janine75 Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 hei! jeg har ett spørsmål som jeg håper dere kan svare meg på vedr foreldelsesloven. jeg har en sak gående med ett telefonselskap, hvor saken har gått til inkasso. denne saken går helt tilbake til mars 2005. Saken er den at inkassobyrået mener de selv kan velge fra hvilken ubetalt faktura etter den første ubetalte fakturaen fra selskapet, for å stoppe foreldelsesfristen. det har seg slik at telefonselskapet har bekreftet hvilken dato første ubetalte faktura er fra. og slik jeg har tolket foreldelsesloven så skal dette gjelde fra første forfalte faktura. mens inkassobyrået har da valgt å bruke en faktura fra halvannet år senere som grunnlag for å gå til forliksrådet. i en telefoni-sak så mener jeg at dette er en og samme sak. da det knytter seg til samme telefonnummer og samme linje. det er samme kundenummer hos teleselskapet. Kan ett inkassobyrå selv velge fra hvilken faktura loven om foreldelse skal gjelde? de har valgt å kunne gå til forliksrådet med fakturaer etter denne datoen... de har da i mine øyne valgt å "avbryte" en saksgang for å kunne gå til forliksrådet. håper dere forsto forklaringen min og at noen kan gi meg en liten tilbakemelding på hva som er lovlig/ikke lovlig Det skal sies at jeg er i en forhandlingsprosess med mine kreditorer, for å prøve unngå en gjeldsordning. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Jeg er ikke sikker på om jeg forsto deg. Mener du at bare man ignorerer et krav lenge nok, blir det foreldet selv om kreditoren purrer? Det strider imot all rettsfølelse. Jeg er ikke jurist, men jeg skulle mene ting ble foreldet fra siste krav. Altså, hvis fristen er tre år, du skylder noen penger og ikke har hørt noe fra dem på 3 år, er kravet foreldet. Men hvis de noen gang i løpet av de tre årene sender en purring, er det nye tre år til kravet er foreldet. Lenke til kommentar
janine75 Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Jeg er ikke sikker på om jeg forsto deg. Mener du at bare man ignorerer et krav lenge nok, blir det foreldet selv om kreditoren purrer? Det strider imot all rettsfølelse. Jeg er ikke jurist, men jeg skulle mene ting ble foreldet fra siste krav. Altså, hvis fristen er tre år, du skylder noen penger og ikke har hørt noe fra dem på 3 år, er kravet foreldet. Men hvis de noen gang i løpet av de tre årene sender en purring, er det nye tre år til kravet er foreldet. hei! neida jeg mener ikke det!! saken er den at telefoniselskapet viser til at første ubetalte faktura er fra mars 2005. og foreldelsesloven er 3 år. men inkassobyrået har valgt å ikke sende inn disse kravene men krav som er senere i tid... Det har seg slik at telio stoppet abonnementet da vi ikke var enige. men de fortsatte allikevel å sende fakturaer i ettertid. faktisk i hele 2 år. så for at inkassobyrået skulle kunne benytte seg av foreldelsesloven sine frister så valgte de å ikke sende inn kravene fra starten av men fra 2006. for da rakk de akkurat å avbryte foreldelsesfristen. det skal sies at jeg har forsøkt komme til en enighet med de mange ganger men de er ikke intr i dette. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Vel - men kravene er ikke foreldet da, de er omstridt. De kan sende kravene inn, men normal god inkassoskikk taler for at de skulle bedt kredtior om dokumentasjon for deres krav mot deg. Har du dokumentasjon på at du har hatt innsigelser ovenfor regningene du ikke har betalt, eller har du latt det skure? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Hei.. Foreldelse starter fra når fordringshaver tidligst kunne kreve oppfyllelse. Forfalt regningen i mars 2005 så kan man som du korrekt skriver ikke kreve inn dette nå. Jeg vil også ha klart skrevet at innkrevingen de har begått er i strid med god inkassoskikk så lenge du har en reell grunn til å tvile på regningen du har fått. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Man kan selvfølgelig oppretteholde et gammelt krav så lenge man har "fornyet" kravet ovenfor skyldneren med jevne mellomrom. Fra "Lov om foreldelse": § 15. (Rettslig skritt m.m.) 1. Foreldelse avbrytes når fordringshaveren tar rettslig skritt mot skyldneren (68) for å få dom (69), skjønn (70), voldgiftsdom eller tilsvarende avgjørelse (71). Det samme gjelder når skyldneren tar slikt skritt for å få fastsettelsesdom om fordringen (72). Likeså avbrytes foreldelse ved begjæring om avgjørelse etter lov av 21. februar 1930 om skifte § 11 annet ledd annet punktum av boets krav mot loddeier eller legatar. Foreldelse avbrytes også ved at fornærmede begjærer at påtalemyndigheten fremmer kravet i straffesak etter straffeprosessloven § 427. 2. Blir fordringen gjort gjeldende ved domstol, skjer avbrudd: a) ved forliksklage eller stevning (73), eller b) ved at krav om fordringen blir framsatt eller påberopt til motregning under sak som er reist mellom partene. (74) c) når fornærmede fremmer krav til pådømmelse i straffesak etter straffeprosessloven § 428. 3. (75) Er det avtalt at tvist om en fordring skal avgjøres ved voldgift, avbrytes foreldelse når voldgiftsak er innledet etter voldgiftsloven § 23. Er det ellers hjemmel for annen særskilt avgjørelsesmåte, avbrytes foreldelse ved at fordringshaveren gjør det som fra dennes side trengs for å sette saken i gang. Bestemmelsen i nr. 2 bokstav b gjelder tilsvarende. (76) Endret 12. november 2009 av Rookie_NO Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Som det står må det ha skjedd rettslige skritt, inkasso er ikke det. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Flytter denne over til juss. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Nei, det er ikke én og samme sak. Hver faktura regnes for seg i forhold til foreldelse. Fristen avbrytes ved å ta ut stevning (fl § 15), sende saken til namsmannen (hvis man har tvangsgrunnlag, fl § 17), eller ved begjæring om konkurs (fl § 18). En innrømmelse (må ikke nødvendigvis være skriftlig!) av at kravet eksisterer vil også avbryte fristen (fl § 15). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå