Zlatan92 Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Hei. Jeg har startet med lappen, men etter å ha fått den, trenger jo man selvfølgelig en bil! Det jeg lurer på, er; hvordan kjøpe en bil? Har hørt at man må ha dokumenter, blabla... men hva er det viktigste? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Du må fylle ut en salgsmelding for å kjøpe/selge en bil. Den må leveres til biltilsynet (din lokale trafikkstasjon). I tillegg er det omregistrering av bilen, dette koster alt fra 1529,- til 21 855,- avhengi av vekt og alder på bilen. Her er gjeldene satser for 2009. Kjøper du hos en forhandler kan det være mere (kontrakt etc.) men da er de (som regel) behjelpelige med arbeidet. Ellers så kan det være lurt å sjekke heftelser på bilen, dvs. så sjekke om årsavgift er betalt eller om det er tatt pant i bilen. Det gjør du på brreg.no. Kjøper du en bil det er tatt pant i, så kan banken ta fra deg bilen hvis selgeren ikke klarer å betjene lånet sitt. Dermed er det ditt ansvar å undersøke dette FØR du sikrver under på salgsmelding. Du burde også være obs på at enkelte hevder at det er ordnet, men ikke gått igjenom. Ikke tro ukritisk på dem. Krev dokumentasjon på påstanden deres. For det er som sagt ditt ansvar å vite dette. Har du dokumentasjon på at alt skal være i orden så har du så vidt jeg vet handlet i god tro, og dermed har rett til å heve kjøpet. Det er mulig man kan jukse med brreg.no, men nøyaktig hvordan dette har seg er jeg ikke sikker på. Men jeg mener å ha hørt at selv om det ikke står noe på brreg.no så kan det fortsatt være pant i bilen f.eks. Kanskje noen andre kan utdype?. Endret 12. november 2009 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 I tillegg er det utrolig viktig å sjekke tilstanden til bilen du vil kjøpe. Slå deg gjerne sammen med noen som har peiling på bil, og krev en NAF-test av bilen før du kjøper den. Hold deg unna tilbud som virker for gode til å være sanne, de kan bli dyrere enn du aner. En bil med komplett servicehistorikk som selges av en oppegående person er et fint sted å starte. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 og ikke kjøp en dyt facny bil som første bil , de fleste klarer og skade bilen løpet av det 1 året , da er det greit at det ikke er en bil som det ikke er så alt for farlig at den får en skrape her og der . Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 og ikke kjøp en dyt facny bil som første bil , de fleste klarer og skade bilen løpet av det 1 året , da er det greit at det ikke er en bil som det ikke er så alt for farlig at den får en skrape her og der . Folk kjøper vel den bilen de har råd til. Jeg vil derimot påstå du bør kjøpe en nyere bil dersom du har anledning til dette. Grunnen er, som Mato sier, at du er uerfaren og derfor har større sjanser for å bli innblandet i et uhell. En ny bil gir deg bedre sikkerhet og større trygghet enn en gammel bil. Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Takk for det! Jeg selv har nå tenkt å kjøpe en bil. Mange har, som noen av dere sier, sagt at jeg bør kjøpe en gammel. Ikke så jævlig gammel heller, men jeg hadde tenkt å gå for en VW Golf 4, 1.6, år 1998. Hva sier dere til det? Evt. har dere noen andre anbefalinger ang biler jeg kan kjøpe som er bra, trygt og billig ? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 påliteling og grei bil , de har sine normale feil som burde dukke opp rundt nå , sjekk servis historien , og se om større servicer er tatt . Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 VW Golf IV fra 1998 med 1,6 liters bensin er en veldig grei førstebil. Det er imidlertid umulig å si mer om bilen uten å ha sett en annonse, vite noe om km.stand, osv. Generelt sett har VW fra denne perioden en tendens til å ha en del feil etter at de passerer 150.000 km. Det finnes likevel ikke noen fasit for hvilke biler som har mer feil enn andre. Som Mato sier, godt vedlikehold og utførte servicer til riktig tid er meget viktig! Be om å få se serviceheftet. Golf IV skal så vidt meg bekjent ha service for hver 30.000 km, og hovedservice etter 60.000 km, 120.000 km, 180.000 km, osv. Pass også på å se godt etter rust, det kan fort bli veldig dyrt. Ellers vil jeg anbefale Toyota som et skuddsikkert alternativ, de er driftssikre som få. Spennende er de derimot ikke. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Kjøpe 97 modell eller eldre eventuelt vente til over nyttår med å kjøpe 98-modell, så sparer du litt penger på omregistrering (om satsene holder seg - snaut 3000). Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Kjøpe 97 modell eller eldre eventuelt vente til over nyttår med å kjøpe 98-modell, så sparer du litt penger på omregistrering (om satsene holder seg - snaut 3000). Godt poeng. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Har selv nettopp kjøpt en 99 modell hvor omregistreringen kommer på mer enn 10 % av kjøpssummen. Irriterte meg grenseløst. Hadde den vært 98-modell kunne jeg sikkert ventet med å kjøpe den til i januar og spart penger.. Lenke til kommentar
Biler Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 jeg kjønte ikke det med å vente til nyytt år for å spare penger hva mente du enklig om du kan forklare litt enklere.. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Satsene i Norge er slik at om bilen er 97 modell koster omregistrering rundt 1500 for en Golf i dag. Har du samme modellen i 98 modell koster det rundt 4500. Venter du til januar med å omregistrere koster det 1500 for 97 modellen igjen. Bare et eksempel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå