Gå til innhold

Div. spørsmål om speilrefleks.

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg får å gå i innkjøp av Canon EOS 450D kittet til elkjøp..

Har bare noen små spørsmål .. (blir sikkert hengt pga de har sikkert blitt spørt 100 ganger før)

- De jeg kommer til å bruke 450d'n til er å ta bilde av er personer,festligheter biler å "action" bilde som i bilkjøring å div. motor sport osv. Er foresten sånn ca helt ny på bruk av Speilrefleks så kom gjerne me generelle tips!

1. Ka objektiv burde jeg kjøpe ?

2. Finnest de billadder til 450D?

3. Har sett litt på stativ, ka stativ e bra til action å farts fyllte bilder?

4. Blitz , hva anbefaler du ?

5. Hvor er de som oftest billigst med "utstyr" til 450D?

6. Ser at Canon har en "EOS" bok, er de noe vits i å kjøpe den ?

7. Vidvinkel ? Annbefalinger?'

8. Ka bilde redigerings programm annbefaler du?

Takk!

-Thomas-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Start med kit-objektivet (altså det som følger med), men sørg for at det er versjonen med IS

2. Skulle ikke forundre meg, men jeg vet ikke

3. Hvor mye penger er du villig til å bruke på stativ? Det kan fort bli dyrt, men det er bedre å kjøpe noe skikkelig med en gang, i steden for å kjøpe noe billig du ikke blir fornøyd med.

4. Canon Speedlite 430 EX II

5. Japan Photo pleier å være billig. Til småting er eBay fint.

6. Bøker er alltid bra, og du kan lære mye. Jeg vet desverre ikke noe om nevnte bok.

7. Ville ventet med å kjøpe vidvinkel. Bli heller kjent med kameraet først, og finn ut om det er noe du kommer til å bruke. Canon sin 10-22 skal være god, men den er også dyr. Sigma, Tamron og Tokina har alternativer.

8. RAW-konvertereren som følger med kamera er bra.

Til actionbilder som motorsport vil jeg anbefale deg Canon 70-200 f/4 gjerne med IS.

Endret av SKT
Lenke til kommentar
1. Start med kit-objektivet (altså det som følger med), men sørg for at det er versjonen med IS

2. Skulle ikke forundre meg, men jeg vet ikke

3. Hvor mye penger er du villig til å bruke på stativ? Det kan fort bli dyrt, men det er bedre å kjøpe noe skikkelig med en gang, i steden for å kjøpe noe billig du ikke blir fornøyd med.

4. Canon Speedlite 430 EX II

5. Japan Photo pleier å være billig. Til småting er eBay fint.

6. Bøker er alltid bra, og du kan lære mye. Jeg vet desverre ikke noe om nevnte bok.

7. Ville ventet med å kjøpe vidvinkel. Bli heller kjent med kameraet først, og finn ut om det er noe du kommer til å bruke. Canon sin 10-22 skal være god, men den er også dyr. Sigma, Tamron og Tokina har alternativer.

8. RAW-konvertereren som følger med kamera er bra.

Til actionbilder som motorsport vil jeg anbefale deg Canon 70-200 f/4 gjerne med IS.

Får bare fortsette å spørre litt ! hehe

1. Is? de står får?

3. Er lærling så har ikke allverden med penger. Men trenger ikke et helt topp 10 men mitt på ca!

6. Okei, har du noen andre bøker å annbefale? Ønsker også tips til bøker/videoer til redigering av bilder.

Nytt spørsmål.

Er de noen spesielle land de er billi å handle fra?

Her er kite de er snakk om :

EOS 450D

Takk for gode svar SKT!

Hva Canon sin bok angår, så er ikke den så mye tess. Kjøp heller Scott Kelby sine bøker, både bind 1 og 2 (og 3 hvis du takler engelsk.)

Ellers vil jeg anbefale å kjøpe kameraet og se etterhverdt hva du mangler og trenger.

Hvor får jeg kjøpt de Scott Kelby bøkene ?

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en bok for min Nikon D40 på www.amazon.co.uk

Ser ikke ut til at de har samme for Canon, men her er et mylder av bøker:

Canon bøker

Merk også at minnekort er mye billigere her. Søk f.eks på Sandisk.

www.amazon.com funker dårlig med alt som har med elektronikk. De nekter til og med å selge bøker om kameraer på utsiden av USA.

