Gå til innhold

Statens karttjenester frigjøres

Anbefalte innlegg

Det var mer ment som en spesifisering (altså at sosi-siler inneholder koordinater). Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med resten?Bestiller man en sosi-fil ed kartdata så får man jo gjerne med alt det du nevner. Riktignok er det mulig å fjerne det, men en sosi-fil uten bygninger, eiendomsgrenser, og ikke misnt kotelinjer inneholder jo i praksis ingenting.

AtW

Tror du har missforstått hva en sosi-fil er. kotelinjer kommer i en fil, bygninger i en annen osv.

Edit: Det er forsåvidt mulig å putte eks. Alle Norges FKB data inn i en sosi-fil. Men av praktiske grunner så blir de delt opp i temaer.

Det varierer i min erfaring, har fått mange sosi-filer som innholder "alle" temakoder.

AtW

Å skulle definere hva en SOSI-fil inneholder blir som å definere innholdet i en doc-fil. Ja, du kan lagre tekst i en doc-fil, men utover det er det lite som skiller to ulike doc-filer.

SOSI er norsk standard for å dele kartdata, utover det kan innholdet være hva som helst.

Hva det har med temaet for diskusjonen aner jeg ikke. Hverken kartverket eller NE har svære databaser med SOSI-data, filene blir laget automatisk på bestilling.

Det er sikkert litt upresist forumlert av meg, jeg er ingen kart-mann, men grunnen tila t det opprinnelig ble tatt opp var spørsmålet om hva kartverket legger i "grunnlagsdata", og at det ikke er tilgjengelig. Jeg vil jo si at å tilgjengligjøre all kartfinormasjonen som sosi-filer er å gjøre grunnlagsdataene tilgjengelig.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er sikkert litt upresist forumlert av meg, jeg er ingen kart-mann, men grunnen tila t det opprinnelig ble tatt opp var spørsmålet om hva kartverket legger i "grunnlagsdata", og at det ikke er tilgjengelig. Jeg vil jo si at å tilgjengligjøre all kartfinormasjonen som sosi-filer er å gjøre grunnlagsdataene tilgjengelig.

Det meste av kartdataene blir finansiert gjennom spleiselaget Norge Digitalt, så det er ikke bare for kartverket å frigi alt av grunnlagsdata heller.

SOSI er den naturlige måten å frigi data på ja, selv om datamodellen er såpass kompleks og spesiell at det ikke er bare bare for gutteroms-prosjekter å realisere denne. Nå jobbes det med å bytte ut datamodellen i SOSI til GML, noe som vil i større grad internasjonalisere standarden og bedre tilrettelegge for nettopp frie løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...