Gå til innhold

[Løst]Koble laptop til tv (scart)

el_cash

Anbefalte innlegg

God morgen, godtfolk! 

Har fått et lite problem nå. Bestilt ny laptop som jeg ønsker å koble til min gamle tv. Problemet er at laptopen har digitale utganger, mens tven har kun scart (ja, det er en gammel crt-tv).

Laptopen har følgende utganger: 4 USB 2.0, 1 USB 2.0 / e-SATA-port med PowerShare, VGA, HDMI, DisplayPort, 2 lydutganger, 1 mikrofoninngang, IR.

Tven har altså kun scartinngang. Hvordan koble jeg dette sammen, uten at det blir dårligere enn min nåværende løsning, som er en "gammel laptop" hvor jeg har en 10 meter S-video og 3,5 mm stereoplugg til SCART-kontakt?

Noen tips? Et eller annet av overganger jeg kan kjøpe på feks DealExtreme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen som har noen lure idéer å komme med? :cry:

Må da være flere enn meg som har dette problemet, med ny pc som skal kobles til "gammel" tv?

Du trenger da et eller annet som sier VGA->SCART. Ville overhodet ikke prøvd meg på å hacke sammen noe som kan gi HDMI->SCART ihvertfall.

Det finnes produkter, men tror det også er veldig avhengig av skjermkortet ditt, hvorvidt det sender de riktige signalene til VGA-porten.

Det fins en egen tråd om dette allerede på forumet som inneholder en del linker og diskusjon:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=638471&st=20

Lenke til kommentar

Ja, har sett den tråden, men den er nesten tre år gammel, og løsningen der var ikke akkurat særlig kurrant.

Kan legge til at grafikkortet er "Grafikkort Dual SLI 1GB NVIDIA GeForce GTX260M (2x1GB)".

Synes fremdeles at det er litt snodig at det er omtrent bare meg som prøver å koble laptopen mot tven? Må da være mange, ihvertfall her på forumet, som gjør noe tilsvarende, og vet hva som er er allright å bruke? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Okay, har da innsett at det ikke er noe marked for å koble nyere laptoper til "gamle" tver som kun har scart. Eneste mulighet jeg har funnet er denne adapteren som kanskje kan virke. Det at jeg har Nvidiakort i maskinen var visst et stort problem, slik jeg har forstått det.

Er fortsatt ganske overrasket over at det skal være vanskelig å vise skjermbilde fra laptopen på tven, spesielt siden dette er noe jeg har gjort årevis med andre laptoper - dette er rett og slett kjernen i min "hjemmeunderholdning" fra sofakroken.

Løsningen blir da å muligens kjøpe nevnte adapter, eller simpelthen investere i en ny tv.   :(

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I tilfelle noen skulle trenge å vite svaret; fikk løst dette. Det var så enkelt som å kjøpe denne konverteren, og koble fra VGA inn til boksen, og så kjører jeg s-video til scart derfra. Bildet gir dårligere kvalitet enn direktekobling med s-video til scart-kabel, men ikke særlig dårligere enn hva et slitt vhs-bånd gir. Med andre ord så fungerer det greit nok inntil jeg får kjøpt meg ny tv, så jeg får kjørt ren hdmi-kabel.  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...