Gjest galfyr Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Hei, Jeg har tidligere denne uken blitt satt på Cipralex. Tar for øyeblikket halve tabeletter (5 mg), men kommer til å øke til 10 til neste uke. Saken er den at jeg ikke aner hvordan dete fungerer med alkohol. Legen sa ingenting, og på apoteket mente de at moderate doser ikke var særlig skadelig. Men jeg kunne oppleve en viss trøtthet - i større grad enn vanlig. Dagen før jeg begynte fikk jeg et angstanfall - på en psykiatertime. Føler meg enda litt uggen, men føler jeg greier å holde angsten på avstand. Føler meg likevel litt beruset noen dager etterpå, men dette tror jeg kommer av tabelettene. Jeg skal altså ut på Fredag. Planlegger ikke å drikke mye. Tenker en 2-3 øl kanskje. Vanligvis drikker jeg omlag 12 bokser uten å være helt vekkreist. Tror dere det vil gå greit? Hva bør jeg ta stilling til? Forstår at alkoholen virker raskere ved bruk av slike medikamenter. Har noen tips og erfaringer de vil dele med meg? Jeg vil helst ikke poste dette i mitt navn, da jeg syns det er litt flaut at jeg er så "svak". Lenke til kommentar
Marjhia Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 I Felleskatalogen på nett fant jeg dette: "Cipralex Lundbeck Antidepressiv. Pakningsvedlegg Varenummer ATC-nr.: N06A B10" Og i "bruksanvisningen står det:"... Kombinasjon med alkohol anbefales ikke." Min hugseregel er å ikke mikse alkohol og piller uansett. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Ifølge felleskatalogen så er det ikke anbefalt å kombinere alkohol og cipralex. Og hvis den er noe lik effexor så vil den øke alkoholens virkning på sentralnervesystemet, men det er tatt ut ifra pakningsvedlegget på effexor, så det er absolutt ikke sikkert at cipralex er i samme nabolag der. Siden det står "anbefales ikke" jamfør "danger, danger, achtung, fire in the hole" så tror jeg et par tre øl skal gå helt fint, men vær nå litt obs på det når du drikker. Føler du at ting går i hastig nedoverbakke, så går det an å kutte alhoholintaket og eventuelt haste seg hjemover. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Har ikke merket særlig forskjell på alkoholeffekt etter at jeg begynte på Cipralex, men bivirkningene varierer jo for alle. Tror det er en god plan å ta det med ro de første gangene, til du vet hvor landet ligger. Jeg tar bare en 20mg om morgenen, så på kvelden er ikke effekten så sterk. Tror "kombinasjon med alkohol" betyr mer noe i retningen av at man ikke skal ha i seg begge deler samtidig for å ruse seg. Men du finner best ut hva som funker for deg ved å prøve forsiktig, og det kan gå begge veier. Lenke til kommentar
Gjest Guest_gal_* Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Da prøver jeg, så ser vi hvordan det går. Tar tabelettene om morgenen, så det er jo på ingen måte en direkte kombinasjon. Prøver meg rolig frem, tar en øl sakte men sikkert. Sprit ser jeg jo på som galskap naturligvis, men en øl går nok greit. Kan godt komme med oppdatering på hvordan det har gått om noen andre er i samme situasjon som meg. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Tja, jeg tar meg nå en dram av og til, på tross av at jeg går på effexor, nå er jeg riktignok ferdig med flatfylla man holdt på med i ungdommen, så det blir jo ikke ekstremtilstander. Så lenge man er litt obs på sin egen situasjon og hva man har puttet i kroppen så går det som oftes bra. Føler man at ting begynner å skjeie ut litt så går det an å hive på handbrekket. Lenke til kommentar
Gjest galfyr Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Sant det. Jeg er jo midt i ungdommen da, så mye fyll er helgepraksis. Men hvis jeg snart kan begynne å føle at jeg lever, en viss glede over ting, trenger jeg ikke alkoholen. Følelsene mine har jeg ikke kjent på lenge. Verken glede over noe fint, eller sorg over noe tragisk. En føler seg så utrolig livløs, og da har alkohol vært noe jeg har håpet på skal hjelpe meg. Det samme gjelder hasj, noe jeg nå har skrinlagt helt grunnet angst. Det er vanskelig å ikke kunne føle, det er så elementært. Men jeg har håndbrekket klart i tilfelle, takk for svar Lenke til kommentar
Gjest galfyr Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hei, Ettersom jeg poster som gjest blir jeg jo nødt til å opprette nytt innlegg for å skrive en oppdatering. Uansett, jeg prøvde kombinasjonen i helgen - og det gikk fint. Noen direkte kombinasjon var det naturligvis ikke, da jeg tar tabelettene tidlig om morgenen, og tok noen øl senere på kvelden. Det som faktisk skjedde var at jeg for hver øl ble mer "edru". Det føltes iallefall slik. Alle assosiasjoner med angst og redsel forsvant sammen med svimmelheten og resten av bivirkningen jeg har hatt den siste uken. Litt trøtt kanskje, men det blir jeg alltid av alkohol. Det var ikke noe stupfyll, men det ble en 4-5 øl iallefall. Så problematisk var det ikke. Takker for alle svar, anser emnet som løst. Jeg forstår naturligvis faren med at alkohol gjør at jeg føler meg bedre, men jeg har kontroll, og planlegger ikke å drikke vekk bivirkningene i ukedagene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå