Gå til innhold

Pilot! Laseroperasjon? Hvorfor ikke?


anonymousf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi det kan hende at du må ta flere laseroperasjoner i løpet av livet ditt. Bare fordi du har tatt laser betyr ikke at øynene dine vil være perfekte for evig. Og forsvaret kan ikke tvinge deg til å betale for det, og de vil heller ikke betale for det.

 

Skal ikke si at det er grunnen. Men er sånn jeg tenker.

Lenke til kommentar
Fordi det kan hende at du må ta flere laseroperasjoner i løpet av livet ditt. Bare fordi du har tatt laser betyr ikke at øynene dine vil være perfekte for evig. Og forsvaret kan ikke tvinge deg til å betale for det, og de vil heller ikke betale for det.

 

Skal ikke si at det er grunnen. Men er sånn jeg tenker.

 

At jeg har perfekt syn nå betyr jo ikke at jeg kommer til å ha det for evig, uavhengig av om jeg allerede har tatt en operasjon eller ei.

 

Har man først gjort det og betalt for det selv, hvorfor kan da ikke forsvaret ta en inn?

Lenke til kommentar
Fordi det kan hende at du må ta flere laseroperasjoner i løpet av livet ditt. Bare fordi du har tatt laser betyr ikke at øynene dine vil være perfekte for evig. Og forsvaret kan ikke tvinge deg til å betale for det, og de vil heller ikke betale for det.

 

Skal ikke si at det er grunnen. Men er sånn jeg tenker.

 

At jeg har perfekt syn nå betyr jo ikke at jeg kommer til å ha det for evig, uavhengig av om jeg allerede har tatt en operasjon eller ei.

 

Har man først gjort det og betalt for det selv, hvorfor kan da ikke forsvaret ta en inn?

 

Som sagt dette var det jeg tenkte. At det stemmer skal jeg ikke si sikkert.

 

Det kan jo også hende at forsvaret rett og slett krever det perfekte når det kommer til å bli pilot. Hvem vet? :/

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest en forklaring som ligner ganske mye på zhoe sin.

 

Annet enn det så får Forsvaret inn utrolig mange søknader, og av de er det mange som kvalifiserer fordi de har 100% syn. Det koster Forsvaret enormt med penger å utdanne en pilot, og ønsker da selvsagt de som fra naturens side står sterkest rustet. Altså er det en veldig grei måte å korte ned bunken av søkere, uten at det er hovedgrunnen.

Lenke til kommentar

Det er flere måter å laserbehandle øyet på; LASIK med flere gjøres ved at en flapp skjæres løs fra hornhinnen og holdes unna mens laseren brukes, mens andre behandlingsmåter skraper vekk og lar deler av netthinnen gro tilbake selv. Førstnevnte metode kan i skjeldne tilfeller løsne under hard påkjenning, og er dermed en stor sikkerhetsrisiko om man skal bli jagerpilot.

 

Prismessig så er de metodene som ikke gir slike potensielle ulemper litt dyrere, og man bruker mange uker på å komme seg etter operasjonen i forhold til noen få dager. Jeg vet ikke hvordan praksisen på dette er i forsvaret, men det skal faktisk være mulig å bli jagerpilot selv med opererte øyne, om man velger rett metode.

Lenke til kommentar
Det er flere måter å laserbehandle øyet på; LASIK med flere gjøres ved at en flapp skjæres løs fra hornhinnen og holdes unna mens laseren brukes, mens andre behandlingsmåter skraper vekk og lar deler av netthinnen gro tilbake selv. Førstnevnte metode kan i skjeldne tilfeller løsne under hard påkjenning, og er dermed en stor sikkerhetsrisiko om man skal bli jagerpilot.

 

Prismessig så er de metodene som ikke gir slike potensielle ulemper litt dyrere, og man bruker mange uker på å komme seg etter operasjonen i forhold til noen få dager. Jeg vet ikke hvordan praksisen på dette er i forsvaret, men det skal faktisk være mulig å bli jagerpilot selv med opererte øyne, om man velger rett metode.

 

Dette stemmer, og en metode er godkjent for bla,a astronauter i NASA. MEN forsvaret i norge godtar ikke laseroperasjon ved opptak. uansett. Mulig det er tilatt for eksisterende flygere i forsvaret, men ikke ved opptak. Det samme gjelder i US Airforce såvidt jeg vet, og jeg tror at når laser blir godkjent i USAF, så kan det komme her etter noen år :p

Lenke til kommentar
Fordi det kan hende at du må ta flere laseroperasjoner i løpet av livet ditt. Bare fordi du har tatt laser betyr ikke at øynene dine vil være perfekte for evig. Og forsvaret kan ikke tvinge deg til å betale for det, og de vil heller ikke betale for det.

 

Skal ikke si at det er grunnen. Men er sånn jeg tenker.

