Gå til innhold

Statens karttjenester frigjøres

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye bedre artikkel meastp, takk.

Dette "et steg i riktig retning" ja, men et ganske lite ett. Vi snakker jo ikke om å frigi dataene under en fornuftig lisens. Kartene bli gratis, men ikke frie.

Fra vilkårene:

Tilgangen gjelder for personlig bruk av tjenester for visning av kartbilder.

Det er begrenset hvor mange kartbilder pr unik bruker som kan lastes ned over en tidsperiode

Kartbilder skal ikke systematisk lastes ned og lagres lokalt hos brukere eller på applikasjonsservere.

For meg ser det da ut som f.eks. OpenStreetMap ikke får tilgang til disse dataene. Men hvis jeg vil ha et kart for å gå tur i fjellet, eller se rundt i nabolaget for utbygging el. er dette en flott tjeneste. Altså privat bruk.

Men...

Ved bruk av tjenestene i webapplikasjoner og lignende skal det være tydelig kildehenvisning til rettighetshaver
Så mulig OpenStreetMap kan ta kontakt og "forhandle" seg fra til noe, et unntak?
Lenke til kommentar

Nå som mobilt bredbånd begynner så smått å bli vanelig, å med dagens smart telefoner er dette velkomment! sette opp en wms tjeneste på telfonen, å man har FKB data over hele norge rett på telefonen ferdig symbolisert, det er egentlig ganske sykt :p

Egentlig så synst jeg ikke at folk flest har bruk for grunnlagsdata, det er såpass mye jobb å få noe fornuftig ut av de, at er ikke mange som hadde hatt bruk for det.

Men for oss over snittet interessert hadde det jo vært kult da :p Skal ikke se bort fra at det kan komme det også etterhvert. forhåpentlig via en wfs tjeneste.

Lenke til kommentar
Nå som mobilt bredbånd begynner så smått å bli vanelig, å med dagens smart telefoner er dette velkomment! sette opp en wms tjeneste på telfonen, å man har FKB data over hele norge rett på telefonen ferdig symbolisert, det er egentlig ganske sykt :p

Egentlig så synst jeg ikke at folk flest har bruk for grunnlagsdata, det er såpass mye jobb å få noe fornuftig ut av de, at er ikke mange som hadde hatt bruk for det.

Men for oss over snittet interessert hadde det jo vært kult da :p Skal ikke se bort fra at det kan komme det også etterhvert. forhåpentlig via en wfs tjeneste.

Hadde grunnlagsdataene vært tilgjengelig, så hadde softwaren som utnytter det kommet ut til folk flest også. I tilegg hadde folk tilbydt bedre tjenester.

AtW

Lenke til kommentar
Et skritt i riktig retning, men de burde frigitt alt (jeg regner med "underliggende data" betyr sosi-filer med koordinater), personlig skjønner jeg ikke hvorfor kart er fritt tilgejengelig i norge. At folk ikke har bruk for grunndataene er bare tull.

Sosi-data er alltid koordinatfestet, det ligger jo litt i navnet også (samordnet opplegg for stedfestet informasjon). Med underliggende data tror jeg de kan mene senterlinje for veier (brukes av gps'er) og hjemmelshavere for eiendommer f eks. Med grunndata menes ofte kotelinjer, eiendomsgrenser, bygninger, veier, elver og vann f eks og det er data som er tilgjengelige i dag gjennom offentlige tjenester.

Lenke til kommentar
Et skritt i riktig retning, men de burde frigitt alt (jeg regner med "underliggende data" betyr sosi-filer med koordinater), personlig skjønner jeg ikke hvorfor kart er fritt tilgejengelig i norge. At folk ikke har bruk for grunndataene er bare tull.