Når det gjelder objektiv så sats på høy lysstyrke f/2.8 eller lignende. Jeg kjøpte en zoom Sigma 50-150 mm og sikler nå på å bytte ut kitobjektivet, det er en helt annen verden. Les tester og finn ut hva som passer deg. Men det koster dessverre en del ...

Lenke til kommentar

IS står for Image Stabilization. Det gjør at du, ved stillestående motiver, kan bruke lavere lukkertider enn du ellers ville klart. Med andre ord; du kan ta bilder i mørkere omgivelser enn om du ikke hadde IS. I tillegg er objektivet med IS en nyere utgave som også er forbedret på andre områder. Versjonen uten IS er visst nok ikke noe særlig, mens versjonen med IS er helt grei, og et godt kjøp for pengene.

Dette regnes for det billigste av de brukbare stativene. Det får mye skryt, og er visst et bra kjøp. Selv har jeg ikke prøvd det.

Du kan jo sjekke ut Magnar Fjørtoft - Digital fotografi i praksis. Mener det skal være mulig å finne nevnte bøker på biblioteket. Der har de sikkert andre fotobøker også, er jo bare å ta med seg en bunke.

Endret av SKT
Lenke til kommentar
IS står for Image Stabilization. Det gjør at du, ved stillestående motiver, kan bruke lavere lukkertider enn du ellers ville klart. Med andre ord; du kan ta bilder i mørkere omgivelser enn om du ikke hadde IS. I tillegg er objektivet med IS en nyere utgave som også er forbedret på andre områder. Versjonen uten IS er visst nok ikke noe særlig, mens versjonen med IS er helt grei, og et godt kjøp for pengene.

Dette regnes for det billigste av de brukbare stativene. Det får mye skryt, og er visst et bra kjøp. Selv har jeg ikke prøvd det.

Du kan jo sjekke ut Magnar Fjørtoft - Digital fotografi i praksis. Mener det skal være mulig å finne nevnte bøker på biblioteket. Der har de sikkert andre fotobøker også, er jo bare å ta med seg en bunke.

Da har jeg lært noe nytt i dag også=D

Men tror uanz jeg kommer til å trenge et godt zoom objektiv.. Hva er et bra?

Noe sånt ca.. : teleobjektiv%2055-200_tcm48-44054.jpg

Lenke til kommentar

Canon 70-200 f/4 (med eller uten IS)

Canon 70-300

Canon 55-250

Alle er gode objektiv, men selv ville jeg spart opp til 70-200 f/4 IS (bare synd jeg er Nikonbruker).

Edit: Så først bildene dine nå. Det det ser nesten ut som et superzoomobjektiv (18-200++); fra vidvinkel til tele. Jeg vil ikke anbefale et slikt objektiv, da det store brenviddeomfanget går på bekostning av den optiske kvaliteten. Selvfølgelig, om du ikke tror at du kommer til å skifte objektiv, så er jo en slik alt-i-ett-løsning grei, men det er bedre å dele det opp i flere objektiv om en tenker på kvaliteten.

Du kan jo gå inn her og se litt på forskjellige brenvidder.

Som sagt før, det kan være greit å starte med kun kit-objektivet, og heller kjøpe mer når du har lært deg kameraet og funnet ut hvor begrensningene ligger.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

1. Ka objektiv burde jeg kjøpe ? = Der har du fått et greit svar.

2. Finnest de billadder til 450D? = jepp

3. Har sett litt på stativ, ka stativ e bra til action å farts fyllte bilder?= 600R rimeligste alternativet som fungerer.

4. Blitz , hva anbefaler du ? = 430EX er grei,du kan vri den så bitslyset rettes mot taket.

5. Hvor er de som oftest billigst med "utstyr" til 450D? = Ebay,mange feller der,så spør gjerne her før du handler.

6. Ser at Canon har en "EOS" bok, er de noe vits i å kjøpe den ?= der har du fått greie svar.

7. Vidvinkel ? Annbefalinger?' = Kitobjektivet har en grei vidvinkel,ville nok ventet med og kjøpe en videre vinkel til du har lært utstyret og kjenne.

8. Ka bilde redigerings programm annbefaler du? = Canon sitt programvaretilbud som følger med er best/størst i klassen,du kan i tillegg kjøpe lightroom,et program som gjør redigeringsflyten på en fornuftig måte og gir deg et veldig fint bildearkiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...