Det er ikke grunnen overhodet. Problemet er at du som pilot skal jobbe i en den helt ekstreme situasjoner. Man vet ikke hvordan laseropererte øyne reagerer i 3g i et jagerfly, f. eks. Når en har seriøs forskning og andre land har gode erfaringer med kombinasjonen laseropererte øyne og jagerfly, så skal du se Norge også begynner å ta opp de som er laseropererte.

Lenke til kommentar

Årsaken jeg fikk høre under opptaket var blant annet nedsatt kontrastsyn ved laserbehandling. Og for de som spekulerer i det; JA, de kan se om du har tatt laserbehandling.

 

Angående når eksisterende piloter får nedsatt syn er det ingen problem å fly med f.eks briller. (Gjelder hvertfall alt annet enn fighter).

Lenke til kommentar

Å utdanne en Jagerpilot i forsvaret er utrolig kostbart derfor har de strenge regler for å velge ut hvem som kommer gjennom nåløyet.

De som er ferdigutdannet ønsker de også å dra nytte av som pilot i mange år og ønsker ikke å risikere at de har piloter som etter noen få år ikke klarer den årlige helse sjekken.

 

De har bestandig nok interreserte kandidater å ta av så da skjønner du at det er veldig ulogisk av dem å velge en som ikke klarer krava.

Lenke til kommentar

Tror det også er sånn for fargeblinde. Jeg har alltid hatt et ønske om å bli pilot, men så har det seg sånn at jeg er en smule fargeblind mellom rødt og grønt. Nei det er ikke så ille at jeg tror det norske flagget er grønt, jeg klarer fint å se forskjellen på rødt og grønt, men jeg klarer ikke å komme igjennom disse fargeblind-testene der hvor du skal se etter tall etc mellom mange prikker.

Lenke til kommentar
Tror det også er sånn for fargeblinde. Jeg har alltid hatt et ønske om å bli pilot, men så har det seg sånn at jeg er en smule fargeblind mellom rødt og grønt. Nei det er ikke så ille at jeg tror det norske flagget er grønt, jeg klarer fint å se forskjellen på rødt og grønt, men jeg klarer ikke å komme igjennom disse fargeblind-testene der hvor du skal se etter tall etc mellom mange prikker.

 

Hahaha har akkurat det samme. Klarer fint å se forskjellen mellom rødt og grønt. Men når det kommer til de testene så får jeg vite at jeg er svakt fargeblind mellom grøn og rød. Plagsomt ..

Lenke til kommentar
Det er ikke grunnen overhodet. Problemet er at du som pilot skal jobbe i en den helt ekstreme situasjoner. Man vet ikke hvordan laseropererte øyne reagerer i 3g i et jagerfly, f. eks.

 

 

ehhh jo.....

 

USAF og USN har hatt laseropererte piloter leeenge.

I USAF var det lenge kun PRK som var godkjent. Etter 27 mai 2007 er ikke LASIK heller automatisk diskvalifiserende som tidligere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tror det også er sånn for fargeblinde. Jeg har alltid hatt et ønske om å bli pilot, men så har det seg sånn at jeg er en smule fargeblind mellom rødt og grønt. Nei det er ikke så ille at jeg tror det norske flagget er grønt, jeg klarer fint å se forskjellen på rødt og grønt, men jeg klarer ikke å komme igjennom disse fargeblind-testene der hvor du skal se etter tall etc mellom mange prikker.

 

Hahaha har akkurat det samme. Klarer fint å se forskjellen mellom rødt og grønt. Men når det kommer til de testene så får jeg vite at jeg er svakt fargeblind mellom grøn og rød. Plagsomt ..

Har også nedsatt fargesyn og drømmen har vært å bli flyver så så lenge jeg kan huske. I 7. klasse på barneskolen satt jeg å leste NAK's sertifikats bøker mens de andre leste Donald Duck:D Men så fant jeg ut i slutten av ungdomsskolen at jeg hadde nedsatt fargesyn, det var et slag i ansiktet. Men nylig har forskere genbehandlet aper slik at de har fått fullt fargesyn, så jeg håper at vi har teknologien til å gjøre det på mennesker innen jeg er 24 år slik at jeg kan bli flyver i forsvaret(er 16 år nå)

Mvh Summen

Lenke til kommentar
det er pga kreftene man blir utsatt for i cocpit, og at ikke alle laseroperasjoner er feilfrie. Hornhinna kan løstne etc..

Den kan neppe løsne med mindre du tar LASIK. Metodene der du ikke legger lokket tilbake etterpå er jo feilfrie på den måten.

 

Årsaken jeg fikk høre under opptaket var blant annet nedsatt kontrastsyn ved laserbehandling.

Sikkert på gamle lasermaskiner det. Det kommer hele tiden nye, og laseren blir mer og mer finkornet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...