Sosi-data er alltid koordinatfestet, det ligger jo litt i navnet også (samordnet opplegg for stedfestet informasjon). Med underliggende data tror jeg de kan mene senterlinje for veier (brukes av gps'er) og hjemmelshavere for eiendommer f eks. Med grunndata menes ofte kotelinjer, eiendomsgrenser, bygninger, veier, elver og vann f eks og det er data som er tilgjengelige i dag gjennom offentlige tjenester.

Det var mer ment som en spesifisering (altså at sosi-siler inneholder koordinater). Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med resten?Bestiller man en sosi-fil ed kartdata så får man jo gjerne med alt det du nevner. Riktignok er det mulig å fjerne det, men en sosi-fil uten bygninger, eiendomsgrenser, og ikke misnt kotelinjer inneholder jo i praksis ingenting.

AtW

Lenke til kommentar

NOT Your New Best Friend!

Ikke la deg lure, Statens Kartverk har ikke hatt noen åpenbaring der de har skjønt at offentlig informasjon innsamlet for offentlige midler bør deles fritt med alle.

Dette dreier seg om at Statens Kartverk gjør en halv-desperat handling for å beholde sin relevans. De har sett at etterhvert som trenden med økt bruk av kart, geolokasjon osv. har gjort seg gjeldende, er det stadig Google Maps som dominerer og har størst mindshare. De blir selv mindre relevante og mer sidrompet, for hva leverer vel de til publikum? Er de selv på nye mobile platformer, kanskje? Meh.

Google Maps leverer super-gode kart- og navigasjonstjenester, gratis, til web og mobiltelefoner mm. Dette gjør Google kostnadsfritt, med kartdata de har kjøpt fra ulike leverandører og data de samler inn selv (feks. street view og trafikkdata på amerikanske veier).

Samtidig har Statens Kartverk hittil tviholdt på sine data som de har bygget opp for offentlige midler, og i minimal grad gjort data eller tjenester tilgjengelig for publikum. Selvfølgelig gjør de en dårlig figur.

Så når de nå har tatt i bruk litt fri programvare og gjort det enkelt å få noen enkle, begrensede kart inn på websider, så har motivasjonen til kartverket ikke vært å liberalisere informasjon, men å redusere tapet av ansikt.

De vil fortsatt begrense adgangen til dataene, og har fortsatt restriksjoner i bruk av karttjenestene. Gjør ikke Google også det? Jo, men Google lever ikke på offentlige midler.

Så ja, forsåvidt har folk rett i at norske, offentlige kartdata er bittelitt mer tilgjengelig nå enn før. Det er en forbedring, men ikke fordi Statens Kartverk har innsett noe og derfor tatt et skritt i riktig retning. De har bare gjort noe for å redusere sin fallende relevans i internett-baserte tjenester.

"Men er ikke det viktigste at kartene nå er mer frie?"

Vel, de er egentlig ikke det. Det er bare gratis å bruke et webapplikasjon for kart.

Lenke til kommentar
Det var mer ment som en spesifisering (altså at sosi-siler inneholder koordinater). Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med resten?Bestiller man en sosi-fil ed kartdata så får man jo gjerne med alt det du nevner. Riktignok er det mulig å fjerne det, men en sosi-fil uten bygninger, eiendomsgrenser, og ikke misnt kotelinjer inneholder jo i praksis ingenting.

AtW

Tror du har missforstått hva en sosi-fil er. kotelinjer kommer i en fil, bygninger i en annen osv.

Edit: Det er forsåvidt mulig å putte eks. Alle Norges FKB data inn i en sosi-fil. Men av praktiske grunner så blir de delt opp i temaer.

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar

Å skulle definere hva en SOSI-fil inneholder blir som å definere innholdet i en doc-fil. Ja, du kan lagre tekst i en doc-fil, men utover det er det lite som skiller to ulike doc-filer.

SOSI er norsk standard for å dele kartdata, utover det kan innholdet være hva som helst.

Hva det har med temaet for diskusjonen aner jeg ikke. Hverken kartverket eller NE har svære databaser med SOSI-data, filene blir laget automatisk på bestilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...