zoomit Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Hei Trenger hjelp til å kjøpe en ny ferdigkonfig stasjonær pc i prisklasse 5000-6000. Har en 2år gammel Dell som bråker som en skurtresker, så ønsker en mer stillegående og mer ytelse. Den henger mye og bruker fryktelig lang tid på oppstart(4-5min!!),lasting av web-sider etc. Har fra før Vista Ultimate, skjerm, ekstern HDD. Pc'en skal brukes til vanlig kontorarbeid, musikk, streame film, foto og litt videoredigering. Ikke spill da jeg også har PS3 til det. Har sett på denne: Multicom 745 Power Max med AMD Phenom firekjerners prosessor Tilegg: 4GB DDR3 1333MHz 1000GB Serial-ATA harddisk, 7200rpm 54Mbps trådløst nettverkskort [+137,-] IEEE-1394 PCI firewirekort [-182,-] Intern 16-in-1 minnekortleser [-93,-] pris kr 5 421,- Bør jeg evt oppgradere til AMD Phenom II X4 905E 2.5GHz 65W [+530,-] eller AMD Phenom II X4 945 3.0GHz 125W [+515,-] eller AMD Phenom II X4 955 BLACK EDITION 3.2GHz 125W [+550,-] - hva er forskjell? Hvordan ville du konfig/spec den? Eller andre forslag, produsenter? Endret 12. november 2009 av zoomit Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Om du syntes din nåværende Dell gjør jobben godt nok, kan kanskje en støvutblåsing fra kabinettet gjøre susen mtp. støy? Lenke til kommentar
zoomit Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Om du syntes din nåværende Dell gjør jobben godt nok, kan kanskje en støvutblåsing fra kabinettet gjøre susen mtp. støy? Hei, He-he godt forslag! men har allerede vært nedi med sugern. - i tilegg den er meget treig i oppstart (4-5min!!), lasting av web-sider etc. helt håpløs. Har støvsuget. Tatt ut en vifte, kjøpt og satt inn mer ram, prøvd andre underlag, mer hdd etc. fremdeles et helvetes spetakkel Umiddelbart ser den multicom pc'en fin ut. Bør jeg oppgradere prosessor evt skjermkort til GeForce GTX 260 896MB PCI-E [+1 549,-] - Eller er det "overkill"? - ønsker heller ikke måtte bytte på nytt om 2år igjen.. Endret 12. november 2009 av zoomit Lenke til kommentar
Osse Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Meget greit oppsett slik det er, ser de har endret på riggen til det bedre siden sist jeg så på den. Så lenge du ikke skal spille holder det integrerte skjermkortet 790gx i lange baner, faktisk til litt lett spilling også. Ønsker du å spille litt med den, så er radeon 5770 et godt valg der. Dette over nvidia 260gtx fordi radeon 5770 støtter spill som kommer de neste årene fullt ut ved at det har støtte for direct x 11 AMD athlon 620 er en meget god cpu for prisen, vil gjøre det meste der brukbart. Dersom du ønsker en krafigere cpu så er det soleklare alternative der PhenomII 955 3.2 ghz, den har ikke bare 600 mhz mer i klokkefrekvens, den har 6 mb lvl 3 chache som endel programmer tar god nytte ut av, men best av alt er et den har fri klokkegenerator og derfor er meget enkel å klokke, Amd Overdrive gir deg 1 klikks klokking ved behov. Endret 12. november 2009 av Osse Lenke til kommentar
zoomit Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Takker for utfyllende svar, (ikke lyst på dell igjen) får man ikke mer for pengene her enn ved kjøp på Komplett (litt dyrere)? og som å banne i kjerka elkjøp, lefdal etc.. Dumt spørsmål, men hva er forskjell på Windows 7 Ultimate 64-bit Norsk Windows 7 Ultimate 32-bit Norsk Hvilket anbefales? Har Vista i dag, og tipper jeg vil merke forskjell her og.. Endret 12. november 2009 av zoomit Lenke til kommentar
Osse Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Hovedforskjellen er at windows 32 bit støtter under 4 gb, mener å huske at det er 3,2 gb minne, mens windows 7 64 bit støtter minne langt utover dette, husker ikke øvere grense i hodet. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Har det vært gamer rigg du hadde vært på jakt etter så hadde jeg sagt soleklart, samt på lefdal og elkjøp er det litt vanskeligere å vite eksakt vilke deler som er inni, kan jo se ut bra spesifikasjonsmessig, men være deler som hører hjemme der sola aldrig skinner. Men det er faktisk en del gode tilbud ute å går blant både Dell, hp, acer osv, særskilt i budsjettklassen. skal for morro skyld se om jeg ser noe som er spesifikasjonsmessig bedre til under 6000 hos elkjøp. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Ja så fan var det ikke et brukbart alternativ der, her gjengs over bedre spesifiaksjoner en hos multicom, men så vet jeg ikke psu, og hk. Noen ganger har disse produsentene spart på hk og psu, noe som kan gjøre disse maskinene meget vanskelig å oppgrader. Men den har jo et dedikert grafikkort, dermet iallefall pciex16 spor , noe som gjør at kraftigere grafikkort skulle kunne settes inn, avhengig av psu. Lenke til kommentar
