelses messig. Er jo snakk om 5890 rundt nyttårs tider også da. så 2010 blir et stort gpu år.

 

kunne kanskje hive på 2 gb ram siden det er spådd at ram prisene bare vil stige i 2010. 4gb er hva jeg kaller minimum og 6 gb er comfortable. Kan takle litt mer memory leaks slik.

Lenke til kommentar

Vil anbefale å sjekke muligheten for en liten overklokking av cpu, siden Q9300 har en ganske lav hastighet. Begynn å klokke umiddelbart og se hvor langt du kommer uten en bedre kjøler først, når du har kommet så langt får du vurdere om du er fornøyd der du er eller om du vil klokke videre oppover.

Og da kan du bestille et skjermkort og eventuelt kjøler sammen.

 

Et ekstra 4870 er nok den mest økonomiske oppgraderingen. Har virkelig spill begynt å lugge og hakke?

 

Så, overklokke først, bestille skjermkort og eventuelt cpu-kjøler etterpå

Lenke til kommentar

Men du har fått litt dårlige anbefalinger her. ASUS P5Q har ikke støtte for CrossFire (dersom det er grunnmodellen du har) (siden du snakket omCF, tok jeg det for gitt at du hade støtte - men det har du vel ikke?).

 

Jeg ser derfor den beste løsningen å kjøpe et nytt skjermkort enten HD5850 eller HD5870. 512 RAM er uansett en begrensende faktor og vil føre til at du vil ønske å oppgradere allikevel om kort tid. HD4870 kan være penger rett ut av vinduet. To skjermkrt med 512 ram, betyr at de yter 512 ram (altså man legger ikke i sammen 512+512) - det er bare selve ytelsen som blir bedre.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...