zoomit Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Joda, ser ikke så værst ut. Men sant som du sier, liker å vite hva som eksakt er inni, har en dårlig erfaring av en Packard bærbar for noen år tilbake. Jeg har en "god- følelse" på Mulitcomen. Ikke minst pga støy, står jo at den er stille, noen som vet dette? Dessuten ganske lekkert + Maskinen leveres ferdig montert og grundig testet. 3 års garanti og livstid mail- og telefonsupport. Endret 12. november 2009 av zoomit Lenke til kommentar
zoomit Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 (endret) 1. spørsmål - Har vista ultimate som jeg oppgraderte vi nett. Må ha dette pga tilkobling til eksternt skrivebord. Har da en lisensnøkkel men ikke noe fysisk cd-rom. Har ikke lyst til å bruke +1 470,- for Winows 7 ultimate. Hvis jeg kjøper denne maskinen kan jeg bruke Vista -nøkkelen lovlig på den nye ? Endret 12. november 2009 av zoomit Lenke til kommentar
Osse Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Der må du nesten ta en telefon til microsft support telefon Lenke til kommentar
zoomit Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Sant, men når jeg tenker meg om går det ikke. Da jeg kjøpte den var det preinstallert Vista og med oppgradering til Ultimate. Så ingen vei utenom enn å kjøpe 7. Fant en morsom artikkel på min gamle som stemmer godt: Reweiw Dell Inspirion 530 Mike said on 24th July 2009I will never buy another Dell product....My Inspiron 530with Vista Home Premium SUCKS!!!! I am on the market for a new computer after a year and a half...There started to be problems shortly after the warranty went!!! Then it just started to go down hill...Now its to the point its slow and sometimes wont start up at all... Endret 12. november 2009 av zoomit Lenke til kommentar
zoomit Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Osse, Takker for hjelp, Da ble handlelisten: Multicom 745 Power Max med AMD Phenom firekjerners prosessor Multicom 745 Power Max med AMD Phenom (Multicom_745_Power) ASUS AM3 AMD790GX ATX 2xPCI-E Audio GbLAN Raid VGA/HDMI 1394 DDR3 Retail (M4A78T-E) 3Rsystem R-110 Kabinett Sort, ATX, LCD (m/ temp og vifte kontroller) (R-1110-BK) Multicom PC-produksjon og testing (MONTERING) Multicom Strømkabel, fra f.eks. vegguttak til kabinett (STRØM_) Sharkoon Rush Power 600W ATX with cable management system (4044951008728) PRODUKSJONSVARE DVD±R/RW DL brenner svart (bulk), SATA (DVDRW_SATA_BLACK) AMD Phenom II X4 955 BLACK EDITION 3.2GHz AM3 125W (HDZ955FBGIBOX) 2 X TRANSCEND 2GB DDR3 1333MHz DIMM 9-9-9 (TS256MLK64V3U-) Multicom Maskin levert med standard skjermkort (default_skjermkort) PRODUKSJONSVARE 1TB 7200RPM S-ATA harddisk 3,5 *** (1TBSATA3.5) PointOfView WLAN 54mbps Wireless-G PCI adapter m/ant (r-wlan170065) Multicom IEEE-1394 PCI firewirekort (IEEE1394) APACER AE101 intern 3.5" minnekortleser med USB 2.0 hastighet, svart, bulk (APAE161B-1) kr 5.949.- Endret 14. november 2009 av zoomit Lenke til kommentar
zoomit Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Så skal jeg ta min første overklokking: Phenom II 955 Black Edition har som nevnt tidligere åpen multiplikator. Dette betyr at en slipper å overklokke hovedkortet og minnet ved å øke systemets buss-frekvens når en skal overklokke prosessoren. Dermed blir det mye enklere, da en har færre spenningsverdier å forholde seg til. Man slipper også at hovedkortet eller minnemodulene blir begrensningen under overklokkingen. Test Phenom II Black Edition - overklokking hardware Prosessoren gjør det også godt når det kommer til overlokking, og med åpen multiplikator det hele lekende lett. Det eneste som skulle til for å få en stabil overklokk på 3.5 GHz var å justere multiplikatoren fra 16 til 17,5. Ved å øke spenningen fra standardspenningen 1.35 volt til 1.5 volt, kunne prosessoren kjøres stabilt på 3,8 GHz ved å øke multiplikatoren til 19. - første skritt fra "noob" Endret 14. november 2009 av zoomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå